Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Amnesia: The Dark Descent (PC)

20.9.2010
Juho

Aihealueet: PC, Seikkailu- ja roolipelit

Amnesia The Dark Descent, Frictional Games, Kauhu, Indiepelit, Ladattavat pelit

Tekijä: Frictional Games
Julkaisija: Frictional Games
Testattu: PC Windows 7, Phenom 9850+, 4 Gt muistia, Radeon HD 5830
Saatavilla: Linux, Mac, PC
Laitevaatimukset: Windows XP/Vista/7, Mac OS X 10.5 tai uudempi tai vuoden 2010 Linux-julkaisu, 2,0 Ghz prosessori, 2 Mtmuistia, 3 Gt kiintolevytilaa, Radeon HD tai GeForce 6 -näytönohjain
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.amnesiagame.com
Juho Anttila

 

Muistinmenetys, mikä ihana tekosyy. Pelaaja herää keskellä synkkää linnaa, pihalla kuin Vihreät hallituksessa. Lattialla on verta, jäljet vievät kohti pimeyttä. Selittämätön pahuus vaanii yhä lähempänä. Mitä on tapahtunut?

Amnesia: The Dark Descent on lovecraftmainen tarina pelosta, pimeydestä ja hulluudesta. Tie vie syvemmälle raunioituneen linnan ja horjuvan mielenterveyden syövereihin. Uskaltaako tätä matkaa käydä loppuun saakka?

Pelin kehittänyt Frictional Games on ansainnut kannuksensa innovatiivisella Penumbra-sarjalla. Kyseessähän on sarja kauhupelejä, joissa pääpaino on taistelemisen sijaan tutkimisessa ja ongelmanratkonnassa. Jopa siinä määrin, että useimmissa tilanteissa pakeneminen tai piiloutuminen on ainoa tapa selvitä hengissä kohtaamisesta pimeyden hirviöiden kanssa.

Uutukainen etenee samoja polkuja pitkin, vain aihepiiri ja ajankohta on muuttunut. Tapahtumat sijoittuvat pimeääkin pimeämmälle 1800-luvulle. Lähtötietoja ei juuri jaeta, vaan muisti palaa pätkittäin takaumien ja päiväkirjamerkintöjen myötä. Samalla kasvaa myös kauhu.

Pimeyden sydämeen

Jos Amnesiaa olisi pakko kuvata yhdellä sanalla, voisi todeta pelin olevan pimeä. Linnan käytävät ja huoneet ovat täynnä synkkiä varjoja. Valo on rajallinen luonnonvara, pimeimmissä loukoissa loistaa vain satunnainen kynttilä, jos sekään.

Pimeys on myös tärkeä pelillinen elementti. Päähenkilön, jonka nimeksi paljastuu pian Daniel, mielenterveys ei ole siitä vakaimmasta päästä. Valon puute, järkyttävät näyt ja pelottavat tapahtumat tuovat hulluuden kuilun vähän kerrallaan lähemmäs.

Apuakin on tarjolla. Sieltä täältä löytyvillä tuluksilla voi sytyttää tulen seinillä roikkuviin soihtuihin tai pöydiltä löytyviin kynttilöihin. Öljylamppu tarjoaa liikuteltavan valonlähteen, mutta tarvittava polttoneste on kultaakin arvokkaampaa ja ennen kaikkea harvinaisempaa. Varomaton tuhlaa varusteensa huolimattomasti. Tosipaikan tullen se kostautuu. Pimeyden vyöryessä päälle henki ei ole enää minkään arvoinen.

Kun järki järkkyy, näkyy se myös ruudulla. Näkökenttä huojuu ja vääristyy, tunnelma välittyy myös näppäimistön ja tuolin väliin. Välillä huimaa, hartiat jännittyvät, yhtäkkiä ei voi olla enää varma siitä, näkyikö nurkassa aitoa liikettä, vai onko kyse vain horjuvan mielenterveyden luomata harhasta.

Äänimaailmalla on kauhun luomisessa korvaamaton rooli. Linna huokailee ja hengittää, kolahdukset ja raahaamisen äänet saavat pelkäämään, mitä seuraavan nurkan takaa löytyy. Amnesian äänisuunnittelu ansaitsee kehuja siinä missä Dead Spacenkin, vaikka käytössä on takuulla ollut rutkasti vähemmän rahaa.

Aseena vain oma nokkeluus

Erona Dead Spaceen ja muihin perinteisiin kauhupeleihin Amnesian sankarilla ei ole käytettävissään aseita. Penumbrasta tuttuun tapaan taisteleminen on useimmiten varma keino päästä hengestään. On järkevämpää piiloutua komeroon kuin käydä sylipainiin elävän kuolleen kanssa.

Valo ja äänet houkuttavat hirviöitä, mutta välillä tekoäly pettää. Kaappiin luikahtaminen suoraan demonin nenän edessä saattaa riittää hämmentämään ilkiön, vaikka tempun tekisi selvästi hirviön näköpiirissä.

Kohtaamiset pysyvät silti pelottavina, ennen kaikkea siksi, että niitä annostellaan maltilla. Varsinkin alussa aikaa kuluu vaikka kuinka pitkään ilman, että pelaaja joutuu kohtaamaan mitään aidosti hengenvaarallista. Tunnelmaa rakennetaan huolella, eikä sitä päästetä missään vaiheessa lässähtämään.

Eteen osuvat pulmat ovat aluksi helppoja, jopa triviaaleja. Haaste lisääntyy matkan edetessä, mutta useimmiten kyse on silti enemmän tavaroiden etsimisestä kuin varsinaisesta ongelmanratkaisusta. Näkökulma on kuitenkin seikkailupeleistä poikkeava. Esineisiin tartutaan konkreettisesti hiiren osoittimen toimiessa kätenä. Immersio syvenee, kun kanssakäyminen maailman kanssa on muutakin kuin pelkkää klikkailua.

Hiipivää kauhua, liiankin

Amnesia on erikoinen pelitapaus, pääasiassa hyvällä tavalla. Rauhallisesti rakennettua tunnelmaa voisi leikata vaikka sahalla. Helppoja ratkaisuja vältetään eikä kokemus vajoa missään vaiheessa toiminnalliseksi. Tämä ajaa ADHD-sukupolven edustajat väistämättä muiden teosten pariin.

Mysteeriä avataan sieltä täältä löytyvien päiväkirjamerkintöjen kautta. Nykyään jo standardiksi muodostunut ratkaisu palvelee tällä kertaa tarinaa hyvin. Lovecraftinsa lukeneet ovat oikealla aaltopituudella alusta saakka. Muille meno voi olla välillä liiankin vanhahtavaa.

Pelistä on yritetty tehdä helposti lähestyttävä jaetun informaation niukkuudesta huolimatta. Kuoleman koittaessa ruudulla näytetään selkokielinen vihje, jonka avulla kurja kohtalo on yleensä vältettävissä. Päiväkirjasta löytyy myös vihje tavoitteista, jotka olisi täytettävä, jotta matka voisi jatkua. Liiallinen ohjaaminen rikkoo immersiota, mutta vihjeet saa onneksi käännettyä pois päältä.

Pienen tiimin rajalliset resurssit näkyvät käyttöliittymässä. Inventaario on karu ja välillä vaikea käyttää. Kokemus on myös pohjimmiltaan lineaarinen, vaikka fysiikkapohjainen pelijärjestelmä salliikin erilaisten ratkaisumallien kokeilemisen.

Peliä myydään Steamissa hieman alle 15 euron hinnalla. Jos kärsivällisyys riittää hieman rauhallisemmasta pelistä ja tiiviistä tunnelmasta nauttimiseen, saa rahoilleen vastinetta. Penumbransa pelanneet tietävät jo, mistä Amnesiassa on pohjimmiltaan kyse. Muiden kannattaa kokeilla ainakin ilmaista demoa.

 

Lisää aiheesta

Penumbra Collection (PC)

Penumbra-tiimi suuntaa seuraavaksi goottikauhun pariin

Lue myös

F1 2010 -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Golden Sun: Dark Dawn -ennakko (DS)

Halo: Reach (Xbox 360)

Lost Horizon (PC)

Monday Night Combat (Xbox 360)

Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge Special Edition (PC, PS3, Xbox 360)

RUSE (PC, PS3, Xbox 360)

 

Juho Anttila

1.

Kiitos arvostelusta, vaikka se olikin kyllä huono.

Aivan vääriä pointteja otettu esille ja korostettu jotain turhaa. Pelistä saa väärän kuvan.

Itse olen pelannut yöllä kuulokkeet päässä kuten valmistaja suosittelee ja on välillä ollut niin ahdistava, että tehnyt mieli lopettaa kesken ja jatkaa kuitenkin myöhemmin, koska peli on hyvä. Ongelmanratkonta on juuri sopivaa, ettei jää jumiin, mutta joutuu pohtimaan aina hetken aikaa. Pelissä EI TAISTELLA käytännössä ollenkaan vaan demonia juostaan aina pakoon, eli piiloon. Inventaario on loistava, siihen nähden että tavaroita on vähän ja se toimii niin kuin pitääkin ja on helppo käyttää ja yksinkertainen. Pelissä on hyvät grafiikat ja ääninäyttely on tarkkaa, paitsi satunnaisissa dialogeissa, ehkä kyseenalaista.

Pelottavin peli pitkään aikaan. Pitää pelata yksin täysin pimeässä, mutten ei toimi.

kouluarvosana asteikolla 9/10

2.

Täysin samaa mieltä SprSkl:n kanssa, vaikka itse henkilökohtaisesti en pelistä pidä.
Esimerkiksi kaveriporukassa pimeässä huoneessa, äänet kaiuttimissa/kuulokkeissa suhteellisen kovalla saa aikaan todella kuumottavan olon, jos peliin osaa eläytyä.
Ja myöskin ahdistus on tuttua, ja välillä pelaajasta pitää kiistellä, kuka tulee pelaamaan tietyn kohdan.
Täydellinen peli niille, jotka osaavat eläytyä peliin. Demolla selviää pitkälti pitääkö pelistä vaiko ei.

3.

@1
Kiitos kommentistasi, vaikka se olikin kyllä huono.

Ihan vääriin asioihin nyt kiinnitit huomioita. Tyhmä.

4.

Hämmästellen täytyy kyllä ihmetellä, että kommentoikohan @1 nyt jonkin ihan toisen saitin arvostelua Amnesiasta…

jok

5.

Kammottavan huono arvostelu. Vaikeakäyttöinen inventory? Mikä helvetin oranki siellä pelaa näitä?

6.

Missä peukku? Eikö voinut indiellä millään antaa… :(

7.

Frictional Gamesilla ei varmaankaan ollut varaa ostaa peukkua…

8.

Ja tästä pelistä tuli tuon lyhdyn kanssa mieleen toinen hieno kauhupeli vuosien takaa… Alone In The Dark. Muistuuko mieleen?

9.

6. Ei ollut ihan suosituspeukun arvoinen, vaikka hyvä peli onkin. Kokeile-peukaloon olisi aineksia, mutta koska kyse on ennemminkin Penumbra-sarjan henkisestä seuraajasta, jonka edeltäjät esittelivät jo ison osan pelin kikoista, jäi se tällä kertaa saamatta.

Indie-peukkuja voi tutkailla esimerkiksi täältä: http://plaza.fi/edome/toimitus/hall-of-fame/hall-of-fame

10.

”Äänimaailmalla on kauhun luomisessa korvaamaton rooli. Linna huokailee ja hengittää, kolahdukset ja raahaamisen äänet saavat pelkäämään, mitä seuraavan nurkan takaa löytyy. Amnesian äänisuunnittelu ansaitsee kehuja siinä missä Dead Spacenkin, vaikka käytössä on takuulla ollut rutkasti vähemmän rahaa.”

http://www.frictionalgames.com/site/node/110
Tuolla lisää tietoa ääniefekteistä, voivat tosin syödä peli-iloa kun kesken pelin palautuu taas mieleen, miten se ja se ääniefekti todellisuudessa tehtiin..

Jollei tätä nyt ihan kaikille voi suositella, niin ainakin kaikille lovecraftista tai kauhusat pitäville. Oikeasta kauhusta, ei siitä pöööööö-kauhusta. On tämä kyllä penumbroita parempi, vaikka toisaalta penumbroiden ansiosta tähän menoon on jo vähän ehtinyt tottua, mistä pelottavuus kärsii pikkiriikkisen. Toisaalta tässä ei voi jäädä istumaan sinne laatikon taakse koko päiväksi pohtimaan, oliko se vain tuuli joka siellä ujelsi, kiitos sanityn..

Loistava peli, noinkohan tätä taas tänään uskaltaisi pelata eteenpäin

11.

En ymmärrä mikä vika inventoryssä oli, varsin yksinkertainenhan se on? Siellä on ruudukko mukana olevista tavaroistasi jotka saat käyttöön tuplaklikkaamalla? Lisäksi terveys, järki, tiluksian ja öljyn määrä on osoitettu selkeästi.

Frictional Games on oppinut paljon Penumbroista, Amnesia sisältää kaikki Penumbran elementit mutta siihen on lisätty niin paljon uutta että kokemus on huomattavasti syvempi, tunnelmallisempi, kiinnostavampi, pelottavampi, immersiivisempi jne. jne…

Itseäni jäi myös hieman häiritsemään se että usein kun nostat maasta jonkin juonta edistävän esineen niin seuraus on välitön, katto sortuu, zombie hyökkää tai jotain muuta sellaista, triggerit on liian selvästi havaittavissa.

12.

11: Näyttää rumalta, siinä on pientä tökkimistä siellä täällä (muun muassa yrität yhdistää kahta esinettä jotka eivät sovi toisiinsa-> koko inventaario lukossa sen sekunnin kun virheviesti feidaa sisään ja ulos), tuplaklikkaus-juttu on vähän epäintuitiivinen, terveys- ja mielenterveysmittarit voisivat olla selkeämpiä (näkisi opettelematta kertavilaisulla, ilman että pitää viedä hiiren osoitinta päälle), notebook-käyttöliittymässä on yksi ylimääräinen välivaihe ja yleisesti häiritsee, että immersiota korostavan pelin inventaario täyttää koko ruudun ja pausettaa pelin pläräämisen ajaksi.

Lyhyesti siis: sellainen ”tehdään nyt tällainen perusratkaisu pikaisesti, tällaisia on tehty viimoset 20 vuotta ja ennenkin on toiminut”-inventaario. Tyypillistä monille indie-peleille, paukut pistetään niihin mielenkiintoisempiin asioihin.

Inventaarion ongelmat ovat kokonaisuuden kannalta kuitenkin sen verran merkityksettömiä, ettei niihin arvostelussa ollut syytä puuttua kuin lyhyen maininnan verran. Homman pihvi on jossain ihan muualla, mutta aina ei voi etukäteen aavistaa, mikä kulloinkin herättää tunteita pelistä kovasti tykänneiden keskuudessa.

13.

Itse tykkäsin kovasti tästä pelistä, vaikka parannettavaakin löytyy aika paljon.

*sisältää spoilereita itse pelin sisällöstä*

Peli onnistuu täydellisesti tunnelman luonnissa, vaikka loppupäässä alkaakin lipsumaan otteestaan vaihtelun vähyyden vuoksi (ei paljoa erilaisia vihollisia, joten pelaaja oppii erittäin nopeasti miten välttää varman kuoleman).

Puzzlet olivat loogisia! Niitä oli vain liian vähän, aivan liian vähän. Kaikki puzzlet olivat sellaisia, että niistä pääsi läpi ilman minkäälaista läpipeluuohjetta, mikä oli erittäin hyvä asia, koska yleensä pelaamissani seikkailupeleissä puzzlet ovat aivan ihme ”etsi lammas, laita lammas pesukoneeseen, saat villapaidan, pue villapaita, pääset ulkoreitin läpi paleltumatta”-tyylisiä.

Tarina oli aika ok, varsinkin sen takia, että tyyli oli erittäin lovecraft tyylinen, mutta toivoin sen menevän syvemmälle ja olemaan hieman kiinnostavampi. Itse hieman petyin juonen osalta, vaikka Lovecraftin tuotoksia lueskelen ahkerasti.

Kaikki muut asiat oli mielestäni hoidettu erittäin hyvin. esim. grafiikat aivan loistavaa tasoa indiekehittäjien budjettiin nähden ja äänet olivat paremmat kuin lähes missään muussa pelissä.

Inventaario oli erittäin selkeä, vaikka hieman kankean näköinen, health & insanity oli tehty teemaan sopivalla tyylillä, joten näistä en valittaisi.

Pelin ongelmaksi muodostuikin sen lyhyys ja vaihtelevuuden puute. Puzzleja oli vähän. Erilaisia monstereita ei ollut montaa kappaletta eikä niiltä suojautumiskeinoja ollut hirveästi, esim. kaappiin piiloutumisen kaltaisia erilaisia tapoja olisin kaivannut nurkkaan piiloutumisen ohelle paljon enemmän. Fysiikkaa käytettiin erittäin mukavasti hyödyksi, mutta sitäkin olisi voinut olla hieman enemmän.

Lepsu arvostelija voisi antaa nämäkin anteeksi, koska kyseessä on vain indieryhmän peli, mutta itselleni vaihtelevuuden puute oli sellainen virhe, ettei parasta arvosanaa voi antaa sen takia. Toki, hintakin on sen verran pieni, että kaikesta ei voi valittaa; toivottavasti pelintekijät saavat tuulta alleen ja pääsevät tekemään pelejä kunnon budjeteilla ja isommalla tiimillä, niin varmasti saataisiin jotain käsittämättömän hienoa aikaiseksi.

*spoilerit päättyvät*

Kauhu- sekä seikkailupelien ystävät tulevat tästä tykkäämään melko varmasti, kunhan osaavat eläytyä peliin. Kaikille muille suosittelisin demoa ja tekemään siitä johtopäätöksensä.

Hintaansa nähden aivan järjettömän loistava peli. 9-/10

14.

Suosittelen kokeilemaan pelasin itse ton läpi ja mukavaa oli ja pelkäsin niin hitosti mutta muistakaa sammuttaa valot ja pelata esim kuulokkeet korvilla niin johan alkaa tapahtua :D

15.

Suorastaan inhottava arvostelu. Ei kyll kerrottu mittän pelistä hyvää, vaikka koko peli
on ihaileva. Etkö sinäkin haluaisi tehdä minimaali budjetilla pelin, mistä koko maailma
tykkää.
Ei mitään ongelmaa inventooriossa, grafiikat on enemmän kun hyvä ja kammottavaa on.
Hyvin yksinkertainen mutta hieno peli, Frictional. Samaa mallia.

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös