Dome

Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Rebel Raiders on the High Seas (lautapeli)

27.9.2013
Leevi

Aihealueet: Lautapelit, Strategia- ja sotapelit, Moninpelit

Rebel Raiders on the High Seas, GMT Games, Mark McLaughlin, Fantasiapelit, Yhdysvaltain sisällissota, merisota, Suosittelemme

Amerikan sisällissodasta on tehty useita lautapelejä, mutta niissä keskitytään yleensä maasodankäyntiin. Merisota on sen sijaan täysin sivuosassa. Rebel Raiders kääntää asetelman täysin päälaelleen ja keskittyy laivojen välisiin mittelöihin. Maalla sotiminen puolestaan kuvataan hyvin abstraktilla tasolla. Tuore näkökulma ja sujuva pelisysteemi takaavat nautittavat ja nopeat pelit.

Rebel Raiders keskittyy nimensä mukaisesti Konfederaation ja Unionin väliseen merisotaan 1861-1865. Pohjoisen kasvavat resurssit pakottavat etelävaltiot ahtaalle, joten ja he vastaavat ahdinkoon ryöstämällä Unionin kauppalaivoja ja yrittämällä salakuljettaa resurssejaan satamia ja Konfederaation merialueita valvovan saarron läpi.

Pohjoisvaltiot yrittävät estää tarvikkeiden kuljettamisen sisämaahan valtaamalla Mississippi-joen rannalla sijaitsevat tärkeät kaupungit ja linnoitukset. Samaan aikaan Unionin joukot yrittävät marssia alas Richmondiin ja Atlantaan, jotka ovat etelävaltioiden suurimmat teollisuuskeskukset. Richmondissa sijaitsevan Tredegarin rautaruukin valtaaminen olisi suuri isku Konfederaation sotaponnisteluilla.

Pystyykö Konfederaatio pitämään puolensa Unionin alati kasvavaa teollisuusmahtia vastaan? Vuosien kuluessa Pohjoisvaltioiden voima kasvaa yhä suuremmaksi, kun taas jokainen valloitettu satamakaupunki supistaa Konfederaation jo ennestään pieniä resursseja. Tässä asetelmassa piilee pelin suurin koukku, sillä sen avulla tunnelma kasvaa tasaisesti koko pelin ajan.

Sodan kulku

Peli jakautuu kierroksiin, jotka kuvaavat kukin noin neljän kuukauden mittaista ajanjaksoa. Jokaisella kierroksella Konfederaatio seilaa ensin, kärsii materiaalitappioita ja rakentaa uusia laivoja. Sitten on Unionin vuoro joka myös aluksi purjehtii ja rakentaa sen jälkeen uusia aluksia.

Liikkuminen on helppoa. Jokaisella aluksella on tietty määrä liikepisteitä ja alueelta toiselle liikkuminen vie aina yhden pisteen. Seilaaminen on myös hyvin rajoitettua, sillä ainoastaan osa laivoista saa liikkua merellä. Loput tyytyvät partioimaan rannikkoa ja Mississippiä.

Konfederaation suurin murhe liikkumisessa ovat Blockade Runner- ja Raider-laivoja, eli saarronmurtajia ja kaappareita, metsästävät Screw Sloopit. Ne pakottavat heittämään väistöheittoja, joissa epäonnistuminen tietää joko aluksen tuhoa tai taistelua.

Unionin täytyy puolestaan onnistua järjestämään omat aluksensa niin, että ne partioivat mahdollisimman laajasti rannikkoa. Vuosien vieriessä Mississipin ja rannikkokaupunkien valloittaminen tulee mahdolliseksi, joten sotalaivuetta kannattaa varustaa hiljalleen alusta lähtien.

Molemmat osapuolet rakentavat joka vuorolla myös lisää aluksia ja Konfederaation täytyy lisäksi huolehtia myös tykkien rakentamisesta satamiin. Voimakkaimmat Ironcladit, panssarilaivat, saa käyttöönsä aina vasta seuraavalla kierroksella, joten laivoja rakennettaessa kannattaa miettiä tulevaisuudensuunnitelmia. Etelävaltioiden tärkeimmät kaupungit ovat Ricmond ja Atlanta, jotka tuottavat kaupunkien puolustamisessa elintärkeitä tykkejä. Mikäli Unioni onnistuu valtaamaan nämä kaksi kaupunkia, on Konfederaatiolla edessään lähes varma tappio.

Sotimista merellä ja maalla

Rebel Raidersissa soditaan pääasiassa rannikolla ja Mississipillä. Maasota nostaa päätään vasta ensimmäisen vuoden jälkeen, jolloin Unionin maajoukot muodostavat uhan Konfederaation teollisuuskeskuksina toimiville Richmondille ja Atlantalle. Maasotiminen on hyvin abstraktia ja se ratkaistaan yhdellä noppien heitolla.

Mantereella sotiminen vaatii tykki-pelimerkin käyttämistä, joita Unionilla on käytössään jokaiselle vuorolle kaksi kappaletta. Ylimääräisiä merkkejä voi toki ostaa, mutta ne ovat kalliita ja resurssit ovat luonnollisesti pois laivojen rakentamisesta. Konfederaatio pelaa koko ajan puolustuspeliä ja he voivat yrittää ainoastaan vallata takaisin maasodankäynnissä menettämiään kaupunkeja.

Ammuskelu on aina yhtäaikaista ja taistelun kulku riippuu siitä onko Konfederaatiolla käytössään tykkejä vai pelkkiä laivoja. Alukset voivat järjestyä taisteluissa tiettyihin muodostelmiin, jolloin esimerkiksi tykeillä tai panssarilaivoilla voi suojata heikompia sotalaivoja. Taistelujen kulkuun voi vaikuttaa myös erikseen pelattavilla korteilla, jotka esimerkiksi parantavat noppatulosta tai nimeävät tietyt alukset historiallisten esikuviensa mukaan. Tällöin ne saavat ominaisuuksia reilusti lisää potkua.

Kun valmistelut on suoritettu, on aika heittää noppaa. Jokaiselle alukselle ja tykille on määritelty luku, jonka heittämällä se uppoaa tai tuhoutuu. Tykit ja panssarilaivat tuhoutuvat kuutosella, Screw Sloopit viitosella tai kuutosella ja heikoimmat tykkiveneet pamahtavat 50 prosentin mahdollisuudella. Vaikka ratkaisu on yksinkertainen, se ei silti tarkoita ettei voittoon tarvittaisi myös strategiaa. Alusten oikea sijoittaminen on hyvin tärkeää ja joskus kannattaa suosiolla perääntyä.

Konfederaatio saa tai menettää voittopisteitä jokaisesta taistelusta, joten Unionin ei kannata edes yrittää epätoivoisia hyökkäyksiä. Sillä tavalla antaa ainoastaan ilmaisia pisteitä vastapuolelle.

Peli päättyy joko 12 kierroksen jälkeen tai mikäli Unioni onnistuu valtaamaan koko Mississipin lisäksi Atlantan ja Richmondin. Lisäksi Konfederaation pistesaldo täytyy olla miinuksella. Mikäli nämä ehdot täyttyvät, Unioni voittaa. Mikäli peli kestää täydet kierrokset, Unioni voittaa hallitsemalla koko Mississipiä sekä 16 kaupunkia, joista yhden täytyy olla Richmond tai Atlanta. Etelävaltioiden pisteiden täytyy tässäkin tapauksessa olla miinuksen puolella. Konfederaatiolle voitto napsahtaa automaattisesti, mikäli Unioni ei pelin lopussa yllä voittoon.

Epäsymmetriset osapuolet

Osapuolten välillä on suuria eroja etenkin aluksissa. Etelävaltioiden paatit ovat enimmäkseen nopeita saarronmurtaja-salakuljetusaluksia ja sisämaan jokia seilaavia tykkiveneitä tai panssarilaivoja. Heillä on myös muutama kappale kauppa-aluksia valtaavia kaappareita. Pohjoisvaltioiden alukset koostuvat puolestaan pelkästään sota-aluksista. Heillä on käytössään sellaisia aluksia kuin Scroop Sloop, tykkivene japanssarilaiva. Merialueita partioivat Scroop Sloopit soveltuvat kaapparien etsimiseen ja rannikkokaupunkien valtaamiseen. Tykkiveneet ovat halpoja ja heikkoja hyökkäysaluksia, kun taas panssarilaivat tuntuvat kelluvilta tankeilta.

Kummallakin on myös käytössään täysin oma korttipakkansa, joiden sisällöt eroavat suuresti toisistaan. Kortteja käytetään rikkomaan pelin varsinaisia sääntöjä ja niillä on oikein käytettynä dramaattiset vaikutukset pelin kulkuun. Esimerkiksi meritaistelu saattaa kääntyä yllättäen toisen osapuolen eduksi, kun eräs aluksista paljastuukin historiallisesti merkittäväksi sotalaivaksi. Tai ehkä vastapuolen vakooja on onnistunut onkimaan tietoja, jotka pakottavat heittämään pois tärkeitä kortteja. Maajoukkojen eteneminen saattaa pysähtyä yllättäen alkaviin rankkasateisiin ja niin edelleen. Korttien avulla pelin yksinkertaisiin mekaniikkoihin on saatu ujutettua runsaasti vaihtelua ja jokaisen tapahtuman yhteydessä on kuva pitää sisällään pienen palasen historiaa.

Hieno peli vähän käsitellystä aiheesta

”Rebel Raiders on the High Seas” on todella hyvä peli, jonka aihe on kiitollisen erilainen. Yksinkertaisen pelimekaniikan ansiosta se on helppo opettaa uusille pelaajille, mutta samalla siitä löytyy runsaasti kokeneita pelaajia miellyttävää strategista syvyyttä. Apulaput varmistavat, ettei noin 20 sivun mittaista sääntökirjaa tarvita kuin ensimmäisten pelisession aikana.

 

Rebel Raiders on the High Seas

Pelisuunnittelija: Mark McLaughlin

Julkaisija: GMT Games

Pelaajia: 2

Pelin kesto: 2-3 tuntia

Maahantuoja: Fantasiapelit

Hinta: 69 euroa

Pelin kotisivu: Rebel Raiders on the High Seas

Leevi Rantala

 

Lisää aiheesta

1960: Making of a President (lautapeli)

Fighting Formations: Grossdeutschland Motorized Infantry Division (lautapeli)

Labyrinth: The war on terror, 2001 - ?

Space Hulk: Death Angel (lautapeli)

Lue myös

Flashback – legendaarisen Amiga-seikkailun paluu

Ryse: Son of Rome –ensikosketus – verta, suolia ja gladiaattoreita

Tracon 8 - roolipelejä, pukuja, pelailua ja shoppailua

Watch Dogs –haastattelu - hakkeriräiskintää tulevaisuuden Chicagossa

Leevi Rantala

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös