Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Counter-Strike: Global Offensive -ennakko (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

19.6.2012
Janne

Counter-Strike Global Offensive, Counter-Strike, fps, Hidden Path Entertainment, Valve, eSports

Aihealueet: PC, PlayStation 3, Xbox 360, Räiskintäpelit, Toimintapelit, Mac, Galleria, Moninpelit, Yhteisöt

Tekijä: Hidden Path Entertainment, Valve
Julkaisija: Valve
Testattu: PC Windows 7 64-bit, Intel Core 2 Q9450, 4 Gt keskusmuistia, Radeon HD6870
Tulossa: Mac, PC, PS3, Xbox 360
Pelaajia: 1-10 (vain internetissä)
Muuta: Vain digitaalinen jakelu, hinta asettuu lisälevyn paikkeille.
Pelin kotisivu: http://store.steampowered.com/app/1800/
Testaaja: Janne Mikola

On vaikea kutsua Counter-Strikeä pelisarjaksi, sillä alkuperäinen Counter-Strike ei ole koskaan saanut varsinaista jatko-osaa. Eikä saa vieläkään, vaikka perhe laajeneekin Counter-Strike: Global Offensivella.

Kyseessä on tutun oloinen tavoitepohjainen ensimmäisen persoonan räiskintä, jossa pelaajat asettuvat terroristin tai erikoisjoukon sotilaan saappaisiin ja pyrkivät edistämään oman joukkueensa agendaa urbaaneissa ympäristöissä. Tässä ennakossa pohdimme sitä, mikä pelin asema perimysjärjestyksessä oikein tuleekaan olemaan: prinssi vai äpärä.

 Pelin varsinaiset pelimuodot ovat tutut pomminpurku ja panttivankien pelastus. Aivan kuten ennenkin, pelin erä on jaettu kierroksiin, joita yhden kartan aikana pelataan toistakymmentä kappaletta. Meininki on myös yhtä kylmä kuin aina siltä osin, että kun kuolet, olet kuollut kyseisen kierroksen loppuun asti. Hyytävän jännittävissä mies vastaan mies –hiiviskelyissä voi kierroksen alussa kuukahtanut pelaaja joutua odottelemaan kolmekin minuuttia ennen seuraavaa pelipuristusta.

Pelisuorituksista palkitaan pelin sisäisellä rahalla, jolla ostetaan entistä isompia tussareita. Paljon ei siis ole muuttunut, eikä kilpailevien pelisarjojen tai markkinoiden skouttaamiselle ole ilmeisesti nähty tarvetta.

Paljon samaa ja vähän uutta

Mutta heräähän tässä heti kysymys: eikö alkuperäinen Counter-Strike ole tehty jo kaksi kertaa ennenkin uudelleen? Ensin myytiin yksinpelikokemuksella varustettu Condition Zero ja myöhemmin päivänvalon näki Counter-Strike: Source uudella pelimoottorilla. Itse asiassa samalla pelimoottorilla, jolla Global Offensive nyt on tulossa markkinoille. Mihin tätä julkaisua tarvitaan?

Yksi selkeä selitys asialle on: Global Offensive tulee olemaan ensimmäinen Counter-Strike -peli nykyisellä konsolisukupolvella. Mutta minua kiinnostaa alustariitelyn sijaan se, miten hyvä itse peli on.

Kun asiaa lähemmin tarkastelee, löytyy Global Offensivesta toki muutama huomionarvoinen uudistus. Eräästä Counter-Strike: Source –modista on väännetty virallinen ja hiottu uusi pelimuoto, arsenal. Arsenal ei kuitenkaan ole samalla tavalla vakava pelimuoto kuin pomminpurku ja panttivankien pelastus, ja on melko varmaa, se jää hassuttelumoodiksi ja pelitilaksi, jossa totutellaan uusiin hiiren herkkyysasetuksiin. Ei säväytä.

Astetta oleellisempi muutos on se, että Counter-Striken tavallisista 16 pelaajan palvelimilla käytävistä 8v8 –mätöistä on siirrytty viidellä viittä vastaan käytäviin taistoihin eli kymmenen pelaajan palvelimiin. Tämä on erittäin looginen päätös. Vaikka FPS-pelien puolella trendinä on ollut ihailla alati kasvavia palvelinkokoja, on muissa genreissä osoitettu, että neljän tai viiden pelaajan porukoihin perustuvat pelit ovat erittäin yhteensopivia ihmisten sosiaalisen mallin kanssa.

Järkeviä suunnittelupäätöksiä

Mutta vielä oleellisempaa on se, että tämä viidellä viittä vastaan pelaaminen on se pelaajamäärä, jota varten Counter-Striken koko pelimekaniikkaa on balansoitu sitten vuoden 1999. Tämä johtuu tietenkin siitä, että kilpapelaaminen on kautta aikain perustunut viiden miehen joukkueisiin.

Tällä muutoksella sekä muutamalla muulla Global Offensiven pikku-uudistuksella julkisilla palvelimilla pelaamisesta on saatu huomattavassa määrin enemmän sen kaltaista, mitä se todellisuudessa on myös aktiivisessa klaanitoiminnassa. Näitä jippoja ovat muun kartan alun automaattinen lämmittelyosuus ja varsinaisen pelin aloittava restarttaus. Näistä vanha klaanijyrä tykkää kovasti.

Viidellä viittä vastaan pelaamista tukemaan on kehitetty hyvät botit. Yksinkertaisesti selitettynä: jokaisella pelin palvelimella on aina käynnissä peli viidellä viittä vastaan, vaikka palvelimella olisi vain yksi ihmispelaaja. Muut pelipaikat on miehitetty boteilla, ja niiden tekoäly on suorastaan ihailtavaa tasoa. Ne hallitsevat erilaisia pelityylejä ja osaavat käyttää myös ihmispelaajien suosimia vaanimispaikkoja.

Hyväkään botti ei tietenkään ole tiedostavan ja odottamattomiin ratkaisuihin pystyvän ihmispelaajan veroinen. Tämä ei kuitenkaan muodostu ongelmaksi, sillä itse kaaduttuaan ihmispelaaja voi ottaa haltuunsa minkä tahansa pelikentällä jäljellä olevan botin. Mekanismi toimii julkisten pelien kannalta erinomaisesti.

Täsmäkirurgisia toimenpiteitä

Tämä ennakko on kirjoitettu Global Offensiven suljetun betan perusteella, ja kyseessä tosiaan on keskeneräinen teos. Tästä syystä minkään rynnäkkökiväärin hajontakuvion, verkkoviiveen tai osumanrekisteröinnin tarkempi arviointi ei ole järkevää, muuta kuin pääpiirteittäin toteamalla, että hyvältä näyttää ja toivomalla, että kehitystyö jatkuu.

Se on kuitenkin pakko nostaa esille, että Global Offensivea vaivaa jokin pieni mutta yleinen aseiden munattomuus. Poikkeuksiksi on laskettavissa pari uudet aseäänet saanutta kiikarikivääriä, mutta ehkä pelimaailman, oman ruudun, oman aseen tai vihollishahmojen pitäisi reagoida enemmän siihen Kalashikovin sarjatuleen. Tai ehkä niissä aseäänissä vaan on jotain vikaa Battlefieldin häkellyttävällä audiopuolella itsensä lellitelleen testaajan mielestä.

Pelinsisäistä dynamiikkaa on syvennetty parilla täsmälisäyksellä: Molotovin koktaililla nopeiden hyökkäysten kontrollointiin ja etälamauttimella puukkohipan moniulotteistamiseen. Uudistukset vaikuttavat hyviltä ideoilta, kertaluokkaa paremmilta ainakin kuin aikanaan peliin lisätty mellakkakilpi. Lisäksi on lupailtu, että ensimmäistä kertaa Counter-Striken historiassa pelin kaikki aseet ovat aidosti käyttökelpoisia. Tämä tullaan toteuttamaan sekä aseita, että pelin ekonomiajärjestelmää hiomalla.

Kaiken kaikkiaan pelin muutokset ja uudistukset kallistuvat positiivisen puolelle, mutta jäävät kovin pintapuolisiksi. Mikään Counter-Striken jatko-osa tämäkään ei ole. Nyt julkaistavan paketin sijaan olisi ollut erittäin mukava nähdä vähän rohkeampaa innovointia jo tämän neljännen iteraation kanssa työskenneltäessä.

Global Offensiven pihvi?

On selvä asia, että betassa ei ole vielä kaikkia lopullisen tuotteen ominaisuuksia. Jopa kaveritoiminnot uupuvat, mutta kaikkein harmillisin vielä puuttuva ominaisuus on Global Offensiven julkistuksen jälkeen aktiivisesti hypetetyt sarjataulukko-ominaisuudet. Tarkempia tietoja niistä ei koskaan julkaistu, mutta jos ajattelee jotain Starcraft 2:n kaltaista ladderia, tuskin on kauhean kaukana alkuperäisten suunnitelmien visiosta.

Toivon syvästi, että tämä ominaisuus löytää tiensä lopulliseen peliin. Nykyisin räiskintäpeleissä varsinaisten matsien maailmaan astuminen on kieltämättä melko hämärää magiaa. Kilpailutoimintaa järjestävät tahot ovat hajautuneet pitkin Internetin mantuja ja vastustajia joutuu kaivelemaan jonkin kamalan tekstipohjaisen IRC:n perukoilta. Strategiapelit ovat näyttäneet miten tällaisia järjestelmiä voidaan integroida itse peleihin menestyksekkäästi. Toivottavasti tämä on se juttu, joka tekee Global Offensivesta merkittävän julkaisun.

Kaikki eivät ole iloisia

Kilpapelaajat tahollaan taas ovat jossain määrin närkästyneitä Global Offensiven suuntaan. Itse uskon, että tämä on se hinta minkä joutuu maksamaan, kun tekee samaa peliä uudelleen ja uudelleen: edellisten osien pelaajat eivät hyväksy pienintäkään mikroskooppista muutosta heidän alkuperäiseen peliinsä. Jokainen havaittu muutos tuomitaan automaattisesti negatiiviseksi.

Ensimmäinen internetissä tapahtunut valitusaalto jopa poiki Valvelta sellaisen tempauksen, että ympäri maailmaa lennätettiin parhaita pelin pelaajia Valven tiloihin testaamaan ja kommentoimaan Global Offensiven kehitystä. Paikalla oli edustusta myös Suomesta. Tämä ele ja Valven vakuuttelut kaikkien huomioimisesta eivät kuitenkaan lepytelleet progamer-kansaa täysin, ja epäluuloinen mulkoilu tulokkaan suuntaan jatkuu.

Gabe tykkää pelata kovilla panoksilla

Onhan tämä peli tietysti myös riski. Uusi meikkikerros vanhan päälle ja takaisin baanalle –strategia ei välttämättä toimi enää kolmatta tai neljättä kertaa. On vaarana, että Counter-Strike halpenee pelaajien silmissä. Mikäli Global Offensiven tarkoitus on olla laskelmoitu julkaisu, joka tuo Counter-Striken brändin takaisin nykysukupolven huulille ja päällystää tietä varsinaisen Counter-Strike 2:n julkistukselle, olisi kuvailtu skenaario lähes katastrofi.

Aika näyttää. Counter-Strike: Global Offensive julkaistaan elokuun lopulla vain ja ainoastaan digitaalisena jakeluna. Kyse ei ole täysihintaisesta pelistä, vaan hinta tulee asettumaan edullisen lisälevyn hintaluokkaan noin 15 euron paikkeille. Palaamme varsinaisen peliarvostelun parissa peliin tuolloin.

 

Lisää aiheesta

Buddhalaismunkitkin fanittavat Counter-Strikeä

Counter-Strike 1.0

DE_dust2 - legendaarinen CS-kartta täytti 10 vuotta

FPS -pelien kriisi

Fragit rahaksi - rahapelaamista Counter-Strikellä

Gooseman, Counter-Striken isä

Natu suksii Kiinaan edustamaan Suomea - haastattelussa Suomen WCG-edustaja

Lue myös

Advanced Tactics: Gold (PC)

Dragon’s Dogma (PS3, Xbox 360)

Forza Motorsports 4: Top Gear Car Pack DLC (Xbox 360)

Mario Tennis Open (3DS)

Minecraft: Xbox 360 Edition (Xbox 360)

One Piece Unlimited Cruise SP (3DS)

Rhythm Thief & The Emperor’s Treasure (3DS)

 

 

Kuvagalleria

Janne Mikola

1.

”myöhemmin päivänvalon näki Counter-Strike: Source uudella pelimoottorilla. Itse asiassa samalla pelimoottorilla, jolla Global Offensive nyt on tulossa markkinoille.”

Itseasiassa ei ole ihan sama Source kuin 2004.
Sitä on vuosien saatossa paranneltu.

Vähän tarkkuutta, kiitos.

2.

Totta on että vuosien saatossa pelimoottoria on päivitelty. Pohjimmiltaan kuitenkin pelimoottori on sama, joten sinänsä väite on tosi. Pelimoottoria ei siis ole vaihdettu. Eikä tämän julkaisun merkitystä kyllä grafiikalla perustelemaan pysty muutenkaan.

3.

Toiveet ovat korkealla… Olen itse jo lipsumassa/lipsunut FPS genreistä pois, kun kaikki nykyiset räiminnät tuntuvat pyörivän ähh, niin kömpelöillä moottoreilla. Esim bf3 on hauskaa koska ajoneuvot, kentät, äänimaailma, fysiikat sun muuta, mutta se aseen ja käden välinen input on kyllä surkea, joka vetää mielen mustaksi (itselläni).

Toki, cs:sourcellakin on pientä ”tyynymäisyyttä” räiskimisessä, mutta luulen että sen saisi hiomalla pois. Uskon vakaasti että yksi 1.6:en suosion salaisuuksista on juurikin pelimaailman parhain integraatio ihmisen ja virtuaaliaseen välillä. Peli ei tunnu ollenkaan kömpelöltä vaan jokainen liike, laukaus, osuma on selkeästi ja tarkasti aistittavissa.

Filosofista eiköstä juu.

4.

On kyllä hirveän näköinen peli.
CS:S on paljon smoothimpi.

5.

Sama juoni taas kuitenkin

6.

Eikö Gooseman itse tee taas kellarin perukoilla sitä Tactical Intervention peliään joka on ns. Counter Strike 2 jossa kaikki on uutta.

Sekin projekti tosin viimenäkemältä oli aika ruma ja mielikuvitukseton COD -inspiroitunut CS väännös :D

7.

@2 Koska valve päivittää moottoria silloin tällöin, joten kokonaan uutta moottoria ei ole eikä tule.

Tämä artikkeli selittää hieman asiasta: http://www.mycenterfolds.net/cyber/meagan-rose-campbell/meagan13.html

8.

@7: Aivan varmasti uusi moottori jonain päivänä tulee. Ihan pelinkehityksen peruslakeja. Jossain kohtaa ei vaan enää kannata kehittää vanhaa legacykoodin purkkauttamaa engineä eteenpäin, vaan siirrytään uuteen moottoriin. Olen valmis rahavetoihin väitteestäsi ”uutta moottoria ei ole eikä ikinä tule”. Viimeistään, kun pitäisi alkaa ottamaan tehoja irti seuraavan sukupolven konsoleista, uusi Valven engine nähdään.

Lisäksi alkuperäiseen pointtiin nähden huomionarvoista on myös se, että tottakai myös CS: Sourcea on päivitelty. Tällä hetkellä CS: Source pyörii Source -enginen vuoden 2009 branchilla.

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös