Dome

Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Cities in Motion 2 (Linux, Mac, PC)

14.5.2013
Juho

Cities in Motion 2, Colossal Order, Paradox Interactive, liikenne, kaupungit, suomipelit, Cities in Motion

Aihealueet: PC, Strategia- ja sotapelit, Linux, Mac, Galleria, Video

Tekijä: Colossal Order
Julkaisija: Paradox Interactive
Testattu: PC Windows 7, Intel Core i5 3570K 3,4 Ghz, 16 Gt muistia, NVidia GTX 670
Saatavilla: Mac, PC
Laitevaatimukset: Microsoft Windows XP, Vista tai 7, 2 Ghz tuplaydinprosessori, 3 Gt muistia, NVIDIA Geforce 88800, ATI Radeon HD 3850 tai uudempi näytönohjain, 2 Gt kiintolevytilaa
Pelaajia: 1, 2-4 (internetissä, yhteistyössä tai vastakkain)
Pelin kotisivu: Cities in Motion 2
Arvostelija: Juho Anttila


Kukapa meistä ei joskus olisi odottanut myöhässä olevaa bussia ja kironnut lippujen korkeita hintoja. Minäkin saisin aikataulut toimimaan paremmin, ajatellaan. Cities in Motion 2 tarjoaa mahdollisuuden tarttua sanoista tekoihin.

Tamperelaisen Colossal Orderin Cities in Motion oli mainio mulkaisu kaupunkisimulaattoreiden suuntaan hieman totutusta poikkeavasta näkökulmasta. Mainetta ja kunniaakin kertyi kohtuullisesti, joten jatko-osalle on riittänyt tilausta.

Uusimman SimCityn palvelinongelmien ja rajoitusten vuoksi markkinoilla on tällä hetkellä jopa tilaa kaupunkisimulaattoreille. Cities in Motionin hieman poikkeava näkökulma on tässä pelissä sekä etu että heikkous. Peli ei vastaa rakenteluntarpeeseen, mutta oman rajatumman tonttinsa se hoitaa vallan mainiosti.

Voihan pyhä oppimiskäyrä

Peli alkaa tutoriaalilla, joka neuvoo suunnilleen sen, miten asioita tehdään, mutta ei juuri muuta. Sen jälkeen nenän eteen lyödään kaupunki ilman linjan linjaa ja tehtävä: ihmiset on saatava siirtymään paikasta toiseen. Rahaa annetaan käytettäväksi mukavasti, joten konkurssi ei uhkaa aivan heti.

Käytettävissä on kattava paletti erilaisia liikennevälineitä. Bussien ja metrojen lisäksi voi hyödyntää myös johdinautoja, raitiovaunuja veden ylitykseen jopa lauttoja. Aloittelijalla menee sormi äkkiä suuhun, sillä eri välineiden heikkouksia ja vahvuuksia ei juuri selitetä.

Eikä muuten selitetä oikein mitään muutakaan. Cities in Motion 2:n oppimiskäyrä on sangen jyrkkä. Suurin osa aloittaa bussilinjoilla, mutta lopputulos tuottaa todennäköisesti tappiota ja suuren pettymyksen. Voittoa tuottavan bussilinja toteuttaminen tuntuu suorastaan mahdottomalta tehtävältä.

Ongelma ei ole siinä, etteikö peli antaisi tietoa. Kokonaiskuvan katseluun löytyy jos jonkinlaista työkalua. Tarpeen vaatiessa pääsee pureutumaan jopa yksittäisen matkustajan tasolle. Ruutu täyttyy pienistä ikkunoista ja aloittelijalla menee sormi armotta suuhun. Epäilen, että moni lopettaa turhautuneena muutaman yrityksen jälkeen saamatta koskaan firmaansa pyörimään kunnolla.

Asiaa ei myöskään auta se, että käyttöliittymä on välillä tarpeettoman sekava. Pikkudialogien viidakkoon on helppo eksyä ja erityisesti raitiovaunulinjojen vetäminen on virhealtista ja kömpelöä puuhaa. Raiteet ja johtimet menevät aivan liian helposti vikaan ja niin aikaa kuin rahaakin palaa korjaushommiin.

Pysähdy ja ajattele

Ylempänä mainitsin, että bussilinjan saaminen voitolliseksi on vaikeaa. Asia, jota peli ei alleviivaa tarpeeksi hyvin, on se, etteivät reitit edes toimi yksinään. Toimiva joukkoliikennejärjestelmä on useiden reittien ja erilaisten liikennevälineiden muodostama verkosto, joka on suunniteltu matkustajien tarpeiden mukaan.

Cities in Motion 2:n kaupungissa asuu monenlaisia ihmisiä. Valkokaulustyöläisiä, duunareita, bisneshenkilöitä, opiskelijoita ja eläkeläisiä. Jokaisella on omat asuinpaikkansa, työpaikkansa ja alueet, joilla nämä haluavat viettää vapaa-aikaansa.

Onnistumisen edellytys on näiden eri alueiden tunnistaminen ja tehokas yhdistäminen useita eri liikennevälineitä yhdistäen. Esimerkki toimivasta ratkaisusta on vaikkapa laajempia alueita yhdistävä metrolinja ja joukko lyhyempiä bussilinjoja. Bussit kuljettavat ihmisiä metroasemille ja takaisin, metro taas kuljettaa suurempia joukkoja pidempiä matkoja paikasta toiseen.

Jos Cities in Motion 2 pysähtyisi opettamaan tämän ja muutaman muun perusasian kunnolla heti alussa, pääsisi peliin myös mukaan huomattavasti helpommin. Nyt toimivia kikkoja joutuu opettelemaan yrityksen ja erehdyksen kautta, tai internetistä ohjeita etsien. Ongelma, joka oli pudottaa pelin lopullisesta arvosanasta vähintään puolikkaan tähden.

Mikromanagerointi koukuttaa

Vaikka verkostonsa saisikin voitolliseksi, ei Cities in Motion 2 anna mahdollisuutta vain nojautua taaksepäin ja antaa firman tahkota rahaa. Kaupunki elää ja muuttuu jatkuvasti ja joukkoliikenteen on kyettävä sopeutumaan tähän.

Konkreettisena esimerkkinä rakensin itse velkarahalla pitkän metrolinjan ja tarvittavat bussilinjat. Firma kääntyi selvästi voitolliseksi ja velanmaksukin sujui leikiten. Jätin pelin päälle yön yli ja aamulla herätessäni yritys oli vajonnut konkurssikypsäksi. Liiketilat olivat vallanneet asuinalueet ja ihmiset olivat muuttaneet muualle. Ennen asuinalueiden ja työpaikkojen väliä ajaneet bussit kumisivat nyt tyhjyyttään, sillä matkustajat olisi pitänyt poimia kyytiin jostain aivan muualta.

Menestyminen vaatii paitsi hereillä olemista, myös melkoista mikromanagerointia. Muokkaamaan pääsee muun muassa kullakin linjalla ajettavia liikennevälineitä, aikatauluja, lippujen hintoja kuin myös lipuntarkastajien määriä, työntekijöiden palkkaa ja vaikkapa sitä, kuinka paljon ylikuormaa bussikuskit hyväksyvät. Pientä nippeliä riittää pyöriteltäväksi väsymiseen saakka.

Myönnän, että itse meinasin ensin väsähtää Cities in Motionin oppimiskäyrän edessä. Peli tuntui pahimmillaan kuivalta taulukkolaskentaohjelmalta, jonka yhtälöt tuottavat pelkkää punaista, yritti sille tehdä sitten mitä hyvänsä. Sitten jotain tapahtui.

Oivallus verkostojen yhteispelistä, ensimmäinen onnistuminen firman kääntyessä voitolliseksi. Yhtäkkiä pienten bussien seuraaminen ja matkustajamäärien kyttääminen muuttui tylsästä pakkopullasta kiinnostavaksi ja koukuttavaksi optimointihaasteeksi. Tunnit katosivat kuin varkain.

Hiomaton, mutta kiinnostava

Cities in Motion 2 on hyvä peli, jonka parissa saa kulumaan helposti hämmentävän määrän tunteja. Se ei vaan tee itsensä rakastamisesta kovin helppoa. Vaikeasti lähestyttävä simulaatio vaatisi tuekseen ehdottomasti kattavammat ja paremmat tutoriaalit, jotta sen hienouksiin saisi kosketuksen ennen kuin turhautuminen vie pelihalut.

Ehkä kampanjakin olisi voinut rakentaa niin, että ensin laajennetaan jo olemassa olevaa toimivaa verkostoa sen sijaan, että eteen lyödään suoraan tyhjä lähtötilanne. Pienen firman resurssipula näkyy siinä, ettei kunnolliseen, vähän kerrallaan pelin hienouksia opettavaan kampanjatilaan olla panostettu.

Tutoriaalien sijaan paukkuja on laitettu muun muassa kaupunkieditoriin. Olkoonkin, että Cities in Motion 2 ei pelin puolella anna vaikuttaa kaupungin pohjaan kuin katuja rakentamalla, editorin tarjoamat mahdollisuudet ovat huomattavasti kattavammat. Aivan helppokäyttöisestä vekottimesta ei ole kyse, mutta kärsivällinen saa sillä aikaan hyvää jälkeä.

Tarjolla olisi myös moninpeliä joko yhteistyössä tai kilpailumielessä, mutta satunnaisen peliseuran löytäminen on sangen haastavaa. Todennäköisesti moninpelin varaan ei kannata ostopäätöstä laskea, ellei virittele yhteispeliä kavereiden kanssa. Hyvässä seurassa moninpeli vaikuttaa mielenkiintoiselta idealta, eeppisiä Transport Tycoon -matseja muistellen, mutta valitettavasti sitä ei testin aikana päästy kokeilemaan.

Mikromaksuilla ostettavat lisäherkut sen sijaan tuntuvat hieman nihkeämmältä ratkaisulta. Pelin oletusarvoisesti tarjoama liikennevälinevalikoima ei ole ihan kauhean laaja. Lisäherkut olisi mielellään nähnyt ilmaisena bonuksena.

Pienestä kitinästä huolimatta Cities in Motion 2 jättää hyvän jälkimaun. Oppimiskynnystä madaltamalla ja hieman vähemmällä pakollisella mikromanageroinnilla voitaisiin puhua jopa erinomaisesta kaupunkisimulaattorista. Nytkin kyse on hyvästä ja tutustumisen arvoisesta pelistä, ainakin niin kauan, kun omaa tarpeeksi kärsivällisyyttä kuoppaisessa alkutaipaleesta selviämiseksi.

 

Cities in Motion 2 –haastattelu – suomalainen liikennesimulaatio löysi pelaajansa

Domen haastattelussa Colossal Orderin pelisuunnittelija Karoliina Korppoo, joka kertoo meille niin Cities in Motion –pelin saamasta vastaanotosta, Cities in Motion 2:sta sekä Colossal Order –studion nykypäivästä. Unohtamatta tietenkään EA:n SimCityä. Mutta mikä onkaan se salainen peli, josta ei saanut vielä puhua?  

Cities in Motion 2 -ensikosketus - dynaamisia metropoleja suomalaisessa liikennesimulaatiossa

Colossalin toinen peli on, vähemmän yllättäen, jatko-osa firman taannoiselle liikennesimulaattorille. Cities in Motion 2 jatkaa kaupunkiliikennelinjalla, tietysti suurempana, monipuolisempana ja villimpänä kuin aikaisemmin.

 

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta http://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lisää aiheesta

Cities in Motion - suomalaista joukkoliikennettä Transport Tycoonin hengessä

Tamperetta ei tunneta Suomen joukkoliikenteen Mekkana, mutta hämäläiskaupungin ytimessä työstetään liikennepelit uusiksi pistävää teosta. Cities in Motion -strategiapeli jatkaa klassisen Transport Tycoonin jalanjäljillä, keskittyen suurkaupunkien liikennesuunnitteluun ja liikenneongelmien ratkomiseen.

Cities in Motion (PC)

Cities in Motionissa pelaaja astuu kaupungin joukkoliikenteestä vastaavan yhtiön johtoon.  Pomojehun harteille lankeaa vastuu firman taloudesta, markkinoinnista ja linjojen organisoimisesta, joten lankoja riittää vedeltäviksi. Homma ei ole ihan helppo, sillä velkaraha on kallista, eivätkä bussit, metrot ja muut kulkupelitkään pelkällä pyhällä hengellä liikahda. Asiakkaan pirulaiset eivät tykkää, jos talouskriisin aikaan bussilippu maksaa kuukausipalkan verran, ja firman maine kärsii ikävästi, mikäli voitot riivitään duunarien selkänahasta.

SimCity (Mac, PC)

Puhun menneessä aikamuodossa, sillä se sarjan tuorein osa, SimCity, on selvästi askel toiseen suuntaan. Se hylkää monia sarjan aiempien osien ideoita ja yrittää rohkeasti monenlaista uutta. Kaikki tämä vieläpä helpommin lähestyttävään pakettiin käärittynä! Kunnianhimoinen projekti, joka onnistuu tavoitteissaan vaihtelevasti.

Lue myös

Command Ops: Battles from the Bulge (PC)

Defiance (PC, PS3, Xbox 360)

Guacamelee! (PS3, PSV)

Injustice: Gods Among Us (PS3, Wii U, Xbox 360)

Injustice: Gods Among Us [videoarvostelu] (PS3, Wii U, Xbox 360)

Lords of Football (PC)

Monster Hunter 3 Ultimate (3DS)

Soul Sacrifice (PSV)

 

 

Kuvagalleria

Juho Anttila

1.

Minä en jaksanut lukea koko arvostelua, mutta olisi kiinnostunut kysymään, että onko pelissä tekoäly vastustajia ja voiko vastustajia luoda/ antaa vastustajille omat nimet/yritysnimet?

Itseäni se sattuisi vain kiinnostamaan, mutta muuten ostamisen arovinen ja kiinnostavapeli. Mielluumin tämä kuin tuleva Sim City. :3

2.

Edittiä odotellessa: Arvoinenpeli* :3

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös