Dome

Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Alan Wake parrasvaloissa - Remedy haastattelussa (1-4)

18.3.2010
Jukka O.

Aihealueet: Xbox 360, Seikkailu- ja roolipelit, Toimintapelit, Ennakot, Haastattelut, Henkilöt, Video

Alan Wake, Remedy, Microsoft

Alan Wake on suomalaisen peliteollisuuden uusi merkkipaalu. Onko se mestariteos? Onko se rajapyykki, jonka myötä kotimaiset PC- ja konsolipelaajat jakaantuvat kahdeksi vihamieliseksi heimoksi? Onko se uskomaton ja upea seikkailu?

eDome syöksyy toukokuussa ilmestyvän suomalaisen pelialan ykköspelin uumeniin haastattelu- ja artikkelisarjalla.

Osa 1 julkaistu 18.03.2010.

Osa 2 julkaistu 24.03.2010.

Osa 3 julkaistu 30.03.2010.

Osa 4 julkaistu 07.04.2010.

Haastattelussa Remedyn käsikirjoittaja Sam Lake ja toimitusjohtaja Matias Myllyrinne.

Kaksikko kertaa haastattelusarjan ensimmäisessä osassa pelin olemuksesta, sen synnytysvaiheesta ja julkaisudiilien hieromisesta.

Toisessa osassa uppoudutaan erityisesti syihin oman teknologian käyttämisestä pelin tekemisessä.

Kolmannessa osassa paneuduttiin pelin käsikirjoitukseen, sen syntyvaiheisiin ja tarinankerrontaan. Kuinka pelin tarinaa rakennetaan varsinaisen pelin tekniikan ja pelimekaniikan rinnalla?

Neljännessä osassa pelin käsikirjoittajaguru Järvi kertoo tarinankerronnan tyylistä ja tehokeinoista.

 

Haastattelun osa 1:

Pelin olemus, synnytys ja julkaisusopimukset.

 

Haastattelun osa 2:

Tiimit, tiimityö, tehokkuus ja oman teknologian kehittäminen

 

Haastattelun osa 3:

Sami Järvi kertoo käsikirjoituksesta, tarinasta ja sen kerronnasta.

 

Haastattelun osa 4:

Pelin jännäriluonne ja tarinankerronnan tyyli.

 

Lisää upeita pelivideoita eDomen videokanavalta osoitteesta http://www.youtube.com/user/wwweDomenet.

 

”Peli on hyvin henkilövetoinen ja siinä on voimakas päähenkilö”, kaksikko kertoo.

”Halusimme sankariksi jokamiehen, ei ammattimaista toimintasankaria vaan hahmon, jonka täytyy kasvaa rooliin.”

Matias Myllyrinne ja Sam Lake

Samalla sivuttiin myös pelin teknologiaa ja säätämistä.

”Remedy tekee itse oman teknologiansa. Teemme itse oman pelimoottorin ja työkalumme, tämä oli selvillä jo varhaisessa vaiheessa.”

Niinpä pelin alkuprosessiin menikin oma aikansa - mutta menihän firmalla Max Payne -pelienkin keskellä noin seitsemän vuotta. Niiden jälkeen Remedy halusikin ottaa vähän aikalisää ja miettiä rauhassa tekemisiään. Pelisuunnitelma kuitenkin kiteytyi varsin nopeasti ja vuoden 2005 alkupuolella firma alkoi harkita julkaisijoita. Loppuvuodesta diili Microsoftin kanssa olikin valmis.

”Microsoft on meille strateginen kumppani. He saavat meiltä vahvaa sisältöä ja me saamme luultavasti enemmän tukea kuin voisimme saada muilta julkaisijoilta”, Myllyrinne valottaa pelialan salaisia takakuvioita.

 

Tekijä: Remedy
Julkaisija: Microsoft
Tulossa: Xbox 360 - toukokuu 2010
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.alanwake.com
Jukka O. Kauppinen

 

Lisää aiheesta

Alan Wake - pimeyden uhka

Alan Wake - Remedyn seuraava peli esiteltiin

Lue myös

Bayonetta-haastattelu: ”halusimme tehdä jotain erilaista ja seksikästä”

Darwinia+ - haastattelussa brittien indie-tähti Introversion

DSi XL - Nintendon jättitaskukonsoli pikakokeessa

God of War 3 - häikäisevä taidegalleria

God of War 3:n tekijät haastattelussa - ”se oli valtava haaste - ja onnistuimme”

Kane & Lynch 2 - Shangaissa kaikki päin persettä

Wiikon wanha: American McGee’s Alice

 

Jukka O. Kauppinen

1.

<3

2.

fap fap eiku flop flop flop…

3.

Uutiset vähissä vai…

4.

@3 Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta uutiset eivät ole ainoa sisältö mitä toimittajat edustamiinsa medioihin tekevät.

5.

@ 3

Aivosolut vähissä vai…?

6.

Tekijä: Alan Wake
wat :|

7.

Tekijä: Alan wake (WUUUT?)
Julkaisija: Microsoft

8.

@2 PS3 PS3 eiku flop flop flop

9.

Remedy möi sielunsa saatanalle ja täten koko suomen peliteoillisuus rypee paskassa.

10.

Näin on käyny. Ei ainakaan minua kiinnosta ostaa X360 -peliä.

Olisi mukava tietää paljonko Remedy tulee menettämään rahaa ja fanikuntaa, kun peli ilmestyy ainoastaan X360:lle. Vai tuleekohan M$:ltä niin isot tukirahat, ettei sillä ole merkitystä?

11.

kai kysyitte haastattelussa sitä, että miksi Remedy ei enää tee PC pelejä?

12.

@9 Rauhoitu lapsi. Eikö sinua pelota että käytät uskonnollisia vertauksia tuotemerkkeihin? Kuka sinua vie?

13.

En oo kyllä ostamassa enään siinä vaiheessa jos tulee myöhemmin Pc:lle.

14.

No siis kun tekee diilin MS:n kanssa niin silloin tanssitaan niiden mukaan ja saadaan niiltä rahat. Muutenhan kannattaiskin pistää kaikille alustoille.

MS:lle tuo on yksinoikeus boxille on win win. boxilla liikkuu vähemmän warea, joten kate on parempi. Myynti + ware PC:llä ei ole varmaan kannattavaa, koska jakelu + markkinointi imee tautisesti rahaa toiseen kertaan. Eli, yksinoikeus boxille niin saavat eniten katetta sijoitukselleen.

Ellei olisi sopimusta, niin Remedyn kannattaisi eka julkaista PS3 (mikäli kehityskustannukset ei ole suurempi kuin voitto), sitten xbox ja viimeisenä pc. Tuolla tavalla voisivat maksimoida katteen, kun siirrytään pienimmästä waremäärästä suurempaan. Edelleen tuossa lopussa onkin sitten kyseenalaista, että kannattaako edes julkaista pc:lle. Tosin, jos kerran boxiversio on…niin sen vieminen pc:lle on helppoa ja nopeaa.

Ennustan, että yksinoikeus boxille muuttuu jossain vaiheessa(puoli vuotta?) ja tulee pc-julkaisu Made for Windows 7 tms.

15.

Umpikusipäitä koko tiimi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

16.

Lopettakaa se waretus niin saatatte joskus saada niitä pelejä matolaatikoillenne.

17.

Njaa. Ei tule PC:lle enkä Äksboksia osta yhden pelin takia. Eli olkoot, en osta.

18.

@16 Voi kuule lapsukainen, minulla löytyy semmoinen pelikokoelma että sinun viikkorahoilla ostamat pari hassua peliä tuskin painaa kustantajien kukkaroissa minkään vertaa.

Näin tarkemmin ajatellen sitä on kait itse kustantanut EAn, Ubisoftin ja Activisionin siihen mogulimaiseen asemaan missä ne nykyään on.. Ei olisi pitänyt tukea näköjään noita firmoja, saati sitten Bethesdaa Daggerfallin vuoksi..

19.

@14 Joo ja yksinoikeus nimenomaan ei vaan peli myynnistä vaan jokunen konsoli menee kans kaupan ton pelin takia varmaan ja tuottaa sitä kautta tulevaisuudessakin.

Iteltä lopahti into tohon Wakeen jo ajat sitten mut saa nähä sitten kun kuulee onko siitä mihkään vai onko joku 8 tunnin bewlshaisse.

20.

Selvä maksettu mainos. Näitä tulemme vielä näkemään paljon

21.

@18, tuskinpa kenenkään yksittäisen ihmisen pelikokoelma on sitä luokkaa, että sillä olisi mitään vaikutusta yhdenkään julkaisijan bottomlineen. Ilmeisesti sinulla taitaa kuitenkin olla jokunen miljoona peliä hyllyssä jos EA, Ubisoft ja Activision ovat avullasi moguliasemaan päässeet - niin kuin tuossa ”tarkemmin ajattelit”.

Myös tuo firmojen tukemisaspekti on aika hämärä. Et siis olisikaan alkujaan halunnut ostaa mitään EA:n, Ubisoftin tai Activisionin pelejä koska … firmoista kasvoi suuria? Vai? Eikö pelit osteta sen takia, että vaihdat x määrän rahaa y määrään tunteja viihdettä ja olet tuon y tunnin jälkeen sitä mieltä, että sait rahoillesi vastinetta? Mitä se on sinulta pois kuka sen pelin julkaisee kunhan olet tyytyväinen siihen mihin rahasi laitoit? Jos et ole niin siinähän se bränditietoisuuskin kasvaa.

Helpottaisi monen pelaajan elämää, jos vaan jättäisivät tuon muka-ideologisen en-tue-isoja-firmoja -paskanjauhannan ihan sikseen ja ostaisivat niitä pelejä joita haluavat pelata - viis veisaten jostain _muiden_ mielipiteistä. Pelaajilla ei kuitenkaan ole mitään kontrollia siihen kuka fuusioituu kenenkin kanssa enkä usko, että kovin moni on firmojen osakkeitakaan ostanut, jotta edes olisivat oikeasti perillä firman strategisista tavoitteista tai edes neljännesvuosituloksista. Tässä mielessä naurattaa katsoa noita semi-angstisia ei-olisi-pitänyt-tukea -firmaa juttuja, ihan kuin sillä olisi mitään merkitystä.

22.

En osta.

23.

@21 Sulka hattuun. Hyvin sanottu.

24.

@21 Sulka hattuun. Hyvin sanottu.

25.

Loistava peli tulossa! Isot nolopointsit valittajille!!!! Jos olisitte samassa tilanteessa kuin Remedy olisitte valinneet MS:in kumppaniksi. Se on oikeasti saakelin helppo ulvoa tietämättömän pelaajana täältä sivulta.

Mestariteos tulossa!!!

26.

Itselle on ainakin aivan sama kenen peleistä on kyse, mikäli se on hyvä peli niin ostan tai en osta. Se, että lukeeko siellä EA yms. niin on aivan yksi hailee.

Mitä luulette, että tapahtuu jos isojen pelitalojen HYVÄTKIN pelit jää hyllylle?

27.

Toivottavasti on hyvä peli. Tuohon pc asiaan sanon että itsellä on konsoli pelaamista varten. Pc:tä käytän netissä surffaamiseen ja selain pelien pelaamiseen. Aikoinaan alkoi vituttamaan se päivitys rumba piti aina miettiä että pyöriikö peli hyvin omalla koneella vai pitääkö ostaa esim uusi graffakortti. Puhumattakaan siitä paljon rahaa siihen paloi.

28.

Kyllähän Remedyä olisi tullut tuettua, mutta kun peli on vain boxille niin vaikea pelata PC:llä :)

29.

Noi ikuisuusprojektit aina vähän arveluttaa. Pirusti tule hypeä silmille ja odotukset on korkealla mutta aika usein lopputulos on skeidaa. No toivotaan että Alan ”jeesuspeli” wake on hyvä.

30.

Tästä tulee mestariteos

31.

Kyllä luotto on edelleen erittäin korkealla, eikä ennakotkaan ole olleet mitään muita kuin positiivista jotain ruotsalaishegevallia lukuunottamatta.

32.

Ps3 fanboys on the loose

33.

Miks kuvaatte nää haastattelut jollain kännykkäkameralla? Pikkasen vois käyttää kunnioitusta kuvatavaa kohtaan ja kuvaa nää jollain oikeella kameralla, että tarkennus ei ole jossain Mätsälässä.

34.

Itse odotan tätä peliä todella paljon, hitto ja pirun saappaat kun Toukokuu ei voi tulla nopeammin.

Mitä PC/PS3 itkuihin tulee niin ei voi mitään, itseltä löytyy kaikki kolme laitetta jotta saan pelata niitä pelejä jotka minua henkilökohtaisesti kiinnostavat.

Markkinataloudellista syistä ymmärrän miksi(tämäkin) peli julkaistaan 'yksinoikeus' pelinä. Raha painaa varsinkin näinä aikoina. Tämä tulee kuitenkin ihan varmasti myös PC'lle 'jälkijunassa'.

Valittaminen 'yksinoikeus'peleistä lähinnä kertoo enemmän pelaajan luonteesta, ihmisestä joka ei hyväksy muutosta kuin itsensä kontrolloimana.
Epävarmuuttahan tämä kaikki on jos ei toisen konsoli- tai tietokonepelaamista hyväksy. Pelien 'yksinkertaisuus' tai 'piratismi' ei ole syy olla hyväksymättä kyseisiä pelaamisen muotoja. Markkinat ja raha ovatkin ne jotka painavat myös tässäkin valitettavassa todellisuudessa.

Jokaisen itseään kunnioittavan pelaajan, ihmisen joka haluaa kokea, oppia ja lopulta voittaa; tulisi olla täysin sokea alusta pohjaiselle fanaattisuudelle. Ilmestyi peli alustalle kuin alustalle, se on se pelin tuoma kokemus ja ilo joka ratkaisee, ei alusta.

Ja niin joku tuossa mainitsi jotain hiirestä konsolille ja olen hänen kanssaan 100% samaa mieltä; näppikset jo saamme kiinni konsoleihimme, tuokaa se hiirikin vielä kunnolla mukaan niin voiko tässä enää paremmat strategistien kissanpäivät edessämme ollakkaan!

35.

Ainiin, sana jota hain oli ennakkoluuloton, eli pelaajan kuin pelaajan olisi syytä olla ennakkoluuloton.

36.

Missä loput video haastattelusta jos tuo on osa 1/4? artikkeli jäänyt kesken ?

37.

Haastattelun toinen osa julkaistu ja lisätty artikkeliin.

jok

38.

ei vieläkään kysymystä ja selostusta siitä, että mitä PC versiolle tapahtui tai mikä sen tulevaisuus on :(

39.

38) He eivät voi sanoa sitä suoraan. Palkka kun tulee M$ ei olisi pitkään töitä jos sanoisi että PC versiolle annettiin kenkää koska Xbox360 tahdottiin myyvä yksinoikeus peli. Samaten se PC versio varmaan tulee mutta sitäkään ei voi sanoa koska se voisi vaikuttaa X360 pelin (ja konsolin) myyntiin negatiivisesti.

Pelkään toki että tuo PC versio on konsoli kuraa eikä se paljon luvattu hiiviskely peli minkä piti olla paras ja ensimmäinen Vistalle tehtävä DX 10 peli missä on kokonainen kaupunki ja paljon ympäristöä tutkittavana. En epäile etteikö siihen saada liimattua jotain DX10 tai jopa DX11 ominaisuuksia mutta ilman useamman vuoden kehitystyötä siitä ei saada oikeasti sitä peliä mikä sen alunperin piti olla.

40.

Eihän tuo varmaan remedyn pussis painakkaan kääpiön älyt.
Ainostaan MS yrittää saada boxin myyntiä kasvuun mutta eipä tuo nyt kovin kummosesti tule näkymään ehkä käy piikissä kerran top1 mutta sitten tulee tippu kun kuitenkaan kaikki boxia omista eikä tule ostamaan yhden pelin takia.
Mutta eipä tuo haittaa on niin paljon pelejä yleensäkkin että kaikki kerkeä edes pelata (siis hyviä pelejä) jos siitä yksi remedyn kyhäilmä jää pois niin ei se maailman loppu tule ainakaan itselle.

41.

”paljon luvattu hiiviskely peli minkä piti olla paras ja ensimmäinen Vistalle tehtävä DX 10 peli missä on kokonainen kaupunki ja paljon ympäristöä tutkittavana. ”

Saattoi ehkä olla tuollainen joskus ensimmäisissä suunnitelmissa, mutta lopullinen peli on kaikkien tähän mennessä näytettyjen pätkien perusteella puhdas putkijuoksu. Kaunis, teknisesti Xboxin tehot hyvin lypsävä ja varmaan kiinnostavalla tarinalla varustettu, mutta putkijuoksu mikä putkijuoksu.

42.

41@ parempi putkijuoksu kuin joku paska FarCry2:nen. :D

43.

@42 Joo, FC2 oli pettymyksenä melkoinen.

44.

Nämä maanpetturit tulee ampua aamunkoitteessa.

45.

1. EI haittaa, että Remedy on kasvanut isoksi.
2. EI haittaa, että Remedy tekee yhteistyötä Microsoftin kanssa.
3. EI haittaa, että Remedy on siirtynyt PC:ltä konsoleihin.

Kuitenkin ei ole mitään järkeä ostaa kokonaista konsolia yhden pelin takia.

Julkaiskaa tämä ihan mille tahansa muulle alustalle Xboxin lisäksi, niin OSTAN PELIN.

Prkl :)

46.

@44
Hear Hear!!

47.

kateelliset pc ja ps3 fanipojat on heti huutelemas. Melko naurettavaa.
Kerrankin kun suomalaiset saa jotain aikaan niin heti se ollaan lyttäämässä maanrakoon! ettekö kunnioita mitään?

48.

Varmasti mahtava peli! Pakkohan toi on ostaa kun kerran xboxille tulee =)

''kateelliset pc ja ps3 fanipojat on heti huutelemas. Melko naurettavaa.
Kerrankin kun suomalaiset saa jotain aikaan niin heti se ollaan lyttäämässä maanrakoon! ettekö kunnioita mitään?'' Olen täysin samaa mieltä. PS3 fanipoikien mielestä peli on huono sen takia kun se nyt julkaistaan ainoastaan xboxille.. voevoe

49.

@45

Hyvin sanottu. Komppaan. En tosiaan osta Xbox360 vain Alan Waken takia. Kauppaan jää ellei tule tosiaan myös PC:lle.

Tätä peliä on kuitenkin markkinoitu aika arveluttavin sanoin. Liekö lyöty sanat Remedyn pojille suuhun vai tarkoituksellako meinaavat että tästä pelistä saa enemmän irti television ääressä olohuoneessa kuin PC:llä. Se padi ei sovi jokaiseen peliin kuitenkaan eikä kaikkien tottumuksiin. On typerää pakottaa ihmiset käyttämään systeemiä X kun on jo olemassa systeemi Y.

50.

Waretan vaikka tulisi PC:lle tekevät kuitenkin NIIN paskan käänöksen ja siitäkin syystä että ne alunperin paska poksille sen väänsivät rahan toivossa HAISTAKOON PASKA KOKO REMEDY JA MIKKISOFT

Näkyvissa kommentit 1-50. Yhteensä 67 kommenttia.

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös