Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Humble Bundle pelasti Rochard-tiimin ja toi jatko-osan

21.9.2012, 16.00
Miikka

Aihealueet: PC, PlayStation 3, Tasohyppelyt, Älypelit, Mac

Rochard, Recoil Games, Humble Indie Bundle, indiepelit, suomipelit

Suomalainen Rochard on hyvä peli, vaikka moni ei sitä tiedäkään. Talousvaikeuksissa kutistuvan tiimin kehittämä peli sai osakseen kehuja pitkin maailmaa, mutta myyntiluvut eivät nousseet odotetulle tasolle. Pitkään koko tiimin tulevaisuus näytti jo synkältä, mutta sitten tuli Humble Indie Bundle.

Suomalaistiimin kehittämän Rochardin piti alunperin olla suuren fanfaarin ja tuen vauhdittamana julkaistu PS3-yksinoikeus, mutta vaikka peli sai hyvän arvosteluvastaanoton ja paljon suosituksia, toisin kävi. PlayStation Network kun hakkeroitiin juuri kun Rochardin oli määrä ilmestyä. Ja kun se lopulta ilmestyi, tukea ja näkyvyyttä ei enää löytynyt ja myynnit olivat mitä olivat. Tiimi porttasi pelinsä Windowsille, mutta sieltäkään ei paljon apua löytynyt. Peli kun julkaistiin samaan aikaan vuoden 2011 suurten hittien kanssa ja näin jäi todella ikävään välikäteen.

Rochard-tiimi kertoo tuoreessa blogipostauksessaan, että nämä vaikeudet torpedoivat suunnitteluvaiheessa olleen jatko-osan ja näyttivät tappavan jo koko tiiminkin, mutta aivan viime hetkellä löytyi yllättävä auttaja: Humble Indie Bundle. Toki samoihin aikoihin allekirjoitettu diili kaupoissa myytävästä versiosta varmasti auttoi myös, mutta kirjoitushetkellä 1,2 miljoonaa taalaa lähestyvän Humble Indie Bundle -potin Rochard-siivusta löytyi todennäköisesti myös enemmän kuin vähän apua.

Ja niinpä aurinko paistaa taas Rochardia kohti. Tiimi kertoo, että suunnitelmissa on paitsi DLC:tä, myös vihdoin se paljon puhuttu ja suunniteltu jatko-osa. Jos Rochard on vielä tuntematon peli, kannattaa tutustua. Kotimainen fysiikkapohjainen tasohyppely on erittäin letkeää pelattavaa ja toimii vähän kevyemmälläkin koneella. Ja nyt sen saa monen muun hyvän pelin kera Humble Indie Bundlesta pikkurahalla.

Lähde: Recoil Games

Lisää aiheesta

Uusi Humble Bundle sisältää muun muassa suomipelin ja Torchlightin

Lue myös

FTL: Faster Than Light (Mac, PC)

Total War Rome II -ensikosketus - kohti neljättä puunilaissotaa

Obsidian: pelijulkaisijat yrittävät väärinkäyttää Kickstarteria

Onko Japani sittenkään pornorottien ja pervojen luvattu maa?

Miikka Lehtonen

1.

Peli jonka soundtrackilla on mukana space debris captainin remixinä ei voi olla huono.

2.

Tämäpä mukava kuulla. Laitoin nimittäin joka ikisen dollarin Rochardin tekijöille kun ostin Bundlen. 15$ köyhemmäksi muutuin mutta tulipahan tuettua suomalaista peliteollisuutta samalla :)

3.

Rochard tuli jo aikanaa PS3:lle ostettua ja oli todella ostamisen arvoinen tuotos, joten hienoa että jatkoa pukkaa

4.

En tiedä mistä moiset johtopäätökset on tehty, mutta sivuillamme olevassa postauksessa ei sanota, että tiimi olisi pelastunut tai että jatkoa olisi varmasti tulossa. Pientä tarkkuutta uutisointiin, kiitos.

”A DLC and a sequel are definitely in our PLANS.”
”We’d like to thank … Humble Bundle for keeping the DREAM alive!”

Varmasti jatkoa tulee JOS talousasiat saadaan kuntoon. Valitettavasti Humble Bundle ei näillä näkymin siihen vielä yksistään riitä :(

Niin paljon kuin toisin haluaisin toivoa, tilanne on aika totinen…

- Sampsa

5.

@2 En itse edes saanut sitä pelikohtaista valikkoa auki niin meni sitten tasapuolisesti lantit kehittäjien kesken.

@4 Ikävä homma ettei peli myynyt tarpeeksi, peli on kyllä mainio ja kyllähän tuota enemmänkin pelaisi mielellään.

6.

Editin puuttuessa huomasin että olisihan se jako toiminut sittenkin, luulin vaan että se laajentuu painamalla customize nappia eikä sieltä vasemmalta. No ensi kerralla sitten osaa tuonkin.

7.

Kyllähän tämä peli ainakin pc:llä on niin buginen paska että toivottavasti jatkoa ei koskaan nähdä tai edes testaus olisi kunnossa. Heti alkupäässä kun hahmo kuolee ja syntyy uudestaan niin esim. low gravity ei toimi niin olet jumissa, itseäsi et voi tappaa että näkisikö tulee lowg takaisin vai ei. Vaihtoehdoksi jää restart level joka vie sinut niin kauas takaisin että palaat mieluummin työpöydällesi…

8.

Kyllähän tämä peli ainakin pc:llä on niin buginen paska että toivottavasti jatkoa ei koskaan nähdä tai edes testaus olisi kunnossa. Heti alkupäässä kun hahmo kuolee ja syntyy uudestaan niin esim. low gravity ei toimi niin olet jumissa, itseäsi et voi tappaa että näkisikö tulee lowg takaisin vai ei. Vaihtoehdoksi jää restart level joka vie sinut niin kauas takaisin että palaat mieluummin työpöydällesi…

9.

Hmm täytyy palata tuohon äskeiseen kommenttiin että hakattuani aikani nappeja tajusin että capslock käskyttää painovoima… Tuntuupas nyt tyhmältä :D Anteeksi pahat puheeni.

10.

Eli pelissä oli yksi bugi jonka perusteella nimesit sen bugiseksi paskaksi? Ei jessus. Ja johtui vielä omasta tyhmyydestä.

11.

Se on nääs näitä nykyajan ”kaikki mulle heti nyt” hemmoja. Vielä hauskempia on nämä, kun tulevat huutelemaan pitkin paikkoja jotain ”vittu mitä paskaa, miten tämäkin toimii” eikä tajuta sitten käydä läpi niitä kontrolleja sieltä asetuksista tai sitten käydään kysymässä jotain näppäintä netissä ja odotetaan vastausta 2h, kun sen saisi minuutissa sieltä samasta menusta. Kädemmäksi vaan porukka muuttuu vuosi vuodelta.

12.

Ahh! En edes huomannut, että tämä oli suomalaistuotantoa. Videolla näytti niin kekseliäältä, että oli yksi HB6:n oston syy ja onhan se tosiaan aika loistava platformeri!
Tsemppiä ja kiitoksia tekijöille!

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös