Dome

Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Jagged Alliance: Back in Action (PC)

21.2.2012
Henri

Jagged Alliance Back in Action, bitComposer Games, Wendros, Jagged Alliance, rts, legendat, uudelleenjulkaisut

Aihealueet: PC, Strategia- ja sotapelit, Retro, Galleria

Tekijä: bitComposer
Julkaisija: Wendros
Testattu: PC Windows 7, Core 2 Q6600, 4 Gt muistia, Geforce 470 GTX 1280 Mt
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: PC: Windows XP tai uudempi, 1,8 Ghz Core 2 Duo tai vastaava prosessori, DX9c - yhteensopiva näytönohjain 512 Mt muistilla ja shader 3.0 -tuella, 3 Gt kiintolevytilaa, 2 Gt muistia.
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.jaggedalliance.com
Arvostelija: Henri Heikkinen

Vuonna 1999 Jagged Alliance 2 räjäytti potin. Roolipelaamista, strategiaa ja hurttia huumoriakin yhdistellyt peli on edelleen genrensä ehdotonta kärkeä. Nyt sakemanni on tehnyt siitä nykyaikaistetun uudisversion.

Ottaen huomioon millaisesta kulttiklassikosta on kyse, jäi Calypso medialla markkinoinnin kotiläksyt tekemättä. Todella harva, mukaan lukien allekirjoittanut oli vielä vähän aikaa sitten tyystin tietämätön mestarin paluusta.

Monta ämpärillistä vettä on virrannut Ankkajoessa*. Joko veteraanin olisi aika lähteä eläkkeelle ja päästää nuorempi klooninsa kukoksi palkkasoturipelien tunkiolle? 

Jonnet ei muista

Koska kyseessä on jo hieman vanhempi klassikko, lienee lyhyt taustoitus paikallaan. Arulco, banaanivaltio jossain päin maailmaa on julman kuningatar Deidrannan piikkikoron alla. Tossun alle jäänyt, syrjäytetty ja kuolleeksikin luultu entinen kuningas palkkaa palkkasoturit vapauttamaan kansan.

Sektoreihin jaettu Arulco vapautetaan ottamalla alueita haltuun pienillä iskuryhmillä, jakamalla aseita siviileille ja nitistämällä kuningattaren iskuryhmiä. Vapautetuilta alueilta ja kaivoksista rohkeat sissit saavat tuloja. Rahalla saa tilattua nettikaupasta aseita, varusteita, tai uusia palkkasotureita.

Persoonalliset palkkasoturit ovat pelin suola ja pippuri. Jokaisella soturilla on oma luonteensa ja taustansa, joihin pelaajan mielikuvitus usein keksii vielä lisänyansseja. Pelatessa palkkikset keräävät kokemusta ja nousevat roolipelimäisesti tasoja.

Lisäiloa peliin tulee varusteiden kanssa säätämisestä. Erilaisia aseita, vaatteita ja pommeja on kymmenittäin aina t-paidasta sinkoon. Suuri osa viehätyksestä tuleekin palkkasotureiden varustamisesta ja manageroinnista.

Ei enää setämiehille?

Tässä kohtaa yhtäläisyydet loppuvatkin. Koska vuoropohjaiset pelit ovat ilmeisesti vain käsikonsoleille ja viiksekkäille setämiehille, on Jagged Alliancekin uudistunut reaaliaikaiseksi. Tai ainakin sinnepäin.

Perinteinen vuoropohjaisuus  on vaihtunut ns. tauotettavaan reaaliaikaisuuteen. Palkkiksia liikutetaan reaaliajassa, ja kun viholliset lähestyvät tauotetaan peli välilyönnillä. Tauon aikana jokaiselle ketjutetaan komennot ja toivotaan parasta. Mekaniikka oli helppo oppia ja tutoriaali oli perusteellinen.  Äärimmäisyyksiin saakka. Kaikki nimittäin käydään läpi erittäin h-i-t-a-a-s-t-i ja perusteellisesti.

Reaaliaikaiseen systeemiin oli ainakin minun hankala päästä alussa sisään. Käytännössä ensimmäiset tunnit menivät niin, että monimutkaiset ketjutukseni menivät ketuilleen heti alussa, ja viholliset lanasivat ukkoni, jotka eivät aina osaa edes ampua takaisin ilman erillistä komentoa.

Pienen harjoittelun jälkeen hommaan pääsee kuitenkin sisälle, ja systeemi tuntuu parhaimmillaan aika toimivalta. On hieno tunne, kun yksi kavereista hämää sisällä kyttääviä vihollisia, samalla kun pari muuta hiippailee selän taakse ja ampuu aivot seinille.

Luonnollisesti pitemmänkin harjoittelun jälkeen voivat suunnitelmat mennä käteen satunnaisen harhalaukauksen myötä. Enemmän kuin kerran loppuivat aseesta panokset kesken taistelun, tai palkkikselta kunto kesken juoksun, mikä johti helposti hengenmenoon.

Peliä ei voi sanoa helpoksi, ja epäonnistuminen johtaakin usein toistuvaan latausrumbaan. Vaikka latausruutua on tympeä katsella, ei peli kuitenkaan tunnu epäreilulta, mutta ymmärrän kyllä turhautuneita ragequittaajiakin.

Lintu vai kala?

Jos Jagged Alliance: Back in Actionille pitäisi antaa pisteet, olisin kaulaani myöten liemessä. Keksisin niin paljon valittamista. Pelissä ei ole fog of waria, reaaliaikainen systeemi on usein sekava, tekoäly aivan palikka, palkkikset taapertavat liian hitaasti jne. Lista olisi lähes loputon. Audiovisuaalisestikaan peli ei loista, vaan pieni budjetti paistaa kuin reikä arvostelijan sukassa.

Alkuun olinkin pettynyt peliin, mutta jostain syystä jatkoin silti. Jatkoin, jatkoin ja jatkoin. Ensimmäinen pelisessio olikin venähtänyt aamuviiteen. Back in Action ei ole sama peli kuin esikuvansa, eikä mielestäni edes yhtä hyvä, mutta voi veljet kun se on addiktoiva.

Rahan tippuessa pelipäivittäin pääsee ostamaan uusia leluja, taistellessa palkkikset nousevat tasoissa ja uusien alueiden valtaaminen lisää rahantuloa. Ai hitto, nyt täytyy puolustaa tuota kaupunkia Deidrannan iskujoukolta. Strategiapelaajien hyvin tuntema  ”vielä yksi vuoro” -syndrooma vaihtuu ”vielä yksi päivä” –oireyhtymään.

Back in Action ei siis ollut messiaan toinen tuleminen, eikä maailmaa mullistava uutuus, mutta jotain bitComposerin pojat ovat tehneet oikein. Peukkua en uskalla antaa, mutta ainakin itse aion palata pelin pariin vielä monta kertaa. Kai se jotain kertoo.

*Ankkajoessa ehti virrata noin 4615 x 972 536 kvintiljoonaa ämpärillistä

 

 

Lue myös

Katherine (PS3, Xbox 360)

Kirby Mass Attack (DS) 

Mass Effect 3 -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Men of War: Vietnam (PC)

Ski Region Simulator 2012 (PC) 

Tetris (3DS)

Unstoppable Gorg (Mac, PC)

Warlock: Master of the Arcane –ennakko (PC)

 

 

Kuvagalleria

Henri Heikkinen

1.

vuoropohja on huumetta, reaaliaika vain korviketta

2.

Komppaan koukkua. Ragequitteja tuli päivittäin, mutta Deidranna piti saada vallasta ja tarinalle onnellinen(ko) loppu.

3.

Arvostelija varmaan ollut aineissa. Ei tälläistä paskaa (peliä) kukaan voi oikeasti haluta pelata? Jos tätä edes yrittää verrata alkuperäiseen jagged kakkoseen, niin eipä ole muuta kuin palkkisten nimet samat.

Rakastin(tan) alkuperäistä jagged kakkosta, mutta tätä yrittäneenä annan ”Seal of vittu mitä paskaa jotkut viittii tehdä” tälle pelille. Kiitos.

4.

Vähän pelottaa kokeilla tätä. JA2 v1.13 -modilla on yhä suosikkini johon palaan aina kerta toisensa jälkeen. Toivottavasti tätä sitten edes pystytään parantamaan modeilla.

5.

Intohimoisille JA2 pelaajille ei tätä peliä voi mitenkään suositella. Mutta kaikki ne, jotka tykkäävät JA2 tyyppisistä peleistä, tämä on ehdoton hankinta.

6.

onhan noita treedee-jaggedeja jonkin verran mainostettu useampaakin, mutta tämä ”oikea” JA on kyllä menny kokonaan ohi. Pitänee testailla jossain vaiheessa.

7.

Kummallista etteivät ne lisänneet sitä fog of waria, vaikka ainakin parilla pelisaitilla uutisoitiin että pelin kehittäjät olisivat reagoineet siihen aiheelliseen poruun, jota moni peliä previkoinut oli tehnyt.

Olisin niin mielelläni nähnyt tämän onnistuvan kunnolla. No kai se on kaivetta vanha JA2 pölyistä takaisin tulille, koska kova kaipuu peliin syntyy jo pelkästään sitä käsittelevistä tai sivuavista kirjoituksista.

8.

tai sitten voi pelata UFO:aftermath, aftershock ja afterlight -sarjaa. Niissä reaaliaika toimii.

9.

Samaa mieltä arvostelijan kanssa. Pelasin aikanaan JA2 puhki, mutta silti BiA onnistui vikoinensakin koukuttamaan minut. Mieleen tulee tusinan verran vikoja, mutta foorumeilla devit on vakuuttaneet korjaavansa ne, mm. rikkinäisen militian, liian nopeasti nousevan vaikeustason jne.

10.

Tämä on bump, myös. - Jotta hyvä peli ei katoa.

JA2: Joo, puukkohippaa harrastanut siinä niin, että minä olin Snipu, ja muut palkkikset hoiti raskaan osaston. Hauskaa ja haastavaa. Unfinished business oli kanssa hyvä, vaikka ei tuonut mitään uutta. Älynystyröitä saa käyttää edelleen läpäistäkseen pelin. Ufoilla tai ilman..

Nämä tyypit kuitenkin kehitivät erään genren niin hyväksi, että muiden oli kopioitava sitä saavuttaakseen kulttipelin maineen ja sen mukana tietyn HC-pelaajan suosion. Esimerkkejä löytyy.

Kuitenkaan tämä RTS-versio ei ole vienyt samalla tavalla kuten emopeli; pausesta huolimatta. Tämän ylläolevan jutun tähden otan JA2 v1.13:n levylle ja väännän pelin vielä kerran läpi. On se vaan sen verran hauska ja koukuttava.

ps. pelasin myös sen ensimmäisen Jaggedin jos mm. heitettiin dynyy silalle… ;)

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös