Dome

Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Yhdysvaltalaistuottaja Timothy ”Timbaland” Mosley pölli suomalaismuusikolta

16.1.2007
Jukka O.

Päivitetty 17.1. Verkkoyhteisöt ovat viimeisen viikon ajan ihmetelleen yhdysvaltalaisen hip hop –tuottaja Timothy ”Timbaland” Mosleyn röyhkeyttä. Timbaland julkaisi omana kappaleenaan suomalaisen demoskene-muusikko Tempest/Damagen, Janne Sunin, vuonna 2000 julkaiseman kappaleen Acidjazzed Evening.

Kappaleen varastaminen ei niinkään hämmästytä. Maailman oikeussaleissa kinastellaan jatkuvasti biisien alkuperäisyydestä, vaikka tällä kertaa tapaus onkin harvinaisen selkeä. Mielenkiintoisempaa on sen yhtäkkinen nousu mediakohuksi. Suomessa tapausta käsittelivät jo muun muassa YLE, Ilta-Sanomat, Iltalehti ja DigiToday. Muutama vuosi sitten vastaava tapaus ei kiinnostanut ensimmäistäkään kotimaista mediaa.

Vaikka tapaus sinänsä kuuluukin musiikkimaailman pyörteisiin, niin se liippaa todella läheltä myös tavallisia kotimikroharrastajia. Pöllitty teos kun julkaistiin tietokoneharrastajien festivaalitapahtumassa Assemblyssä. Toisin sanoen - yhdysvaltalainen megatuottaja tiiraa kaukaisen pohjoismaan amatöörimuusikoiden tekemisiä ja katsoo näiden luomukset lainaamisen arvoisiksi. Lupa vain unohtui…

Hiphoppari tykkää retromusiikista

Katsotaanpa ensin mistä nyt on kyse. Janne Suni julkaisi elokuussa 2000 Assembly-tapahtumassa kappaleen Acidjazzed Evening. Kappale osallistui tapahtuman oldskool-musiikkikilpailusarjaan, jonka kappaleet tehdään vanhoilla tietokoneilla. Acidjazzed Evening voitti kilpailun, jättäen 14 muuta kappaletta jälkeensä 4249 pisteen saaliilla. Tapahtuma oli erinomaisen julkinen, sillä Assemblyyn osallistui noin 5000 ihmistä. Sekä kilpailu että myöhempi palkintojenjako näytettiin niin tapahtuman pääsalin lavalla, valkokankaalla että sisäisessä tv-järjestelmässä. Kilpailu ja palkintojenjako näytettiin myös kaapelitv-kanavilla suorana lähetyksenä.

Alkuperäinen Acidjazzed Evening sävellettiin Amiga-tietokoneella ja julkaistiin harrastajien käyttämässä MOD-muodossa. Vuonna 2002 Glenn Ruse Gallefoss teki Janne Sunin luvalla kappaleesta sovituksen Commodore 64 -kotimikrolle, niin sanotuksi SID-kappaleeksi.

Assembly-tapahtuman ja ylipäätään demoskenen luonteen mukaisesti kilpailutyöt ovat vapaasti ladattavissa internetistä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita tekijäoikeuden luovutusta – teoksista voi nauttia vapaasti, mutta tekijäoikeus on tiukasti alkuperäisten luojiensa hallussa. Kilpailutyöt ovat tekijäoikeuslain mukaisia Teoksia. Tekijäoikeutta ei tarvitse hakea erikseen eikä tekijän tarvitse olla Teoston tai muiden tahojen jäsen - tekijäoikeus syntyy aina automaattisesti, teoksen levitys- tai julkaisutavasta riippumatta.

Hiphop-tuottajamme on osaltaan selvästi arvostanut Sunin kappaletta, sillä hän on muokannut siitä sekä soittoäänen Block Party (2005) että vuonna 2006 julkaistun kappaleen Do It. Jälkimmäisen esitti kanadalainen artisti Nelly Furtado 2006 julkaistulla levyllään Loose.

Suni ja muut demoskene-harrastajat havaitsivat Timbalandin teon jo kesällä 2006. Suni oli tutkinut alustavasti asian selvittämistä, mutta muiden kiireiden takia aloite lykkääntyi. Niinpä asia pamahti kertaheitolla julkisuuteen vasta tammikuussa 2007, kun tieto kappalevarkaudesta levisi harrastajapiirien keskuudesta laajemman yleisön tietoisuuteen.

Ratkaiseva niitti oli YouTube-palveluun lähetetty video, Producer Timbaland steals song from finnish musician, joka osoitti tapahtuneen kiistattomasti.

Monille näyttää tosin olevan epäselvää mistä tapauksessa on kyse. Onko Timbaland samplannut Sunin biisiä? Tai inspiroitunut sen melodiasta? Ei kumpaakaan. Timbaland varasti merkittäviä osia Sunin teoksesta.

Block Party -soittoääni on Acidjazz Eveningin alkuperäinen Commodore 64:llä sävelletty SID-kappale, johon on vain lisätty raskaampi biitti.

Do It –kappale on vielä räikeämpi. Siinä missä Block Party oli vielä varsin lyhyt lainaus, niin Do Itissä on kaksi huomattavan pitkää pätkää Acidjazz Eveningistä. Muusikkopiirien arvioiden mukaan huomattavia osia alkuperäiskappaleesta on siirretty joko sellaisenaan WAV-tiedostoksi, tai sitten SID-kappale on soitettu suoraan SidStation-laitteen kautta studiojärjestelmään. Sen jälkeen siihen on vain tuupattu päälle efektit ja laulu. Alkuperäiskappaletta ja Timbalandin ’säveltämää’ Do It –kappaletta voi soittaa päällekkäin ja molemmat sointuvat yhteen täydellisesti. Sama kappale.

Valokuva Timbalandin studiosta, josta ilmenee että hänellä on Commodore 64 -musiikin toistamiseen soveltuva SidStation-laite. Todennäköisesti juuri sitä on käytetty SID-kappaleen soittamiseen ja siirtämiseen studion tuotantojärjestelmään.

”Mutta  muusikothan lainaavat ja samplaavat jatkuvasti”, ovat monet nettiselittelijät väittäneet. Totta. Mutta lakien rajoissa. Kappaleen samplaus ei tarkoita biisin koko melodian samplaamista, vaan yleensä yksittäisten sointujen ja kohtien kierrättämistä omassa teoksessaan. Sample on vain osa uutta teosta, ei sen oleellinen osa. Myös hiphop-artistit maksavat pidemmistä samplauksistaan tekijäoikeusmaksut. Samplailu ei ole mikään harmaa, lain määreiden ulkopuolinen vyöhyke, vaan hyvinkin tarkkaa ja lupien kanssa tehtävää liiketoimintaa. Samoin cover-kappaleet. Myös niistä maksetaan tekijäoikeusmaksut.

Entä onko Janne Suni antanut lupaa kappaleensa käyttämiseen Block Partyn tai Do Itin pohjana?

Ei.

Suni toteaa asian tiimoilta: ”En ole koskaan luopunut tekijäoikeuksistani Acidjazzed Evening –kappaleeseen. En ole myöskään antanut koskaan lupaa sen käyttöön kaupallisissa tarkoituksissa.”

Ilta-Sanomat-lehden haastattelemien konemusiikin ammattilaisten mukaan Timbalandin kappale on selvä kopio

Iltalehti puolestaan esitteli kopioidun kappaleen Universal-levy-yhtiön tuotannon päällikkö Hannu Sormuselle.

Tapaus itsessään on selvä. Sunin menestyksekästä kappaletta on käytetty luvattomasti ainakin kahdessa Timbalandin julkaisussa. Musiikkialalla, myös Suomessa, on käyty oikeutta menestyksellisesti vähemmästäkin. Toistaiseksi jää kuitenkin nähtäväksi millaisiin toimiin tapahtunut johtaa, sillä yksittäisen harrastajamuusikon on vaikea nousta maineikasta ulkomaista tuottajaa vastaan. Toistaiseksi Suni punnitsee tilannetta eikä aio antaa asiasta tämän suurempia lausuntoja.

Aiempia tapauksia

Timbaland-vs-Tempest ei ole valitettavasti ainoa tapaus laatuaan. Yksittäisten muusikoiden tai harrastajien teokset nähdään liiankin usein vapaana riistana, jota nimekkäämmät artistit kopioivat surutta. Kopioijat ovat usein kevyen- tai keskisarjan tekijöitä, sillä etenkin raskaan sarjan maailmanluokan tähtien tekemisiä seurataan suurennuslasin kanssa oikeusjuttujen toivossa.

Muutama esimerkki:

David Whittaker vs. Zombie Nation. Zombie Nation –yhtye käytti kappaleessaan Kernkraft 400 David Whittakerin säveltämää Lazy Jones –pelin soundtrackia. Plagiointi käsiteltiin oikeudessa suljettujen ovien takana ja Zombie Nation tuomittiin maksamaan korvauksia.

Bastian vs. Jeroen Tel ja Reyn Ouwehand. Bastian samplasi rummut Telin/Ouwehandin säveltämästä C-64-kappaleesta Rubicon. Bastian joutui maksamaan korvauksia.

Jay Newingham. Henkilökohtaisella tasolla tämä on mielenkiintoisin plagiointitapaus. Vuonna 2000 paljastunut varkaus oli hämmästyttävän röyhkeä tapaus. Yhdysvaltalainen pikkuartisti otti demoskene-artistien kappaleita sellaisenaan, julkaisten ne Planet-X-yhtyeensä levyillä ja yhtyeen kotisivuilla MP3-muodossa. Newingham soitti alkuperäiskappaleet sellaisenaan ja tallensi ne uuteen muotoon.

Eurooppalaisten harrastajamuusikoiden kappaleet toki vaikuttivat hyvältä riistalta, mutta Newingham oli epäonnekseen varastanut liian tunnettuja kappaleita. Toinen oli suomalaisen Jonne ”Purple Motion” Valtosen säveltämä Second Reality –demon soundtrack nimeltään ”Unreal2”. Teos julkaistiin Assembly-tapahtumassa vuonna 1993. Toinen varastetuiksi todistetuista kappaleista oli puolestaan puolalaisen Wojtek Podgorskin, Unreal of Pulsen, Fountain of Sighs. Newingham ei vaivautunut edes vaihtamaan kappaleen nimeä.

Korvauksia ei koskaan saatu, koska tapausta ei viety raastupaan. Oikeuden voi kuitenkin katsoa toteutuneen, sillä kappaleiden varastaminen päätyi paikallisiin uutisiin, Newinghamin bändi hajosi ja mies otti jalat alleen. Nettimusiikkisaitit poistivat Newinghamin kappaleet valikoimistaan ja muusikon ura taisi tyssätä siihen.

Koko tarina kannattaa käydä lukemassa täältä: Music thiefs lurk in the Internet - Underground computer hobbyists defend their their own and one thief gets his fingers burned.

Hiphop-piirien ja samplailun parissa on myös käyty lukuisia oikeudenkäyntejä. Tunnetuin tapaus oli vuoden 1989 oikeudenkäynti, kun The Turtles -yhtye haastoi menestyksellisesti De La Soul -yhtyeen oikeuteen. Jälkimmäinen oli samplannut Turtlesien kappaletta. Tämän ensimmäisen hiphop-samplailutapauksen jälkeen koko hiphop-musiikkimaailma joutui katsomaan käytäntöjään uudelleen - ja hakemaan etukäteen luvat samplejen käytölle.

Muita vastaavia tapauksia ovat esimerkiksi Biz Markie vs. Gilbert O’Sullivan. Biz Markie todettiin syylliseksi tekijäoikeuksien rikkomiseen luvattomalla toisen muusikon samplaamisella. The Verve puolestaan julkaisi 1998 levyn Bitter Sweet Symphony. Epäonnekseen Verve käytti levyllä Rolling Stonesin levyttämää viiden sekunnin mittaista samplattua looppia, lupaa kysymättä ja lisenssejä maksamatta. Lopputuloksena rollarit saivat kaikki Verven edellisen levyn tuotot korvauksina, mihin myös Verven maallinen taival päättyi.

Kohu kasvaa

Nettikohu on jo nyt melkoinen ja tuskin se tästä ainakaan laimenee. Nyt odotellaan lähinnä uutiskynnyksen rikkoutumista Yhdysvalloissa. Entä mitä tästä seuraa? Tuskin ainakaan mittavaa oikeustaistelua. Mielenkiinnolla odotamme Timbalandin itsensä ensimmäistä lausuntoa.

Mutta miten tämä nimenomainen plagiointi rikkoi uutiskynnyksen? Mikseivät aikaisemmat? Vuonna 2000 yksikään kotimainen media ei kiinnostunut Jay Newinghamin tapauksesta. Nyt tieto Timbalandin musiikillisesta varkaudesta leviää kulovalkean tavoin. Siitä suuri kiitos YLE:lle, joka silkka olemus antoi alkuperäiselle uutiselle sekä näkyvyyttä että uskottavuutta. Toisaalta asetelman Daavid vs. Goljat tuo kuvioon myös omaa jännittävyyttään. Yhdysvaltalainen megatuottaja varastaa harrastajamuusikon kappaleen - siinäpä mediaseksikäs lähtökohta. Silti on mielenkiintoista seurata miten uutiskynnys on alentunut vuosien mittaan, leviämisnopeudesta puhumattakaan.

Samalla on jännittävää huomata miten Assembly-tapahtumassa julkaistut tuotokset ovat kelvanneet ulkomaisille plagioijille. Kyllä kelpaa, kun oikein ulkomailla saakka kopioidaan! Kun vain vielä luvatkin muistettaisiin kysyä.

Lisätietoja:

Tempestin oma lyhyt kommentti tapahtuneesta: http://www.fairlight.fi/tempest/.

Tapausta seurataan myös Wikipediassa: 2007 Timbaland plagiarism controversy

Alkuperäinen kappale MOD-muodossa, 17 Kt: lataa tästä

Alkuperäinen kappale MP3-muotoon siirrettynä, 4,5 Mt: lataa tästä

Plagioinnin aste käy ilmi erityisen hyvin YouTubeen lähetetyistä videoista:

 

 

English summary

Janne Suni, also known as Tempest, participated in August 2000 in the Assembly 2000 event oldschool music competition. His song, Acidjazz Evening, won the competition, which had 14 other entries. The competition and the following prize ceremony were witnessed by the 4000-5000 people at the event. The competition and the ceremony were also shown in Helsinki area cable TV.

The song, as well as other productions, were published on the Internet after Assembly, and they can be freely viewed and played. However, the creators did not give up their copyrights. By Finnish law, any production automatically receives copyrighted status.

In 2002, Glenn Rune Gallefoss asked for permission to make an arrangement of the original song on the Commodore 64 microcomputer. The result was a so called ”SID tune”, the name coming from the SID sound chip of the C-64. The SID-version of Acidjazz Evening was not a commercial production.

In 2005, the American hip-hop producer Timothy ”Timbaland” Mosley published a telephone ringtone called Block Party. The ringtone was a direct copy of the SID-tune version of Acidjazz Evening, only with a harder beat added on top of the original SID tune.

In 2006, Timbaland produced another version from the SID tune version of Acidjazz Evening, this time for the singer Nelly Furtado. The song, now called ”Do It” was published on Furtado’s 2006 album ”Loose”. The song Do It contains long sections from Acidjazz Evening, with just more effects, a heavier beat and singing on top of the original song.

It seems likely that Timbaland has recorded the sections of Acidjazz Evening either by directly recording them from a SID to WAV-file or such, or then he has used his SidStation unit for recording the SID tune into his studio systems. A photo taken of Timbaland’s studio on 5.8.2006 shows that he has a SidStation which can play the SID tunes.

It is beyond any doubt that Timothy ”Timbaland” Mosley has directly copied large sections of Janne Suni’s songs, much more than any ’fair use’ would allow. Timbaland has not sampled tiny bits or effects from the song, but whole sections. This is a clear breach of copyright.

Earlier similar cases have regularly ended in the copyright holder receiving compensations, in or outside the courtroom. For example, in the case of ”Bastian vs. Jeroen Tel and Reyn Ouwehand”, the artist Bastian had sampled just the drums from Tel/Ouwehand’s SID tune Rubicon. Bastian ended up paying.

But did Janne give permission to use his song?

No.

By his own words: ”I have never given up the copyrights of Acidjazzed Evening. I also have never authorized commercial use of the song.”

Jukka O. Kauppinen

1.

Menee ehkä saivarteluksi, mutta todettakoon kuitenkin että ”Diary of Timbaland” on ilmeisesti MTV:llä pyörivä/pyörinyt tv-sarja. Sidstation-kuva on siitä.

2.

pistää vituttamaan… tun läskimaha jenkit varastaa jo köyhien opiskelijoiden biisit ilman mitään moraalia!

3.

Munatonta!!

4.

Amerikan tyyliin vaan oikeusjuttu pystyyn ja miljoonakorvauksia hakemaan. Korvauksilla voi vaikka sponsoroida Assemblyjen musacompoja seuraavan 10 vuoden ajan :)

5.

köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu, läskit lihoo ja laihat laihtuu: se on kuule tätä nykymaailmaa

6.

Mediaseurantaa ym: http://pelulamu.net/timbaland/

7.

kunnon härski hartikainen

8.

rahaa tempestille perkele! timbalandin mulkku on ansainnu maksaa

9.

Tuossa tekstissä The Verven kappaleesta Bitter Sweet Symphony on epätarkkuuksia, ainakin jos vertaa Wikipedian kertomaan. Kyse oli vain tuosta kappaleesta, jonka tuotot Rollarit taas ”pölli”.

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös