Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Battle Academy (PC)

3.9.2012
Leevi

Battle Academy, Slitherine, Matrix Games, toinen maailmansota, Ladattavat pelit

Aihealueet: PC, Strategia- ja sotapelit, Galleria, Moninpelit

Tekijä: Slitherine
Julkaisija: Matrix Games
Testattu: PC Windows 7, AMD V-Series V160 2.4 Ghz, 2 Gt muistia, ATI Mobility Radeon HD 4250
Saatavilla: PC, iPad
Laitevaatimukset: PC Windows XP (SP2)/Vista/7, 512 Mt muistia, 128 Mt näytönohjain
Pelaajia: 1-2
Muuta: Ladattava peli, hinta 25,99€. Lisäosat 12,99€ / kpl
Pelin kotisivu: Battle Academy
Arvostelija: Leevi Rantala

 

“We’re dooooooooomed!” huutaa Matildalla huristeleva miehistö ajettuaan pienen kukkulan päälle ja jouduttuaan parin saksalaistankin ristituleen. Vaihdelaatikko rutisee liitoksissaan, kun kaverit survovat äkkiä pakin päälle ja peruuttavat parempaan suojaan. Läheisessä pusikossa piileskellyt jalkaväki näkee tilaisuutensa koittaneen ja tekee käsikranaattien avulla selvää jälkeä paniikkiin joutuneesta tankista.

Tunnen pienen piston sydämessäni pikkuruisten sotilaiden puolesta, mutta pakotan itseni tarkastelemaan kokonaistilannetta. Arvokkaan tankin menetys kirpaisee myös suuremmassa mittakaavassa, sillä operaatio muuttui sen johdosta kertaheitolla astetta haastavammaksi.

Edellä kuvattu tilanne antaa hyvän yleiskuvan Battle Academyn luonteesta. Se tarjoaa vuoropohjaisia, pienen mittakaavan taktisia kärhämiä, jotka ovat korkeajännitysmäistä dramatiikkaa sisältäviä taktisia aivopähkinöitä.

Kolme kampanjaa ja kolme ladattavaa lisäosaa

Battle Academyn peruspaketissa soditaan liittoutuneiden saappaissa kolmessa eri kampanjassa Tunisiassa, Normandiassa ja Ardenneilla. Tunisiassa kahakat käydään aakeilla hiekan peittämillä lakeuksilla, joissa suojaa tarjoavat ainoastaan rakennukset ja harvat kukkulat. Välillä taistellaan keskellä hiekkamyrskyä, jossa ei kirjaimellisesti näe kättään pidemmälle. Normandian kampanja käynnistyy tietenkin maihinnousulla ja tulitaistelut käydään lyhyillä etäisyyksillä pensasaitojen välissä. Ardenneilla taas yritetään pitää pintansa määrällisesti ylivoimaista vihollista vastaan kourallisella sotilaita. Kattaus on erittäin hyvä, sillä näin tutustutaan toisen maailmansodan erilaisiin sotaympäristöihin, jotka vaihtelivat aavikoista vehreisiin pensasaitoihin.

Battle Academyn valikoimaa voi halutessaan laajentaa lisäosilla, joita on tähän mennessä julkaistu kolme kappaletta: Blitzkrieg France, Market Garden ja Operation Sealion.

Blitzkrieg Francessä marssitaan Wehrmachtin saappaissa kohti Pariisia, Market Gardenissa yritetään valloittaa Arnhemin alueen siltoja uhkarohkeilla laskuvarjohypyillä saksalaisten selustaan ja fiktiivisessä Operation Sealionissa puolustetaan Britanniaa saksalaisten maihinnousulta.

Jokainen lisäosa sisältää noin kymmenen yksinpelattavaa skenaariota. Lisäksi Blitzkriegissä ja Market Gardenissa tulee kummassakin mukana myös neljä moninpelikenttää. Hintakaan ei päätä huimaa, sillä jokaisen saa omakseen noin kolmentoista euron kappalehintaan.

Taktisen tason aivopähkinöitä á la Battle Academy

Battle Academy on vuoropohjainen strategiapeli, joka mallintaa onnistuneesti noin komppanian kokoisten yksiköiden välisiä mittelöitä. Jokainen skenaario on kuin pieni taktisen tason pulma, joka on ratkaistava käytettävissä olevilla joukoilla. Vastaantulevat ongelmat ja tilanteet ovat autenttisen oloisia, josta suurin kiitos kuuluu Wolverhamptonin yliopiston professori John Buckleylle.

Taistelut eroavat suuresti toisistaan, joten peli pysyy koko ajan mielenkiintoisena. Ensiksi esimerkiksi saatetaan tuhota vihollisen saattue, jonka jälkeen vyörytetään lähistöllä sijaitseva tukikohta. Seuraavassa tehtävässä vallattua pesäkettä puolustetaan vastahyökkäyksiltä ja kolmannessa skenaariossa suoritetaan oma vastaisku. Kampanjat tavoittavat hyvin sodan aaltoilevan luonteen, kun joukot joutuvat vuorottelemaan hyökkäyksen ja puolustuksen välillä.

Peruspelin ainoa miinus tulee siitä, etteivät joukot siirry tehtävästä toiseen. Jokaisen taistelun alussa saa käyttöönsä tietyn määrän tuoreita joukkoja ja pisteitä, joilla aloituskokoonpanoa voi kasvattaa. Puute korjataan kuitenkin lisäosassa, sillä Market Gardenissa henkiinjääneet soltut ovat käytettävissä tehtävästä toiseen. Tämä tuo peliin lisäjännitystä, sillä pikselisotilaita ei voi kohdella enää helposti korvattavana tykinruokana.

Simppeli käyttöliittymä simppelille sotimiselle

Battle Academyn käyttöliittymä ei voisi olla enää yksinkertaisempi. Sotiminen onnistuu pelkällä hiirellä, eikä siitäkään tarvita kuin toista nappia. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö pelissä olisi tarpeeksi käskytysmahdollisuuksia. Vaihtoehtoja löytyy erilaisille liikkumistyyleille, suojatulen antamiselle, ajoneuvoon nousemiselle ja niin edelleen.

Käyttöliittymän kauneus löytyy siitä, miten kaikki toiminnot ovat sidottuja konteksteihin. Esimerkiksi erilaiset ampumiset valitaan klikkaamalla vihollisyksikköä, joka aukaisee pienen vetovalikon. Tämän jälkeen valitaan, halutaanko ampua tähdättyä tulitusta, jolla on suurempi todennäköisyys aiheuttaa tuhoa, vai annetaanko suojatulta, joka pistää vihollisen päät tehokkaammin mataliksi. Samalla periaatteella hoidetaan esimerkiksi liikkumistyylien valinnat. Tällainen suunnittelufilosofia miellytti minua suuresti. Vaikka olenkin tottunut strategiapelien vaatimiin miljooniin painalluksiin ja pikanäppäimiin, en voi kuin ihailla Battle Academyn tapaa tuoda asiat todella konkreettiselle ja yksinkertaiselle tasolle. Pelin suunnittelu mahdollistaa myös sen, että se on kääntynyt hyvin myös Ipadin kosketusnäytölle.

Lopuksi marinaa EA:n suuntaan

Battle Academyn kehityksessä on ollut yksi iso kuoppa, josta haluan vielä mainita. Alun perin peli tunnettiin nimellä BBC Battlefield Academynä, mutta se jouduttiin nimeämään EA:n lakisyytteen vuoksi BBC Battle Academyksi. Asiaa puitiin lähes vuosi lakituvissa, mutta jenkkilässä lakijutut voitetaan loppukädessä rahalla. EA:lla oli enemmän valuuttaa taskuissaan, joten Slitherine joutui nöyrtymään. Slitherine arvioi menettäneensä haasteen vuoksi kymmeniä tuhansia dollareita ja pelin kehitystyö muun muassa PSP:lle ja DS:lle jouduttiin keskeyttämään. Ainoastaan iPad-versio kehitettiin lopulliseksi tuotteeksi, mikä on harmi. Tällaisia nopeasti opittavia, käyttöliittymältään yksinkertaisia ja riittävän haasteen tarjoavia strategiapelejä ei näet ole millään alustalla koskaan tarpeeksi.

 

Lisää aiheesta

Combat Command: The Matrix Edition (PC)

Decisive Campaigns: Case Blue (PC)

Endless Space (PC)

Gary Grigsby’s War in the East: Don to the Danube (PC)

Lue myös

Orcs Must Die! 2 (PC)

Resonance (PC)

Shootmania Storm -ennakko (PC)

Sleeping Dogs (PS3, Xbox 360, PC)

The Walking Dead Episode 3: Long Road Ahead (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

 

 

Kuvagalleria

Leevi Rantala

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Keskustelut

Takaisin ylös