Dome

Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Elder Scrolls V: Skyrim Dragonborn DLC (PC, Xbox 360)

13.1.2013
Tero

Elder Scrolls 5 Skyrim, DLC, Bethesda, fantasia, Elder Scrolls, suosittelemme

Aihealueet: PC, Xbox 360, Seikkailu- ja roolipelit, Galleria, K18

Tekijä: Bethesda Game Studios
Julkaisija: Bethesda Softworks
Testattu: Xbox 360
Tulossa: PC, PlayStation 3
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.elderscrolls.com
Arvostelija: Tero Lehtiniemi

 

Toissavuoden ja helposti koko 2010-luvu paras peli Elder Scrolls V: Skyrim on jo myyntiversionakin varsin tuhti, helposti toista sataa tuntia nielevä paketti. Kaikki kiva kuitenkin loppuu aikanaan, ja erityisesti konsolipelaajat ovat varsin riippuvaisia siitä kuinka pelifirmat jaksavat tuotteittaan tukea.

Skyrimin DLC-sisältö ei tähän mennessä ole ollut aivan samanlaista voittokulkua kuin itse pääpeli. Dawnguard oli ihan kiva mutta suppeahko paketti uusia tehtäviä ja ominaisuuksia, Hearthfire taas suhteellisen tarpeeton kodinrakennuspaketti. Tässä vaiheessa onkin ilo todeta, että tuorein lisäys Dragonborn on toista maata.

Laajennuspakkauksen Dragonborn-lisänimen takana ei suinkaan ole pelin sankari-Dovahkiin vaan Miraak, Dragonborneista ensimmäinen. Roolistaan huolimatta lohikäärmeitä palvellut ja nämä myöhemmin pettänyt Miraak on ollut kadoksissa iäisyydet, mutta nyt herra on tekemässä paluutaan Tamrieliin.

Laajennuksen tapahtumat käynnistyvät kun sankari joutuu jossain pelin suuremmassa kaupungissa vieraillessaan mystisten kultistien hyökkäyksen kohteeksi. Hyökkääjien motiivien selvittäminen vie urhomme lopulta Skyrimin itäpuolella sijaitsevalle Solstheimin saarelle, jonka vanhemmat Elder Scrolls -pelaajat saattavat muistaa Morrowindin erinomaisen Bloodmoon-lisälevyn näyttämönä.

Morrowindin tapahtumista on pelien juonikaaressa kuitenkin kulunut satoja vuosia, eikä Solstheim ole enää entisensä. Morrowindissa tapahtuneen luonnonkatastrofin seurauksena suurin osa saaren eläimistä on paennut sen pohjoisosaan, ja saaren asukaslukukin on pudonnut. Jäljelle jääneistä suurin osa tuntuu olevan jonkun mystisen voiman vallassa, kyeten ainoastaan ehostamaan saarta komistavia alttareita. Kaikki ei todellakaan ole kunnossa.

Kurkistus hulluuteen

Miraakin menneisyyden tutkiminen ja mahdollisen nousun estäminen ovat laajennuksen tarinan ytimessä, mutta tämän lisäksi Solstheim tarjoaa paljon, paljon muutakin. Muutama uusi asutuskeskus tarjoaa lukuisia ja mielenkiintoisia tehtäviä, ja Solstheimin karttaa koristavista noin 70 maamerkistä varovaisesti arvioiden ehkä puolet on uusia luolastoja. Osa niistä tavalla tai toisella tuttuja Bloodmoonista.

Luminen, karu ja vaarallinen Solstheim on mielenkiintoista tutkittavaa, ja sen luolastot ovat pääosin hyvin suunniteltuja ja kiinnostavia. Uudet alueet eivät rajoitu kuitenkaan pelkästään uusiin lumimaisemiin. Lähes yhtä tärkeässä osassa on Apocrypha, kielletyn tiedon daedra-prinssi Hermaeus Moran valtakunta. Synkässä, syövyttävän hapon ja epämaallisten olentojen täyttämässä ulottuvuudessa joutuu käymään sekä tarinan että sivutehtävien kautta.

Dragonborn vastaa melko hyvin sitä lupausta jonka saimme Bethesdalta jo Skyrimin historian alkuaikoina. Silloin luvattiin, että Skyrimin laajennukset olisivat enemmän lisälevyjä kuin perinteisiä DLC-paketteja. Valitettavasti vasta kolmas kerta sanoi toden, ja Dragonbornia voi hyvillä mielin sanoa sellaiseksi. Se kasvattaa peruspeliä useammalla kymmenellä tunnilla, tarjoaa uusia maisemia ja mielenkiintoisia tehtäviä. Se on selkeästi tehty ajatuksella, ja täytyy vain toivoa että Bethesda tukee Skyrimiä jatkossakin vastaavalla innolla.

On lähes rikollista, että Dawnguardia kaupataan samalla hinnalla kuin tätä, vaikka laadullisesti ja peliajallisesti puhutaan täysin eri asioista. Hieman harmittaa ehkä se, että kovasti mainostettu lohikäärmeiden kesyttäminen on hieman turha ja laiskasti tehty lisä.

Dragonborn on sen verran oleellinen lisä Skyrimiin, etten oikein tiedä kenelle se ei sopisi. Ehkä niille, jotka eivät jälleen kerran halua kadota oikeasta elämästä kymmeniksi tunneiksi. Meille kaikille muille Skyrim-faneille (voiko siitä olla pitämättä?) Dragonborn on enemmän kuin hintansa väärti.

 

Toinen mielipide

Ensiksi on myönnettävä yksi asia: en koskaan pelannut Morrowindin Bloodmoon-lisäriä, joten Dragonbornin Solstheim-saari on minulle täysin uudenveroinen pelimaailma. Positiivisena yllätyksenä hämmästyin saaren kokoa, enkä osannut odottaa näin laajaläänistä näyttämöä, varsinkaan suppean Dawnguard-lisäosan jälkeen.

Avattuani kartan ensimmäistä kertaa alkoi pieni eräjorma jälleen nostaa päätään, enkä alkuun edes harkinnut seurata tarinaa Solstheimin asukkaiden oudosta käytöksestä. Sen sijaan harhauduin tutkimaan ja hutkimaan saaren kätkemiä, omia pieniä salaisuuksia ja yksityiskohtia. Kesti hyvän tovin ennen kuin maltoin aloittaa Dragonbornin tarinan. Emopelissä kävi sama homma aikoinaan. Bethesda teki sen taas.

En voi kutsua itseäni varsinaisesti fantasian ystäväksi, mutta Skyrim sai kun saikin innostumaan legendasta kauan sitten kadonneista lohikäärmeistä. Itse asiassa pidin myös Dawnguardin vampyyreistä ja ihmissusista, mutta Dragonborn rapsuttelee semmoisista kohdista, että oksat pois. Jo pelkästään Miraakin olemassaolo ja myyttinen vaikutus Tamrieliin on vakuuttavan kiinnostava. Samaan syssyyn kun lisätään Skyrimin pelillinen ilotulitus ja Solstheim-saari, ei voi kuin todeta ilokseen: jos lisärit olisivat tätä tasoa aina, maksaisin mielelläni niistä sokeasti valuuttaa.

Bethesda lunasti viimeinkin sen lupauksen, jonka he antoivat aikoinaan Skyrimistä.  Dragonborn tuntuu enemmänkin laajalta lisälevyltä, kuin emopelin vahvuuksilla ratsastavalta, nopeasti kasaan kyhätyltä DLC:ltä. Dawnguard edusti DLC-meininkiä kurjimmillaan, ja oli etenkin Dragonborniin verrattuna hintaansa nähden köyhä paketti. En siis ihmettele yhtään, että lukijat äänestivät Dragonbornin viime vuoden parhaaksi DLC:ksi Domessa.

Vaikka Dragonbornilla on hintaa 20 euron pintaan, on siinä pelattavaa hintansa veroisesti. Peukun arvoinen suoritus.

Kalle Laakso

 

Lisää aiheesta

Elder Scrolls V: Skyrim (PC, PS3, Xbox 360) 

Vuoden 2011 parhaat pelit -äänestyksen tulokset

Mulkaisu: Skyrim: Dawnguard

Mulkaisu: Skyrim: Dragonborn

Lue myös

Battle of the Bulge (iOS)

Commander the Great War (PC)

DmC: Devil May Cry -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Forza Horizon Rally Expansion Pack DLC (Xbox 360)

Lucius (PC)

Mass Effect 3: Omega DLC (PC, PS3, Xbox 360)

Ni No Kuni: Wrath of the White Witch -ennakko (PS3)

Port Royale 3: Pirates and Merchants (PC, PS3, Xbox 360)

 

 

Kuvagalleria

Tero Lehtiniemi

1.

Tuliko kirjoittajalla tässä arvostelun alussa jokin ajatuskatko, vai oletko ihan aidosti sitä mieltä, että vuoden 2013 alussa uskaltaa jo todeta että ”Toissavuoden ja helposti koko 2010-luvu paras peli Elder Scrolls V: Skyrim - - ”? Jos kuitenkin tarkoitit tähän asti kulunutta vuosikymmentä, niin lisää sinne nyt uskottavuuden nimissä ” - - koko tähän astisen 2010-luvun - -” tms.

2.

Välillä on kyllä niin epätasaista tämä Domen toimituksen laatu. Että ”helposti 2010-luvun paras peli”? No huh huh, mitä kukkua. Millähän perusteella näinkin väitätte? Ehkä genrelajissaan yksi isomman tuotannon edustajien parhaimmistoa. Ihan kiva peli, mutta voi, niin helvetin buginen ja monella tapaa sieluton tekele.

Aika naurettavaa heittää tuollaisia hehkutuksia, kun on niin täysin mahdoton yrittää edes määritellä vuosikymmenen parhaan pelin kriteereitä.

Ja ihan tiedoksi vielä, sana 'choice' kirjoitetaan tällä vuosituhannella c-kirjaimella.

3.

Jonnet yrittää taas olla viisaiden asemassa…

4.

@3
Jepjep, selviä jonneja heti kun ollaan kirjottajan kanssa eri mieltä. Ehkäpä tässä vaiheessa on pikkiriikkisen liian aikaista alkaa valitsemaan vuosikymmenen peliä.

5.

@3: Onneksi sinä tulit ja kohotit keskustelun tason kertaheitolla epäjonnemaisella kommentillasi.

6.

Editor's choise :D

7.

No fiksuthan osaa sitten heittää jonkin toisen pelin ehdolle parhaaksi peliksi? Eiköhän tässäkin nyt ole kuitenkin kyse henk.koht mielipiteestä. Omaan päähäni ei kyllä yhtäkkiä tule mitään niin mainittavaa peliä 2011..Niin no tosiaan eikös Skyrim ilmestynyt 11.11.11? Eikä 2010. Kyllä, peli on erittäin buginen ja säälin heitä jotka tätä konsoleilla pelaavat. PCllä sentään fanit tehneet itse korjaavia päivityksiä. Sekä hyvin runsas modi valikoima parantaa peliä entisestään. Ei minun mielestäni kenties konsoleille se paras mahdollinen peli. Mutta PClle paras peli v.2011 sopii minusta. Makuasia tietysti, joku ehkä piti vaikka COD sarjan jotain osaa parempana.

8.

No fiksuthan osaa sitten heittää jonkin toisen pelin ehdolle parhaaksi peliksi? Eiköhän tässäkin nyt ole kuitenkin kyse henk.koht mielipiteestä. Omaan päähäni ei kyllä yhtäkkiä tule mitään niin mainittavaa peliä 2011..Niin no tosiaan eikös Skyrim ilmestynyt 11.11.11? Eikä 2010. Kyllä, peli on erittäin buginen ja säälin heitä jotka tätä konsoleilla pelaavat. PCllä sentään fanit tehneet itse korjaavia päivityksiä. Sekä hyvin runsas modi valikoima parantaa peliä entisestään. Ei minun mielestäni kenties konsoleille se paras mahdollinen peli. Mutta PClle paras peli v.2011 sopii minusta. Makuasia tietysti, joku ehkä piti vaikka COD sarjan jotain osaa parempana.

9.

Wuut? Iski tuplat. Pahoittelen.

10.

Noh noh tytöt tytöt eipäs tapella.

11.

@7-8: En tiedä miten teilläpäin käsitetään ”2010-luku”, mutta meilläpäin se tarkoittaa ajanjaksoa 1.1.2010 - 31.12.2019. Skyrim ilmestyi tuona aikana.

Ja ei, en rupea ennustamaan melkein seitsemää vuotta eteenpäin ja nimeämään tämän vuosikymmenen parasta peliä. Ja just tätähän tässä on yritetty kritisoida, koska arvostelun kirjoittaja niin teki, eikä näköjään ole halunnut asiaa millään tavoin oikaista tai edes kommentoida.

12.

No voi herran jestas. Kyllähän tuosta pitää normaaliälyisen tajuta, että 2010-luvun tähän asti parhaasta pelistä puhutaan ja tuokin esitetään toimittajan mielipiteenä eikä absoluuttisena totuutena. Ihme itkua täällä domessakin joka artikkelissa. Pitää varmaan toimittajien alkaa käyttää foorumityyliin IMO-lyhennettä joka lauseessa, ettei kukaan mussukka loukkaannu hänen eriävästä mielipiteestään.

BTW on MINUN MIELESTÄNI vioista huolimatta tämän vuosikymmenen TÄHÄN ASTI paras peli ylivoimaisesti, mutta ei tämä artikkeli minun mielenrauhaani järkyttäisi vaikkei olisikaan.

13.

Jokainen varmasti ymmärsi että kyseessä on toimittajan mielipide. Ongelma onkin että alun hehkutus saa arvostelun näyttämään virheille sokean fanipojan raapustukselta. Ja aika informaatioköyhä arvostelun irvikuva sieltä paljastuukin, kun jutun lukee kokonaan. Skyrim on hieno peli, mutta kyllä siitäkin suunnitteluvirheitä ja muita typeryyksiä löytyy ämpärikaupalla, joten ehkä arvostelussakin niitä voisi mainita. Lisää informaatiota, vähemmän ylistysvirsiä.

14.

@12: Ei tässä ole kyse normaaliälystä eikä siitä että joku peli on jonkun mielestä paras. Yksinkertaisesti peräänkuulutetaan vain sitä, että jutussa ei nyt ihan räikeitä asiavirheitä olisi. Sitä suhtautuu koko arvosteluun aika spektisesti, kun heti ekasta virkkeestä bongaa tuon tason väitteen. Eikä kyse ole edes pilkunnussimisesta; puhutaan ammatikseen tekstiä tuottavan ihmisen työstä, joten pientä tasoa on kohtuullista odottaa.

15.

@12, on vähän eri asia sanoa vaikka ”lienee 2010-luvun paras peli” kuin ”helposti 2010-luvun paras peli”. Ei tuossa ole enää kyse mielipiteensä ilmaisusta, vaan mielipiteen pakottamisesta lukijan kurkusta alas.

Tällä vuosikymmenellä on moniakin hyviä kilpailijoita Skyrimille. Mass Effect 2 & 3, Battlefield 3, Witcher 2 (itse en tästä niin perustanut, mutta monien mielestä TÄMÄ on se premium rpg), Far Cry 3, Dishonored, Borderlands 2 (minusta uskomattoman kökkö tekele, mutta muiden mielestä oikea mestariteos) jne. jne. Ja nämä ovat vain isojen julkaisijoiden superteoksia. Indiekehittäjiltä on myös tullut suorastaan mahtavia pelejä roppakaupalla.

Ja millä ihmeellä määrittelet sen PARHAAN pelin? Graafisesti, tarinallisesti, teknisesti, pelattavuudeltaan, kokonaisuutena vai miten? Koska millään näistä kriteereistä Skyrim ei pääsisi edes top10. Esimerkiksi Skyrimin animointi on jotain niin uskomattoman törkeän kökköä tönkköpaskaa, ettei sellaista olisi tullut hyväksyä edes 10 vuotta sitten. Elder Scrollseissa on aina ollut surkea animointi. Ja vaikka muilla alueilla Skyrim toimii paremmin, ei se todellakaan yllä ykkössijalle oikeastaan millään alueella.

Skyrimin ainoa todella pelastava tekijä on sen massiivisuus, mutta kun sisältö toistaa itseään, peliltä puuttuu edeltäjiensä sielu ja bugit estävät todellisen immersion, on pelaaminen välillä enemmän tuskaa kuin nautintoa. Ja tämä on siis PC:llä ja n. 20 erilaisen grafiikkaa, animointia, suoranaisia pelin rikkovia bugeja ja muuta pientä ongelmaa korjaavan modin kanssa.

Ja silti minä jopa pidän tästä pelistä. Kertoo jotain siitä, kuinka helpolla kuluttajat nykyään päästävät isot pelifirmat.

16.

@15
Em. syistä juuri sen ”Vuoden Peli” tittelin hakeminen joka vuosi on ihan yhtä tyhjän kanssa. En enää edes jaksa avata uutisia siitä mikä peli on mitäkin ehdokkuuksia ja palkintoja saanut. Niillä ei ole mitään merkitystä. Ja jokainen peliasaitti, aina kerran vuodessa, täyttää uutisvirtansa näillä täysin turhanpäiväisillä ”palkinnoillaan”.

Pachter antoi paremman kriteerin vuoden pelin valitsemiselle: myyntiluvut. Se on sentään jonkinlainen tilasto pelin ”hyvyydestä”. Toisaalta tuokin mittari on täysin perseestä. Eihän mikään Indiepeli pystyisi kilpailemaan vuoden peli tittelistä, jos se valittaisiin myyntien perusteella. Toisaalta koko ”Vuoden Peli” titteli on muutenkin niin sattumanvaraista, että olisiko sillä mitään väliä? Myyntiluvut olisi sentään jokin konkreettinen asia millä perusteella niitä valittaisiin kuin nykyinen täysin mielivaltainen arpominen.

Lyhyesti: kaikki ”Vuoden Peli” tittelit on täyttä paskaa ja niistä pitäisi luopua pikimmiten.

17.

@13,14,15,16
Tästä keskustelustahan voisi vaikka luulla, että kyse on isostakin asiasta. Yhdestä lauseen muotoilusta päästiin sujuvasti pohdiskelemaan Vuoden Peli-tittelien uskottavuutta. Mutta lisätäänpä kuitenkin vettä myllyyn:

Kaikesta objektiivisuushömpästä huolimatta arvostelu on aina tavalla tai toisella sidoksissa arvostelijan mielipiteeseen ja kaikki mitä ei ole faktatiedoksi väitetty on lähtökohtaisesti nimenomaan mielipidettä. Tässä tapauksessa toimittaja totesi, että Skyrim on paras peli tällä vuosikymmenellä ja todennäköisesti teki sen vain omasta puolestaan, eikä sitä tarvitse sen kummemmin perustella tai avata. Kyllä minäkin tiedän mitkä pelit ovat hyviä ja mitkä huonoja, ilman että jokaista yksityiskohtaa tarvitsee pisteyttää jollain 1-10 asteikolla ja kuvitella, että niiden keskiarvosta miinus bugit saadaan joku absoluuttinen parhausluku. Joku peli vaan iskee, joku ei, eikä sille välttämättä löydy mitään selitystä. Korostan, ettei tomittaja väittänytkään tuon olevan mikään universaali totuus, vaikka eräät sen niin ovat ymmärtävinään.

Vuoden Pelien idea taas ei taida olla Liimaletille aivan selvä, koska nehän ovat lähes järjestään mielipiteiden keksiarvoja: Joku ryhmä äänestää parhaita pelejä ja niistä kootaan tilasto, josta sitten saadaan jonkinlainen kuva siitä mistä ihmiset pitävät. Mitä suurempi äänestäneiden joukko sitä parempi. Jos ei tykkää, ei oo pakko lukea, mutta on aika ylimielistä vaatia koko touhua lopetettavaksi. Myyntilukujen vertailussa taas ei ole mitään järkeä, koska pelin ostaminen ei pakota pitämään siitä.

Kokonaisuutena voisin todeta, että kannattaisi ehkä pysyä poissa Domesta ja netistä yleensä, jos hieman hämärästi ilmaistu mielipide ottaa noin koville. Säästyy aikaa ja hermoja.

”Ei tuossa ole enää kyse mielipiteensä ilmaisusta, vaan mielipiteen pakottamisesta lukijan kurkusta alas.”

No jösses! Haasta Dome oikeuteen.

18.

@17: Sori, mutta tuo ei vastaa mitenkään omaan viestiini (#14). Minähän nimenomaan sanoin, että mielipide on mielipide, eikä minulla ainakaan ole siihen nokan koputtamista. #13 sen kuitenkin sanoi hyvin, arvostelu näyttää enemmän fanipojan kirjoitukselta kun se alkaa hehkuttamalla vuosikymmenen peliä vaikka koko vuosikymmen on vasta aluillaan. Ja se on se mikä tökkii.

Se olis vähän sama kun avaruusfysiikan kirja alkais hehkuttamalla miten kuu on juustoa. Se on ihan sama mitä sen jälkeen tulee, uskottavuus on jo mennyt, vaikka jokainen normaaliälyinen toki tietää ettei kirjoittaja tarkoittanut että kuu on juustoa (sopii toki kysyä mitä se kirjoittaja sitten tarkoitti kun sinne niin kirjoitti, mutta mitäpäs sitä miettimään kun tajuaahan sen ilman rautalankaakin).

19.

@18
Tuossa nyt ei kyllä ollut mitään järkeä:
Suurin piirtein tätä Dragonborn-gatea vastaava tilanne olisi, jos avaruusfysiikan kirja alkaisi hehkuttamalla miten helvatan kivaa avaruusfysiikka on ja sen jälkeen menisi vasta itse detaljeihin. Ensin mainittu on vain kirjoittajan mielipide, mutta myös avaruusfysiikan kirjojen esipuheissa se sallitaan.

Ja arvostelija saa muuten fanittaa siinä missä tavan kuolevainenkin. Oikeastaan vain parempi, koska se vain kertoo, että tämä on omistautunut asialle, eikä väsää arvosteluja vain ammatikseen.

20.

Tulossa: PlayStation 3

Hehheh… Hyvä vitsi :)

21.

@19: Eihän siinä ollutkaan järkeä, kuten ei ollut po. artikkelin avauksessakaan. Kummassakin kuvataan mahdottomuuksia. Jos arvostelu alkaa ylimenevällä fanituksella, niin totta kai se asettaa lopun tekstin outoon valoon.

Tässä muuten on jännä ero Muropaketin ja Domen välillä. Muropaketin kommenteissa esiin nostetut pienetkin virheet kuunnellaan ja korjataan artikkeliin, usein vieläpä niin että jutun kirjoittaja erikseen kiittää ja muistuttaa että sen vähäpätöisenkin virheen korjaaminen palvelee muita lukijoita. Täällä Domessa taas asenne tuntuu usein täsmälleen päinvastaiselta.

22.

@21
Avauksessa on hyvinkin paljon järkeä. Yleensä kun lisälevyjä arvostellaan on aika loogista myös kertoa suhteensa emopeliin ennen kuin pureudutaan itse lisäriin. Tässä tapauksessa suhde oli erittäin myönteinen, mutta en kyllä millään logiikalla tajua miten te ihmiset näette tämän negatiivisena asiana? Vai onko tässä oikeasti kyse vain niiden parin taikasanan puuttumisesta ensimmäisestä lauseesta?

Oli kummin oli, ei aloituksessa minun mielestäni ole mitään korjattavaa. Jos joku sen haluaa väärin ymmärtää ja pilata sillä lukukokemuksensa niin tehköön minun puolestani sitten niin. Valintahan tämäkin loppupeleissä on.

23.

@22: En voi muiden puolesta kommentoida, mutta minun osaltani kyse on nimenomaan niiden parin taikasanan puuttumisesta. Jos olet seurannut minun jättämiäni kommentteja, niin olen huutanut vain niiden perään. Jo heti avausviestissäni toki tiedostan miten jutun kirjoittaja on asian todennäköisesti tarkoittanut, mutta sen jälkeen se muuttui pettymykseksi kun kirjoittaja ei voinut asiaan mitään kommentoida eikä oikaista virhettä tekstiin.

Edelleen alleviivaan, että nyt ei puhuta kenen tahansa jonnen tekstistä, vaan ammatikseen (tai ainakin sivutoimenaan) kirjoittavan henkilön työstä, ja tällöin tiettyä minimitasoa on minusta täysin perusteltua odottaa. Kommunikointi on sen verran haastavaa hommaa, että siinä kannattaa aina pyrkiä mahdollisimman täydelliseen suoritukseen, ellei sitten ole tarkoituskin että kuulija / lukija ymmärtää asiat väärin. Etkö usko? Mietippä tämän artikkelin kommentointia. Ehkä Tero olisi ehkä halunnut lukea muiden kokemuksia Dragonbornista tms., mutta ne jäi nyt saamatta koska koko homma ajautui arvostelun arvosteluksi.

24.

Heh, ja hauskasti Tero sattuu toisessa artikkelissa olemaan huolissaan Aamulehden journalistisesta tasosta: ”SEUL:n vastineen ja Aamulehden kirjoituksen välinen ristiriita ei maalaile kovin hyvää kuvaa Aamulehden harjoittaman journalismin tasosta.” – http://dome.fi/pelit/ajankohtaista/esports-vaki-tuohtui-lanijuhlista-uutisoitiin-energiajuomafestareina

Aamulehden journalistisesta tasosta on toki ihan aiheellista olla huolissaan, mutta väkisinkin tulee mieleen että pata kattilaa…

25.

En tiiä enää mitä piti ite sanoa. Olin tulossa kirjottamaan jotain, mutta ensin piti scrollata sivua 10 minuuttia, että löysi edes tän laatikon ja unohdin samalla mitä mielessä oli. Jotain turhaa kakkendaalia varmaan. :s

26.

@25,

Nauroin. :D

27.

Kyllähän se on ihan hyvä, jos toimittaja/arvostelija/hippi kertoo tekstinsä alkuun oman suhteensa tuotteeseen, jos sellainen suhde löytyy ja peleistä puhuttaessa pakostakin löytyy. Se ohjaa samantien kuluttajia niin, että ne, jotka ovat eri mieltä alkuoletuksesta voivat sitten jättää lukematta, etsiä jonkun toisen kirjoittajan jonka lähtötilanne on lähempänä sitä, mitä itse tunsi siitä alkup. pelistä. Se, että hämäävästi ei missään välissä kerro omasta mielipiteestään mitään, vaan kirjoittaa subjektiivisesta asiasta täydellisen objektiivisesti, on taasen harhaanjohtavaa ja saattaa jopa aiheuttaa taloudellisia menetyksiä ja pahaa mieltä yksilöille.

Arvostelun loppuun olisi voinut laittaa muuten sellaisen ”Dragonborn on atm saatavilla alustalle X ja päivämäärällä Y se tulee mahdolliseksi myös alustalle Z”, koska laiskana en kuitenkaan jaksa sitä tietoa mistään etsiä.

28.

Harmi että aina nämä mopokoneilla ja konsoleilla pelaavat jonnet tulevat lyttäämään pelejä, jotka repi pienistä bugeista huolimatta kaikkien aikojen korkeimman metacritic keskiarvon jo launchissa, bugisuudesta huolimatta. Oletteko edes pelanneet koko peliä?

Skyrim myös kahmi palkintoja huomattavasti enemmän kuin yksikään muu peli yhtenä vuonna.

29.

@27: Olen samaa mieltä että on hyvä kertoa oma suhteensa arvosteltuun tuotteeseen nähden. Mutta kuten joku jo kommentoi, niin nythän arvostelija julisti yleismaailmallisena totuutena tuon parhauden, ei suinkaan omaa subjektiivista mielipidettään esille tuoden. Tuo on yleinen propagandakeino, joka kyllä menee osaan ihmisistä läpi.

@28: Itse olen pelannut Skyrimiä lähes 200 h (tavoitteena oli kaikki löydetyt sivutehtävät tehdä, ja tässä myös onnistuin niitä lukuunottamatta jotka bugittivat) ja koneesta löytyi siihen aikaan 2x 470 GTX -näytönohjaimet. Ei se peli silti niiiin hyvä ollut. Esim. Witcher 2 oli parempi, vaikka pelattavaa olikin paljon vähemmän. Mitä enemmän Skyrimin peluusta on kulunut aikaa, sen tylsempänä ja sieluttomampana se muistikuviin jää. Mainittu Witcher kakkonen puolestaan jäi mieleen ennenkaikkea juonensa takia, jolloin aika on päinvastoin vain kullannut muistoa. Graafisestihan molemmat on komeaa katsottavaa.

30.

@29
Eli ajattelit muiden lukijoiden olevan niin tyhmiä, että heille tällainen törkeä propaganda menee läpi, joten päätit verrattomassa älykkyydessäsi nostaa asiasta äläkän, joka on nyt vallannut tämän kommenttialueen keskusteluilta, jotka ehkä oikeasti olisivat hyödyllisiä ja asiaan liittyviä?

Enpä olisi itsekkään huomannut kyseistä aivopesuyritystä ilman sinun kommenttiasi, joten iso kiitos siitä.

Muistetaanpa nyt kuitenkin, että tässä puhutaan pelkästä pelistä, viihdetuotteesta. Tajuatteko kuinka naurettavaa on tässä yhteydessä edes mainita tuollaisia asioita, kun maailmassa on ihan oiekastikin kyseisiä ongelmia?

31.

@24: Tero onkin tekopyhyydessään aika ylittämätön, ja on ennenkin antanut ymmärtää että hänen mielipiteensä ovat ainakin piirun verran universaalimpia totuuksia kuin muiden mielipiteet, ja miehellä on tunnetusti ollut ennenkin ongelmia tunnustaa olleensa väärässä. Tämä nyt on tietenkin vain mielipiteeni johon minulla on varmaan samanlainen oikeus kun toimittajilla omaansa.

Hiusten halkominen siitä tarkoittiko Tero vain tähän astista 2010-lukua vai sitä ettei tulevina 7 vuotena tulla taatusti mitään parempaa tekemään on aika turhaa, sillä ei ylipäätään pitäisi puhua mistään ”vuosikymmenen pelistä” ollenkaan kun siitä on vasta yksi viidesosa nähty. Ei vaan pitäisi. Se unohtuiko sieltä pari sanaa vai ei, ei tee asiaan minkäänlaista eroa.

Se on sama kuin vuoden 1930 alussa oltaisiin sanottu, että noh 1900-luvulla ei tulla enää mitään erikoisempaa näkemään kun mitä on jo nähty.

32.

@30: Katsoppa nyt vielä uudemman kerran mistä minä sen ”äläkän” nostin. Viestissä #29 kyllä komppasin aiempaa kirjoittajaa, joka mainitsi tuosta millä tavoin Tero kertoi suhteensa Skyrimiin.

Kovasti sinua kyllä tuntuu häiritsevän että täällä jotkut rohkenivat ottaa ihan selvän virheen sekä mielipiteitä ohjailevan sanamuodon tarkempaan syyniin. Miksi se noin sinua häiritsee?

Mitä maailman muihin ongelmiin tulee, niin kyllä, onhan niitä, eikä ne täällä kirjoittelemalla korjaannu. Jos olet sitä mieltä että täällä käytetty energia olisi syytä suunnata paremmin, niin ole hyvä, näytä toki esimerkkiä. Se että sana ”propaganda” liittyy paljon pahempiinkin asioihin, ei muuta millään tavoin sitä tosiasiaa, että propagandaa se Terokin tuossa arvostelunsa alussa heitti. Voidaan toki puhua ”mielipiteen ohjailusta”, jos se on sinullekin paremmin sopiva neutraalimpi ilmaisu.

33.

@31: Hassua, en ollut tätä ennemmin niin laittanut Teron kohdalla merkille, koska Miikka on tuntunut aika hyvin ansioituneen sekä arvosteluiden että uutisten kohdalla tuomaan omat mielipiteensä esille tavalla, joka edustaa Ainutta Oikeaa Totuutta.

Sen sijaan tuntuu oudolta että tuo kommenttini 2010-luku -ilmaisun väärinkäytöstä herätti näinkin paljon keskustelua, koska ei se edes ole mikään mielipideasia. Ilmaisu on ihan tarkka, ja tässä arvostelussa sitä on käytetty väärin. Tai ainakin tavalla, joka saa jutun näyttämään fanitukselta tai kömpelöltä mielipiteiden ohjailulta. Normaalisti en ole jaksanut valittaa tuosta Domen toimittajien tyylistä esittää asiat Ainoan Oikean Totuuden -näkökulmasta, kun se nyt vain on täkäläinen tapa näköjään. Mutta vissiin ko. Totuus antaa myös vapauden vakiintuneiden ilmaisujen uudelleenmäärittelyyn, kun ei niistäkään parane kommenttia heittää.

34.

@32
Ei häiritse. Kiinnostaa ja hämmentää vain ihan suunnattomasti miten tämä homma räjähti näin dramaattisiin mittakaavoihin niin pienestä kipinästä. Tämä keskusteluhan on kaikessa absurdiudessaan ollut mitä parasta viihdettä viimeset pari päivää.

@33
Miikka ”The Only Truth” Lehtola. lol

35.

@33: Taisi yksi syy ”räjähtämiselle” olla se, että kommentoimaan sattui kaksi eri mielistä henkilöä jotka kuitenkin seurasivat mitä juttuun on kommentoitu. Monestihan artikkelikommentteihin käydään rykäisemässä jotain ja sitten lähdetään muualle, eikä keskustelua synny.

36.

@34: Taisi yksi syy ”räjähtämiselle” olla se, että kommentoimaan sattui kaksi eri mielistä henkilöä jotka kuitenkin seurasivat mitä juttuun on kommentoitu. Monestihan artikkelikommentteihin käydään rykäisemässä jotain ja sitten lähdetään muualle, eikä keskustelua synny.

37.

Skyrim on hauska aikansa, mutta ansiot ei koidu tarinankerronnasta. Peruspelin pääjuoni on keskinkertaisuuksienkin joukossa keskinkertainen. Sivutehtävät taas lyhyenläntiä pinnallisia pikasuhteita.

38.

@Kaikki ne ihmeen mussuttajat, joiden mielestä arvostelun aloitus on hyvä: ainakaan minä en ole tässä hakenut niitä taikasanoja ”minun mielestäni”, vaan toivoisin koko hypetyksen muotoiltavan uusiksi. Voihan sitä tietysti kärjistää ja kehuskella pelin taivaisiin, jos sen tekee tyylillä. Tässä tapauksessa hehkutus töksäytetään suoraan lukijan kurkusta alas, ja jos nyt sattuu olemaan eri mieltä (kuten minä vahvasti olen), niin jää paha maku suuhun ja ei huvita edes lueskella arvostelua loppuun. Itse olisin kirjoittanut vaikka seuraavanlaisesti: 'Skyrim, tuo kokemusmaailmani mullistaja ja manna jota vuodet odotin, oli toissavuoden herkuista makoisimpia!' On hyvin helppo kuvailla ja kehua innolla tunkematta omaa totuuttaan väkisin muiden silmille. Vastakkaisella kannalla olevakin antaa mielellään anteeksi, kun näkee että toiselle kyse on jostain syvemmästä, mutta toinen ei silti tunge mielipidettään väkisin päin naamaa. Hyvän arvostelun kirjoittaminen ei ole helppoa, eikä huonoa journalismia pidä palkita ja mussuttaa sitten että ”no mutta on maailmassa asiat niin viturallaan että ei sitä tämmösestä kannata haloota nostaa!”. Ihan sama, olkaa sitten itse hiljaa ja menkää vaikka afrikkaan hoitamaan malariapotilaita, senkin tietoverkkojen valkoritarit.

@28 Minua ainakin tympii jo koko ”Jonnet sitä ja Jonnet tätä” -hölinä. Tuntuu, että koko jutusta tauhkaavat eniten juuri ne, jotka ovat itse hädintuskin Jonneudestaan täysi-ikäiseksi kasvaneet. Jos lienee epämääräisellä töykkäröinnilläsi viittasit mm. minuuun, niin tässäpä sulle faktaa: olen pelannut Skyrimia reilut satakunta tuntia (ensimmäinen hahmo on lvl63) ja minusta pelin pääkampanjan rikkova bugi ei ole mikään ”pikkubugi”. Metacriticin arvosanalla ei todellisuudessa ole mitään merkitystä, kuten itse kommentissasi todistit. Jos peli saa jo heti julkaisun aikoihin korkeammat pisteet kuin mikään peli ikinä, miten luulet kenenkään ehtineen oikeasti edes kokeilla peliä tarpeeksi kyetäkseen suorittamaan jonkinlaisen VARTEENOTETTAVAN arvostelusuorituksen? Kysehän on pelkästä alkuhuumasta. Ja palkinnot taas ovat täyttä hölynpölyä, joita isojen pelifirmojen pelit saavat pelkän markkina-arvonsa vuoksi. Toisin sanottuna: ne ostetaan.

Skyrimin bugeista: uusimman patchin, unofficial patchin ja muutaman tusinan muun korjauksen jälkeen main questlinen keskeinen henkilö, Esbern, ei edelleenkään osaa puhua ääneen. Lienee osittain tämän takia tai jostain muusta syystä main questline jää myös hyvin usein jumiin ja Esbern ei vain suostu avaamaan lukittua ovea tai jää seuraavassa questissa johonkin nurkkaan jumittamaan. Bugiin on olemassa tietysti oma, epävirallinen, korjauksensa. Minusta pelistä kertoo aika paljon, että joku bugi on niin peliä rikkova, että siihen tarvitaan oma korjauksensa, joka lienee on aika monekin modisivuston top10 -listoilla.

En mene pidemmälle tällä kertaa, mutta muistutan, ettei tämä ole läheskään ainut pelin lukuisista turhauttavan vittumaisista ja typeristä bugeista, joista suurinta osaa ei vuoden sisään olla vieläkään korjattu!

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös