Dome

Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Wiikon wanha: Alien Breed

4.2.2010
Jukka O.

Aihealueet: Xbox 360, Räiskintäpelit, Retro, Moninpelit

Alien Breed, Team 17, Amiga, Xbox Live Arcade, Wiikon wanha

Vuosi 1991 oli amigisteille upeaa aikaa. Jopa suorastaan parhautta. Hyviä pelejä ilmestyi monen monta. A-10 Tank Killer. Birds of Prey. Lemmings. Railroad Tycoon. Populous 2. Mutta tärkein kaikista oli täynnä kauhua. Suuria hampaita. Valtavia kitoja. Leiskuavia pyssyjä. Ja selviytymistä. Tai sen yrittämistä.

Kysehän on tietysti brittiläisen 90-luvun superkehittäjä Team 17:sta Alien Breedistä, joka toimi innoittajana äskettäin Xbox 360:lle julkaistulle Alien Breed Evolutionille.

Päältä kuvatussa räiskintäpelissä pelaaja marssii kaukaisella planeetalla sijaitsevan tukikohdan käytävillä, tutkien että mitäs pahusta täällä oikein on tapahtunut. No, kamalia, tietysti. Asukkaat on teurastettu julmasti ja joka paikka on täynnä kuolleiden ruumiita. Eläviäkin on, mutta ne pahukset ovat niitä isohampaisia alieneita.

Tästä voidaankin helposti päätellä mitä sitten tapahtuu. Tussaria käteen ja puhdistetaan paikat. Välillä kentiltä löytyy lisää ammuksia ja ensiapupakkauksia, mutta suuri osa peluusta on myös avainten etsintää, jotta pelaaja pääsisi lukituista ovista ja seuraaville kentille.

Sinänsä Alien Breed on selkeä oman aikansa tuote. Päältä kuvattua pikseligrafiikkaa ja räiskintää, kuten noin puoli miljoonaa muutakin tuon ajan räiskintää. Alien Breed kuitenkin pieksi kilpailijansa hyvällä tunnelmallaan, pelottavalla meiningillä, kiihkeällä toiminnalla ja ennen kaikkea erittäin toimivalla kaksinpelillä. Moni amigisti pitää sitä yhä edelleen yhtenä loistavimmista toimintapeleistä kuunaan, kiitos juuri hienot kaksinpelihetket, kun kaverukset tarraavat kauhuissaan joystickeihin alienlaumoja kurmottaessaan.

Vaikka peli kuvataankin päältäpäin, niin eräs seikka auttaa huomattavasti tunnelman kohotuksessa. Alien Breed näet pohjautuu hyvin läheisesti scifi-elokuvien klassikko Aliensiin. Pelaajan on todella helppo uppoutua tunnelmaan, kun hän kuvittelee ruudulla möyrivät alienlaumat Alien/Aliens-leffojen pitkähampaiksi. Ja oh hoh kun sieltä löytyy Alien Queen.

Onhan peli yksioikoinen ja paljolti itseään toistavaa kenttien ramppausta, muukalaislaumojen puhdistusta ja sälän keräämistä – mutta kyllä se vain oli samalla myös niin hauskaa ja hyvin tehtyä räiskintää. Amiga-aikakauden suurimpia klassikoita, helposti.

 

Lisätietoja:

Alien Breed @ Mobygames

http://en.wikipedia.org/wiki/Alien_Breed

 

Alien Breed:

Suunnittelija: Team 17

Julkaisija: Team 17

Alustat: Amiga (1991), Amiga CD32, PC DOS (1993)

Jukka O. Kauppinen

 

Lisää retroilua

Wiikon wanha -retropeliartikkelisarja

Retrokolikkopelien ääressä -artikkelisarja

Aarteita pelihistorian hämäristä -artikkelisarja

Lue myös

CH Eclipse Yoke sopii niin mopocessnoille kuin jumbojeteille

Logitech Flight System G940 - muhkea mutta lötkö PC-ohjainpaketti

MAG - konsolisotien uusi sukupolvi - osa 2

Red Dead Redemption -ensikosketus - Rockstar palaa villiin länteen

Scifin ja kuvataiteen mestari H.R. Giger Tampereella - kuvagalleria näyttelystä

Vuoden 2009 parhaat pelit -äänestyksen tulokset

 

Jukka O. Kauppinen

1.

Itse missasin tämän aikoinaan, mutta paljolti saman tyylistä Cyberdogsia tuli naputettua. :)

http://www.jonneweb.net/pelit/file/190/cyberdogs/

2.

Sais se Alien breed: Evolution pikkuhiljaa ilmestyä myös PC:lle. Sitä odotellessa..

3.

Cyberdogs oli ihan mahtavaa kaverin kanssa. Olkapäät vastakkain saman näppiksen ääressä. Oi niitä aikoja!

4.

Fantastic graphics

5.

Alien Breed:ejä tulee vieläkin usein pelailtua. On kyllä niin loistava pelisarja, että aikoinaan pisti ihan vituttamaan kun Alien Breed Tower Assaultin crediteissä kertoivat sen olevan viimeinen 2D kaavaa noudattava peli sarjassa. Tuo Evolution vaikuttaa ainakin videoiden peursteella melko onnettomalta. Vauhti puuttuu ainakin tyystin, alkuperäisessä hengestään sai tosissaan taistella alienlaumojen keskellä. Itse alienitkaan eivät näytä samankaltaisilta kuin alkuperäisissä, joka ainakin omalla kohdalla oli yksi pelin viehätyksistä. Entäpä sitten kaksinpeli ja tiimityöskentely. Alkuperäisessä sai kaveri pidätellä päälle hyökkääviä alieneita kun toinen yritti väkisin ampumalla murtaa ovet avainten loppuessa. Mikä mahtaa olla todennäköisyys että PC versiossa on ylipäätään edes kaksinpeli samalla ruudulla? Taitaa olla turha odotella että tässä genressä nähdään mitään edes jokseenkin tyydyttävää peliä ainakaan miltään kaupalliselta taholta.

6.

Minulla oli tämä 486-aikoina PC-käännöksenä, ja omasin peliin viha-rakkaussuhteen. En koskaan päässyt pelissä kovin pitkälle, ehkä puoliväliin asti, kun aina tuli samoissa kentissä vastaan sama ongelma: ”out of ammo”. En ole toista peliä pelannut, jossa on ammuksista yhtä huutava pula kuin tässä. Tietysti, sopii tunnelmaan. Kallistuin noina aikoina enemmän muihin arcade-peleihin, kuten Tyrianiin ja Raptoriin, syykin on selvä: ”unlimited ammo” :P.

7.

jugga hourailee. alien breed oli todella monotoninen ja paskasti suunniteltu peli. 90-luvun alku oli muutenkin sitä aikaa, jolloin laatupelit alkoi ilmestymään lähinnä PC:lle ja 16-bittisille konsoleille, silloin alkoi ensimmäistä kertaa huomaamaan eron ammattilaisten tekemien pelien, ja makuuhuonekoodaajien räpellysten välillä.

8.

Kyllä, nykyään noita makuuhuonekoodereita löytyy sellasesta lafkasta kuin IW ;)

9.

Juuri pari viikkoa sitten pelasin Amiga-emulla, miniläppärillä ja Speedlinkin USB-Amigatikulla. Parhautta.

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös