Ceebrolistics – Pioneerien paluu

12.8.2005

Matti Pentikäisen, Pijallin ja Rrimöykyn muodostama Ceebrolistics tunnetaan suomalaisen hiphopin suunnannäyttäjänä ja rohkeana kokeilijana. Heinäkuussa kauppoihin tullut minialbumi Ö on järkälemäinen teos, joka ei päästä kuulijaa helpolla.

Ö on monellakin tapaa kuin edeltäjänsä, yli neljä vuotta sitten EMIn julkaisema 0. (lausutaan siis ”nollapiste”) ep. Uutuuden soundimaailma, tyyli ja toteutus kansikuvaa myöten muistuttavat vanhasta, mutta viimeisen päälle hiottu elektronisen dubin, Yhdysvaltain länsirannikon hiphopin ja melankolisten pohdintojen muodostama kokonaisuus on silti yllättävä.

– 0. oli tekovaiheessa aika erilainen kuin valmiina emmekä olleet siihen tyytyväisiä. Siellä on oikeita elementtejä, mutta biisit eivät välttämättä ole sitä, mitä olisimme halunneet. Nyt varmistimme, että emme joudu jälkeenpäin kelaamaan, miksi ei päästy siihen, mihin pyrittiin, Ceebrolisticsin tuottaja ja mc Rrimöykk kertoo.

– Perfektionismi menee aika pitkälle mun piikkiin. Ei tämäkään täydellinen levy ole. Itse löydän sieltä viilattavaa soundeissakin. Edelleen, Rrimöykk nauraa.

1990-luvun alusta saakka koossa ollut Ceebrolistics on suomalaisen hiphopin pioneereja. Vankkaa kulttisuosiota ja kriitikkojen arvostusta nauttiva yhtye on kuitenkin julkaissut levyjä harvakseltaan. Tulevan täyspitkän työstäminen on jo alkanut. Mutta pysytään vielä hetki menneessä.

Kuluneiden neljän vuoden aikana on tapahtunut paljon. Rrimöykyn ja Pijallin yhtye SRKKPJT (Serkkupojat) on tehtaillut parikin levyä, Ceebrolisticsin ympärille kasvanut Murmurecordings-kollektiivi niin ikään. Matti Pentikäinen on kiireinen, sillä hän on juuri kustantanut ja julkaissut esikoisrunokokoelmansa Aavaavaa, josta kuultiin ja nähtiin näyte Ylen Runoraadissakin.

Suomi-hiphopin ”hulluina vuosina”, jolloin levy-yhtiöt metsästivät kuumeisesti seuraavaa Fintelligensiä, Ceebrolistics levytti EMIlle. Tinkimättömyydestään tunnetun yhtyeen ja monikansallisen levy-yhtiön yhteistyö jäi kuitenkin lyhyeksi, vaikka 0. ep:tä myytiin joitain tuhansia kappaleita.

Ceebrolistics oli jo tuolloin tunnettu ja arvostettu oman tien kulkija kotimaisten hiphop-harrastajien keskuudessa.

– Meidän kolmen yhteiset juuret ulottuvat kauas. Siksi Ceebrolisticsin tekeminen on oma eriskummallinen tilanteensa, aivan erilaista kuin muiden projektien tekeminen, Rrimöykk pohtii.

Vuosien varrella Ceebrolisticsista on muodostunut kokeellisen suomalaisen hiphopin instituutio, jonka vaikutus kuuluu kirkkaana lukuisilla kädestä käteen leviävillä omakustanteilla.

– On hienoa olla sellaisessa asemassa, että voi antaa jotain ihmisille. Jos meidän musiikin kuunteleminen synnyttää uutta musiikkia, niin se on vain mahtavaa.

Ceebroillakin on esikuvansa. Vuosia sitten tehty tutkimusmatka Yhdysvaltoihin muistuu mieleen yhä, vaikka suosikkiartistien tapaaminen myös romutti ihanteita. Nyt Eclipse 427:n ja Bored Stiffin kaltaiset länsirannikon underground-hiphopin klassikot (joilla on pitkään ollut Suomessa pieni, mutta poikkeuksellisen vahva fanikunta) saavat puheessa rinnalleen Isoleen ja Autechren tapaisia minimalistisen eurooppalaisen elektronisen musiikin edustajia.

Tuoretta Ö EP:tä voisi kutsua näiden tyylien summaksi, mutta sen olennaisin tekijä on kuitenkin Ceebrolisticsin vankka, oma näkemys. Tämä näkyy kaikessa, silmiinpistävimmin omalaatuisesti nimetyissä kappaleissa, kuten Sinainin ja Resusc. Mutta ennen kaikkea se kuuluu musiikissa, joka välttelee kategorisointia.

Ceebrolisticsin musiikista ei ole aina helppo saada kiinni. Se miellyttää yhtyettä.

– Jos avaan kappaleiden merkitystä julkisesti, se voi murtaa heille syntyneen käsityksen. Kuulijan pitää itse saada musiikista jotain irti, Pijall miettii.

Teksti: Risto Nevanlinna / Nöjesguiden

Katusea

Tagit: musiikki, tyyli, levy-yhtiö, Yhdysvallat, uutuudet, Klassikot, Tinkimättömyys, instituutiot, omakustanteet, kollektiivit

Keskustelut

Takaisin ylös