Dome

Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Dragon Age Origins: Awakening (PC, PS3, Xbox 360)

7.4.2010
Tero

Aihealueet: PC, PlayStation 3, Xbox 360, Seikkailu- ja roolipelit

Dragon Age Origins Awakening, Dragon Age Origins, BioWare, EA, DLC

Ihan loppuvuodesta vuoden roolipeliksi keulinut Dragon Age Origins oli pikkuvioista huolimatta juuri sitä mitä Biowarelta on totuttu odottamaan. Vaikka peliin sittemmin tarjottu maksettu lisäsisältö ei ole aina ollut ihan hintansa väärtiä, on pelin ensimmäinen oikea lisälevy paperilla melko messevä paketti.

Lisälevyn tärkein anti: uusi tarina, uusia specilizationeita ja uusi origin-tarina. Onko pääpelin jälkeisiin tapahtumiin keskittyvä paketti hintansa väärti?

Awakening tapahtumat alkavat pian pääpelin päättymisen jälkeen. Fereldenin pelastanut Grey Warden (tai uusi orlaisilainen) saapuu Amaranthinen kaupungin lähellä olevaan vanhaan wardeneiden linnoitukseen. Käytännössä kukistetuiksi oletetut darkspawnit hyökkäävät linnoituksen kimppuun, ja hyökkäys todistaa sankarillemme kaksi asiaa: olioiden taktiikat ovat kehittyneet ja osa darkspawneista on oppinut puhumaan. Mistä oikein on kysymys?

Pelin tarina on suhteellisen suoraviivainen. Wardenien vähentyneet rivit on täydennettävä, ja niinpä sankarimme lähtee etsimään potentiaalisia värvättäviä Amaranthinen maakunnan eri kolkista. Mukaan lyöttäytyvät hahmot ovat pääsääntöisesti uusia, ainoa vanha tuttu on juoppo kääpiösoturi Oghren. Sankarit ovat pääsääntöisesti ihan mukavia tuttavuuksia, joskin lisälevyn pituus ei anna tilaa kovinkaan merkittävälle hahmonkehitykselle.

Pääsääntöisesti Awakeningia voi luonnehtia pääpeliksi pienoiskoossa. Minitehtävien suorittaminen, pääjuonen seuraaminen ja linnoituksen päivittäminen vuorottelevat, ja päästäänpä välillä ratkomaan Amaranthinen asukkaiden ongelmia hallitsijan ominaisuudessa.

Tuliko kiire?

Awakening nostaa hahmojen maksimitason 35:een, mikä tarkoittaa lisää hahmonkehitystä. Tämä on hoidettu sekä kasvattamalla hahmojen perusominaisuuksia, että tuomalla jokaiselle hahmoluokalle kaksi uutta specilizationia. Pääsääntöisesti lisäykset ovat ihan mainioita. Esimerkiksi jo ennestään huippupätevistä Arcane Warrioreista tulee uuden Battle Mage -spesialisaation avulla lähes pysäyttämättömiä ja kuolemattomia tankkauskoneita. Samoin kahden käden aseita käyttävät soturit ovat nyt tehokkuudeltaan täysin mauttomia.

Hahmonkehityksen mielekkyyttä kasvatetaan Awakeningissa myös sillä, että hahmojen taitojen uudelleenallokointi on sekä halpaa että yksinkertaista. Uudet respec-kirjat maksavat parisen kultarahaa ja mahdollistavat kaikkien hahmonkehityksellisten ratkaisujen tekemisen uudelleen, aina yksittäisistä ominaisuuspisteistä lähtien.

Uuden hahmonkehityksen ongelmaksi muodostuukin se, että peli on tällaisenaan ehkä liian helppo. Normal-vaikeustasolla game over ei iskenyt kertaakaan, eikä Arcane Warrior -päähenkilöni kaatunut koskaan taistelussa. Ero pääpeliin on huomattava, sillä esimerkiksi Originsin loppupomossa vielä piisasi haastetta. Ongelma luonnollisesti hoituu vaikeustasoa nostamalla, ja uudet ratkaisut tekevätkin korkeammista vaikeustasoista astetta miellyttävämpiä.

Laskeneen vaikeustason ohella Awakeningin suurin ongelma lienee kiire. Lisäri julkaistiin vain nelisen kuukautta pääpelin jälkeen, ja vaikka työtä selkeästi tehty tätä aikaisemminkin, on Awakeningissa bugeja joita pääpelissä ei näkynyt. Esimerkiksi keskusteluissa hahmojen naaman tilalla saattaa näkyä niska. Toisinaan peli pitää ihmeellisiä miettimistaukoja keskusteluista poistuttaessa. Bugeja ei kuitenkaan ole niin paljon, että ne niiden voisi varsinaisesti sanoa haittaavan pelikokemusta.

Muilta osin Awakening on maistuva paketti. Tarina on mielenkiintoinen, lisälevyksi 15-20 tunnin pituus on varsin kohtuullinen ja loppumeiningeissä on Mass Effect 2 -henkisiä valintoja, joiden vaikutus lopputulokseen on astetta merkittävämpi kuin mihin pääpelissä totuttiin.

DAO: Awakening on käytännössä sitä samaa vanhaa hyvää astetta kehittyneemmässä paketissa, ja luonnollinen hankinta kaikille Originsin parissa viihtyneille. Mitään uskomattoman uutta ja hienoa se ei pääpeliin verrattuna kuitenkaan tarjoa.

Awakening on saatavilla PC:lle ja Xbox 360:lle kaupoissa fyysisenä pelituotteena sekä PS3:lle ja Xbox 360:lle ladattavana DLC-lisärinä.

 

Tekijä: Bioware
Julkaisija: Electronic Arts
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Laitevaatimukset: Core 2 1,6 GHz prosessori tai vastaava, 1 Gt muistia, 256 Mt näytönohjain
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://dragonage.bioware.com/awakening
Tero Lehtiniemi

 

Lisää aiheesta

Dragon Age: Origins (PC, PS3, Xbox 360)

Kanadalaisella Bioware-firmalla on takanaan suhteellisen virheetön historia yhtenä maailman parhaista roolipelitehtailijoista. Niinpä ei ihme että firman uutta Dragon Age: Origins -eeposta on odotettu ympäri maailmaa kuin kuuta nousevaa.

Tämän mittakaavan julkaisussa kysymys ei yleensä olekaan siitä, onko peli hyvä vai ei, vaan siitä kuinka hyvä se on. Onko Dragon Age Origins firman edellisen julkaisun Mass Effectin tavoin vuoden pelitapaus, vai vajoaako se  häpeätahra Neverwinter Nightsin tasolle?

Lue myös

Bioshock 2 (PC, PS3, Xbox 360)

Final Fantasy XIII (PS3, Xbox 360)

Heavy Rain (PS3)

Legend of Zelda: Spirit Tracks (DS)

Lost Planet 2 –ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Shattered Horizon (PC)

Star Trek Online (PC)

 

Tero Lehtiniemi

1.

Pelin pääpahis on hot.

2.

Dragon age origins oli loistava peli ja lisälevykin ihan ok vaikka ehkä vähän juosten kustu. Mutta mua häiritsi aika paljon se, että pääpahiksissa ei oikein ollut mitään syvyyttä.
esim. Originsissa tuntui enemmän siltä, että Loghain on pelin pääpahis eikä Archdemon.
Awekingin pääpahiksis oli sentään jotain yritystä. (Tai ainakin siin toises.)

3.

Pelaako näitä keijumetsän seikkailuja tosiaan joku - ja aivan tosissaan? Luulisi, että viimeistään jahka pahin murkkuikä ja itsensä hakemisen aika on ohi, niin kiinnostus tällaisia haltia ja taika-armori pelejä kohtaan kuolisi lopullisesti. Jonkinlaisena ajantappo flash-pelinä tällaisia ehkä jaksaisi pelata jossain duunissa pahimpaan tylsyyteen, mutta noin muuten… ei todellakaan.

4.

Spoiler Alert!!!


Yks päähenkilöistä on puolikuollut.

5.

@ 3

Öö, itsasiassa ne murkkuikäiset pelaavat yleensä räiskintäpelejä.
Rpg pelejä pelaa yleensä aikuiset ihmiset eikä mitkään murkut.

Ja ei kaikki haluu pelata jotain räiskintä peliä, jota pelatessa aivot voi ripustaa narikkaan.

6.

@5
Aivan totta.

Toivottavasti 3. kommentin kirjoittaja oli vain trolli.

7.

@3 Miksi sitten vaivauduit lukemaan? Vai vaivauduitko–pelin luonne ei näemmä ole oikein auennut? Miksi vaivauduit jopa kommentoimaan? Miten DA:O ja siitä pitävät ihmiset ovat sinulta pois?

8.

Omalle osalleni tästä löytyi muutama aika mahtava bugi. Esimerkiksi pelin melko lopussa jossa päähahmon saapuessa Amaranthineen (SPOILER)! torjumaan darkspawn hyökkäystä sai valita joko jäät puolustamaan linnoituksen asukkaita vai lähdetkö takaisin torjumaan hyökkäystä Vigil's Keeppiin. No minähän sitten valitsin Amaranthinen puolustamisen, jonka jälkeen huomasin että pystyyhän tässä hyppäämään takaisin World Mapin kautta Vigil's Keeppiin vaikka aluksi herjasikin ''Et pysty poistumaan alueelta koska ei ole tarvetta(ei ihan suora suomennos). Vigil's Keepissähän sitten kun menet sisälle linnan halliin ja menet uusiksi juttelemaan sille linnan komentajalle(nimeä en muista) niin joudut käymään samat keskustelut ja kohtaukset uusiksi ja ihan kuin koko Amaranthine loppu siege kohtausta ei olisi alkanutkaan. Sittenpähän sait valita kolme hahmoa mukaasi ja tässä vaiheessa juttu oli näin että ne kolme jotka olit aikaisemmin valinnut niin eivät ole listassa ollenkaan mukana. Nyt riittää vain että otat yhden hahmon mukaan joka sitten randomilla pudottaa jonkun siitä vanhasta kolmikosta pois. Kokeilin myös hypätä Vigil's Keepistä Blackmarshiin, Amaranthisestä lähdettyäni niin tuli mukava '*Error'' ilmoitus jonka jälkeen peli heitti alkuvalikkoon jossa kaikki oli aivan päin vittua, valikon värit aivan erilaiset kuin normaalit, tekstit puuttuivat kokonaan tai siinä kohdassa missä tekstien kuuluisi olla niin ilmestynyt jotain outoa suttua. Tästä kohdasta ei millään muulla tempulla päässyt pois kuin koneen sammuttamisella. Tiedä sitten onko muilla tätä ongelmaa mutta itseäni jäi häiritsemään, ja tämähän on siis Playstation Storesta ladattu versio.

9.

PC versiolla ei ole tullut vielä yhtään bugia eteen ja tosiaan aika loppumetreillä ollaan.

10.

Kiinnitin arvostelun loppupuolella huomiota tähän kohtaan:

”Tämän mittakaavan julkaisussa kysymys ei yleensä olekaan siitä, onko peli hyvä vai ei, vaan siitä kuinka hyvä se on.”

Hieman ristiriitaisesti ilmaistu kenties? On tainnut kirjoittajalla ajatus katketa tai joku deadline lähestyä.

11.

Älkää ihmiset huoliko, kommentoija 3 on aivan varmasti trolli. En jaksa uskoa, että noin säälittäviä tapauksia olisi oikeasti olemassa.

12.

@11

On aika typerää ilmaista mielipiteitä noin dogmaattisesti asioista joista et tiedä, näitä sun trolleja kun löytyy lähinnä tän sun keijuili lajityypin peleistä. Sitäkin ihmettelen miten monet jaksavat höylätä tätä ”macho fps” korttia. Kyllä, tietysti fps:tkin ovat hyviä vaihtoehtoja kun mietitään oikeita pelejä, mutta strategiapelit (huom: strategiapeleillä tarkoitan pelejä tyyliin Close Combat jne, en mitään Warcrafteja) ovat selvästi ykkösenä. Fps:t kiikkuvat jaetulla kakkossijalla simulaattorien kanssa. Kysymys on vain siitä, että mun kaaliin ei mahdu miten kukaan järkevä ja oikeasti kypsä ihminen voi digata tällaisista ”lightning bolt, lightning bolt” pökäleistä.

13.

12. Ja miksi sitä pitää ihmetellä ääneen, aivan kuin sinun mielipiteesti olisi oikea. Toinen tykkää äitistä, toinen tyttärestä. Mielestäni strategiapelit ovat pökäleitä, mutta en mene sitä huutamaan foorumeille, vaan pidän mielipiteen itselläni.

14.

Me olemme wowittajia. Keitä te olette?

15.

@12 Heh. Voipi olla, että olet hyväkin arvioimaan ihmisten ”järkevyyttä ja oikeaa kypsyyttä”, vaan ei siltä vaikuta. Ihan mahdollisuutta poissulkien, onko suvussa Asperger-taipumusta? Ei ihan aukene, miksi toiset genret olisivat 'oikeampia' kuin toiset. Psykologivaimoni on ihmetellyt monia peliharrasteitani, eikä taatusti pidä mitään niistä erityisen kypsyyttä osoittavina, mutta suhtautui ehdottomasti positiivisimmin WoW-kauteeni, ja negatiivisimmin militaarisimulaattoreihin.

16.

3 & 12)
Monissa näissä peleissä on syvällinen juoni sekä paljon kerrontaa ja taustatarinaa. Miksi et voi vaan hyväksyä sitä että ihmiset ovat erilaisia? En minäkään mene nauramaan räkäisesti naiselle joka kertoo että pelaa SIMS peliä tai veteraanille joka muistelee ASCII grafiikalla toteutettuja pelejä.

Me emme pelaa muita varten vaan saadaksemme itsellemme siitä jotain. Jos joku saa sen tyydytyksen tai hyvän olon siitä että ajaa esim. ovaalia rataa simulaattorissa 80 kierrosta se hänelle suotakoon.

Sinä varmaan aikuisena ja kypsänä ihmisenä osaat selittää nuo kaikki esimerkit, miten aikuiset ja kypsät ihmiset nauttivat noista kaikista ja vielä Aku Ankan lukemisesta? Siinähän alaosattomissa kulkevat eläimet harrastavat ties mitä ja puhuvat vielä.. silti se on monien aikuisten mielestä viikon kohokohta.

17.

3 & 12:
Peli ei todellakaan ole ”lightning bolt, lightning bolt pökäle”, enkä yhtäkään keijua ole nähnyt. Lapsille tämä ainakaan ei ole sisältönsä puolesta, eikä kovin moni murkku jaksa lukea/kuunnella tarinaa saadakseen koko kuvaa pelistä.

18.

Kuten sanoin, Janne T. on äärimmäisen huono trolli.

19.

@ 1
Niinpä, paljon tissejä. [Eka pelästyin että se oli Morrigan mutta onneksi ei ollukkaan]

20.

@ 1
Niinpä, paljon tissejä. [Eka pelästyin että se oli Morrigan mutta onneksi ei ollukkaan]

21.

PC puolella ei ollu kyllä mitään vikaa!

22.

3. Mielummin tätä kuin aivotonta räiskintää tai jotain halopaskaa. Tiedoksi, että wow ei voisi kiinnostaa pätkääkään, mutta DOA on ihan jees.

23.

@22

Dead Or Alive? Tarkoitit tosin varmaan ihan Originssia vaan :D

Mutta joo, ainoat ihan perusräiskinnät joita jaksaa ovat Halo ja Half-Life, mutta eipä muuten kyllä jaksa mikään perus ”ovesta juoksee 10 vihollista, ammu ne, ja jatka seuraavaan huoneeseen” kiinnosta. Ihan sama onko se realistista vai ei.

Jos Janne T:lle kerran pelien realistisuus on niin tärkeää, niin ehkä sinulle pitäisi silloin tehdä jonkunlainen simulaatio arkipäivästä. Istut koulussa ensin 6 tuntia, ja sitten jatkat kotiin tekemään läksyjä…

24.

@23

Eiköhän tässä tapauksessa tarkoitettu Dragon Age: Origins: Awakeningia

25.

Awakeningista saa myös rahalle vastinetta niin kuin ensimmäisestäkin pelin osasta.

Awakeninging hahmonkehityksestä tulee mieleen NWN1:n hordes of underdark jossa eeppisellä hahmolla mätetään örkit läjään pahemmin hengästymättä edes hard vaikeustasolla. (etenkin jos pelaat melkein kuolematonta arcane warrior/battlemage yhdistelmää joka on ärsyttävän kova ja samalla yksitoikkoinen: ”kerää parhaat kamat ja buffit päälle”)

Tarinan vuoksi tämän pari kertaa jaksaa läpi pelata. Seuraava jatko-osa jossa pelataan örkkien komentajaa jää tosin varmasti väliin.

Harmi kun tämä on yksinpeli.

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös