Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Newtown (lautapeli)

1.5.2014
Leevi

Newtown, GMT Games, Fantasiapelit, intiaanisodat, vapaussota

Aihealueet: Lautapelit, Strategia- ja sotapelit, Galleria, Moninpelit

Newtown on Battles of the American Revolution -sarjan kahdeksas ja uusin osa. Sarja sai alkunsa vuonna 1998, kun GMT Games§ julkaisi Saratogan. Jokainen peli käsittelee tiettyä taistelua Yhdysvaltain vapaussodassa, ja tällä kertaa aiheena on Newtownin taistelu, jossa amerikkalaiset sotivat New Yorkin seudulla brittejä ja Irokeesiliiton intiaaneja vastaan vuonna 1779.

Paketissa tulee lisäbonuksena toinen skenaario, joka käsittelee Oriskanyn vuonna 1777 käytyä taistelua. Eli käytännössä pakkaus sisältää kaksi itsenäistä peliä, joista kummallekin löytyy erilliset kartat, joukot ja erikoissäännöt.

Sarjan osa ja itsenäinen peli

Newtownin mukana tulee kahdet erilliset säännöt. Toinen opus on Battles of the American Revolution -sarjan perussäännöt, joita käytetään pelisarjan jokaisessa osassa. Tämän lisäksi mukana tulee erillinen sääntökirja, jossa on omat osionsa molemmille skenaarioille. Näissä kerrotaan perussääntöihin tehtävistä lisäyksistä ja muutoksista, jotta ne saadaan sopimaan juuri näihin taisteluihin.

Kahden eri sääntökirjan käyttämisessä on sekä hyvät että huonot puolensa. Hyviä puolia ovat muun muassa yksinkertaiset perussäännöt, joita voi soveltaa pelisarjan kaikkiin osiin. Ja mikäli sarja on ennestään tuttu, Newtownin ja Oriskanyn taistelujen erikoissääntöjen opetteleminen käy helposti. Toisaalta mikäli kyseessä on ensimmäinen tutustuminen sarjaan, niin perus- ja erikoissääntöjen yhtäaikainen sisäistäminen voi tuottaa ongelmia. Onneksi Boardgamegeekistä löytyi epävirallinen apulappu, jonka avulla lukuisten poikkeusten muistaminen oli huomattavasti helpompaa.

Vuorojen kaava on periaatteessa yksinkertainen, mutta niiden sisäinen järjestys eroaa sotapelien tavanomaisesta kaavasta. Esimerkiksi joukkojen moraalin nostamiseen tarkoitettu rally -vaihe on yleensä vuoron alussa tai lopussa, mutta tässä tapauksessa se on keskellä vuoroa. Lisäksi osa rally -toiminnoista suoritetaan poikkeuksellisesti liikevaiheessa ja lähitaisteluvaiheessa. Minulta kesti hetken aikaa vuorojen soljumisen sisäistäminen, sillä aivoni ovat lukuisten muiden sotapelien vaikutuksesta tottuneet tiettyyn vuorojärjestykseen.

Newtownin taistelu

Newtownin taistelu käytiin 29.8.1779 nykyisen itäisen New Yorkin alueella. Britit ja irokeesit olivat rakentaneet väliaikaisen suoja-aseman kukkulalle, josta heidän oli tarkoitus laukaista väijytys läheisellä tiellä etenevien amerikkalaisten niskaan. Amerikkalaiset kuitenkin havaitsivat ansan ja koukkasivat väijyjien selustaan. Britit onnistuivat välttämään motituksen ja vetäytymään, koska osa vihollisen joukoista hyökkäsi liian myöhään.

Newtownin erikoissäännöt rikkovat peruskaavan tuomalla peliin niin kutsutun chit-pull -mekaniikan ja erikoiskortit. Chit-pull tarkoittaa sitä, että brittien puolella taistelevat intiaanit aktivoidaan yksitellen nostamalla satunnaisesti pelimerkkejä. Jokaiselle heimolle on oma nappulansa ja taistelun edetessä kasaan heitetään myös pari erikoista pelimerkkiä. Taistelumerkki päättää välittömästi intiaanien aktivoimisen ja toinen pakottaa kaikki amerikkalaisten tykkien vaikutusalueella olevat intiaanit heittämään päättäväisyysheiton. Mikäli heimon pelimerkki ei noussut ennen taistelumerkkiä, he eivät saa osallistua sillä vuorolla taisteluun. Molemmilla pelaajilla on myös erikoiskortteja, joiden avulla pelin normaalia tasapainoa voi hieman heilauttaa. Esimerkiksi intiaanit voivat skalpeerata vastustajansa, joka syö välittömästi vastustajan moraalia. Toisaalta taas amerikkalaiset voivat tehdä esimerkiksi lähitaistelussa tehokkaan pistinhyökkäyksen.

Oriskanyn taistelu

Oriskanyn taistelu käytiin 6.8.1777 Mohawk -joen lähistöllä. Britit yrittivät intiaanien avulla valloittaa Stanwixin linnoituksen, mutta epäonnistuivat siinä täysin. Heidän johtajansa Barry St. Leger oli saanut intiaanit mukaan lupaamalla heille mahdollisuuden helppoihin ryöstöretkiin, mutta tosiasiassa taistelu juurtui paikoilleen amerikkalaisten puolustaessa raivokkaasti linnoitustaan. Piirityksen uhkasi katkaista Herkimerin luotsaama kolonna, jota vastaan Leger lähetti noin 500 intiaania. He järjestivät kolonnalle väijytyksen, mutta amerikkalaiset pitivät jälleen pintansa. Stanwixin puolustuksesta vastaava eversti Gansevoort onnistui myös tekemään onnistuneen ryöstöretken läheisiin intiaanikyliin. Tämä retki sai yhdessä intiaanien kärsimien tappioiden kanssa aikaan sen, että he hylkäsivät brittiliittolaisensa. Legerin oli tämän jälkeen pakko purkaa piirityksensä ja palata takaisin Oswegoon.

Oriskany jakautuu periaatteessa kahteen erilliseen taisteluun. Toisessa britit moukaroivat linnoitusta ja toisessa intiaanit yrittävät viivyttää apuun rientävää kolonnaa. Briteillä pelaaminen on hyvin staattista, sillä periaatteessa he vain heittävät noppaa kierroksesta toiseen ja toivovat parasta. Intiaaneilla on sentään enemmän tekemistä, sillä heidän hyökkäyksensä alkaa väijytyksellä. Salakavalan hyökkäyksen paikka kirjoitetaan salassa ylös ennen pelin alkua ja sen onnistumismahdollisuudet vaihtelevat eri paikkojen välillä. Väijytyksen jälkeen alkaa kissa ja hiiri -leikki, jossa amerikkalaiset yrittävät jahdata vikkeliä intiaaneja ja samaan aikaan koettavat päästä lähemmäs linnoitustaan.

Mukavat kuvaukset taisteluista, mutta vain vähän pelattavaa

Newtownin ja Oriskanyn taisteluita pelaamalla saa hyvän kuvan historiallisista taisteluista. Pelin avulla on mahdollista mallintaa taistelujen todelliset etenemiset ja ne ovatkin mainio väline näiden historiallisten tapahtumakulkujen oppimiseen. Mutta jos opetusarvo unohdetaan, niin paketista ei löydy pelattavaa kovin pitkäksi aikaa. Tiukat rajoitukset tarkoittavat, että kumpikin skenaario avautuu joka kerralla suurin piirtein samalla tavalla. Totta kai pieniä eroavaisuuksia voi tulla, mutta kokemus on aina hyvin samanlainen. Tämä syö suuresti uudelleenpelattavuutta, sillä skenaarioita ei voi lähestyä kovin eri strategioilla.

 

Newtown

Pelisuunnittelija: Mark Miklos

Julkaisija: GMT Games

Pelaajia: 2

Pelin kesto: noin 2 tuntia

Maahantuoja: Fantasiapelit

Hinta: 65 euroa

Pelin kotisivu: Newtown

Leevi Rantala

 

Lisää aiheesta

Android: Netrunner (lautapeli)

Campaign Commander 2: Coral Sea (lautapeli)

Dreadball (lautapeli)

Tobago (lautapeli)

Lue myös

Evolve marssii avaruusviidakossa Left 4 Deadin jalanjäljillä

Trials Fusion –haastattelu – sähkömopo, Judge Dredd ja kylmää kahvia

Watch Dogs –ensikosketus: digitaalinen hiekkalaatikko [osa 1]

Wiikon wanha: Tom Clancy’s Rainbow Six

 

 

Kuvagalleria

Leevi Rantala

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Keskustelut

Takaisin ylös