Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

King’s Bounty: Armored Princess (PC)

21.9.2010
Henri

Aihealueet: PC, Seikkailu- ja roolipelit, Strategia- ja sotapelit

Kings Bounty Armored Princess, Kings Bounty, Katauri Interactive, 1C Company, Fantasiastrategiat

Tekijä: Katauri Interactive
Julkaisija: 1C Company
Testattu: PC Windows 7, Core 2 Q6600, 4 Gt muistia, Geforce 8800 Gts 512 Mb
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: PC: Windows XP tai uudempi, 2,6 Ghz Pentium tai vastaava prosessori, 128 Mt -näytönohjain, 5 Gtkiintolevytilaa, 1 Gt muistia.
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.kings-bounty.com/eng/princess/
Henri Heikkinen

 

Venäläisten uusintapainos kaksikymmentä vuotta vanhasta King’s Bountystä tarjosi pari vuotta sitten Heroes of Might and Magic –sarjan ystäville lisää tuttua strategianannaa. Merkittävimpänä erona alkuperäiseen olivat reaaliaikainen liikkuminen kartalla ja se, ettei pelaajalla ole omaa linnaa. Nyt Vladivostokin pojat ovat askarrelleet pelille jatko-osan, joka kantaa nimeä Armored Princess.

Enemmän tai vähemmän haarniskoitu prinsessa tarjoaa niin hyvässä kuin pahassa samaa mitä edeltäjänsä, mikä ei välttämättä ole yhtään huono asia. Mikäli King’s Bounty: The Legend on tuttu, mieti haluatko uuden kampanjan, lemmikkilohikäärmeen ja pari  parannusta.

King’s Bounty: Armored Princess alkaa demonien piirittämästä kaupungista. Asukkaiden viimeinen toivo on lähettää haarniskabikineihin pukeutunut prinsessa Amelie portaalin läpi toiseen maailmaan etsimään legendaarista Sir Bill Gilbertiä.

Alkudemo oli viihdyttävä, eikä vähiten surkean ääninäyttelijän vuoksi. Luulin pelin päähahmoa prinsessa Anaaliksi ja pääpahista Demon Ballsiksi (Baal). En tiedä onko pelin juoni tahallaan vedetty kieli poskessa, mutta ainakin minua myyttiset taikakalut, kuten Clock of Time, jaksoivat huvittaa.

Lohikäärme, ystäväiseni

Prinsessalle valitaan joku kolmesta hahmoluokasta: taistelija, paladiini tai velho. Hahmoluokkien erot vaikuttavat kykypuuhun ja siten pelityyliin. Taistelija luottaa massaan, velho loitsuihin ja paladiini on jotain siltä väliltä. Visuaalisesti hahmoluokat näkyvät prinsessan haarniskassa, joka on taistelijalla kaikkein peittävin. Itse pelasin lähinnä velholla.

Pelin alussa käydään lyhyt tutoriaali läpi, jonka jälkeen valitaan lohikäärmelemmikki erivärisistä vaihtoehdoista. Lohikäärme ei varsinaisesti taistele muiden rinnalle, vaan tulee taisteluihin käytettäväksi eräänlaisena täsmäiskuna. Lemmikki kehittyy ja saa uusia taitoja kun sitä käyttää. Oma vaaleanpunainen lohikäärmeeni Reijo oppikin nopeasti julmaksi tappajaksi ja mantereen parhaaksi aarteenkaivajaksi.

Sankari kerää itselleen enintään viidestä eri yksiköstä koostuvan armeijan ja lähtee seikkailemaan erilaisista saarista koostuvaan maailmaan. Peliä pelataan kahdessa eri tilassa. Päähahmoa kuljetellaan reaaliaikaisesti kartalla, jota kansoittavat kauppiaat, tehtäviä antavat hiipparit ja luonnollisesti viholliset. Kartalla keräillään sieltä täältä löytyviä kristalleja, kaivellaan aarrearkkuja ja tutkitaan paikkoja.

Vihamielisiä joukkioita kohdatessaan prinsessan armeija pääsee tositoimiin. Peli siirtyy vuoropohjaiseen taistelutilaan, jossa yksiköt ottavat mittaa toisistaan eräänlaisella pelilaudalla. Heroes of Might and Magicista tuttu vuoropohjainen taistelu on helppo oppia, mutta kohtalaisen vaikea hallita. Erilaisilla loitsuilla, lohikäärmeellä ja taitavalla yksiköiden erikoisominaisuuksien käytöllä pelaaja kuitenkin tasapainottaa tilannetta edukseen näennäisen ylivoimaisia vihollisia vastaan.

Taistellessa prinsessa nousee tasoja ja häntä voi kehittää paremmaksi kuin missä tahansa tietokoneroolipelissä. Matkan aikana mukaan tarttuu erilaisia varusteita ja bonusesineitä, jotka tuovat oman silauksensa hahmon ominaisuuksiin. Erilaisia esineitä olisi pelissä voinut olla enemmänkin, diablomaisen hamstraamisen viehätystä ei kannattaisi aliarvioida.

Armored Princess on ensimmäinen pelaamani nykypeli, jossa on sisäänrakennettu tuki punavihreiden lasien läpi maailmaa katsoville. Valitettavasti en kyseisiä välineitä omista, joten elämys jäi osaltani kokematta.

Mukava, vaikka ei mullistava

Ainakaan ilman laseja ei porvari ole luontoa raiskannut. Peli on kohtalaisen nätti ja karkkigrafiikat sopivat hyvin satuympäristöön. Omassa viiteryhmässään peli on oikein kivan näköinen, vaikkei se pienen budjetin strategiapelinä kykene tietenkään kilpailemaan suoraan minkään Gears of Warin kanssa visuaalisella näyttävyydellä.

Pelattavuus on kohdallaan, enkä oikeastaan keksi mitään isompaa moitittavaa. Ollakseen monikymmentuntinen peli ei King’s Bounty edes toista liikaa itseään. Viihtyvyydestä huolehtivat monipuolinen yksikkövalikoima, vaihtelevat ympäristöt ja roolipelimäinen kehitys. Oppimiskäyrä on aika jyrkkä, mutta strategiapelit harvemmin muutenkaan viehättävät kärsimättömiä idiootteja.

Mikään maailmoja mullistava peli tai maailmoja mullistavan pelin jatko-osa se ei ole. Silti, ”kello on taas viisi aamulla ja huomenna pitäisi mennä töihin” –indikaattori kertoo, ettei King’s Bounty: Armored Princess ole sieltä huonoimmasta päästä.

Sain kyllä pari vuotta sitten julkaisijalta King’s Bounty t-paidan, joten se voi vaikuttaa mielipiteeseeni. Vaikutti tai ei, uutta Heroes of Might and Magicia odotellessa King’s Bounty varsin viihdyttävää pelattavaa.

 

Lue myös

Amnesia: The Dark Descent (PC)

Commander: Conquest of the Americas (PC)

Lost Horizon (PC)

Monday Night Combat (Xbox 360)

Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge Special Edition (PC, PS3, Xbox 360)

Professor Layton and the Lost Future -ennakko (DS)

 

Henri Heikkinen

1.

Pitääköhän toikin hankkia sitten. Tykkään tuon tyylisistäkin peleistä… Harmi ku ei meinaa keretä vaan pelata kaikkia kivoja.

2.

Suomessa tämä tuli myyntiin itse asiassa vasta muutama kuukausi sitten. Sen johdosta arvostelukin ylipäätään tehtiin, vaikka arvostelukappale ehtikin odottaa hyllyllä jonkin aikaa että joku ehti sitä vilkaista.
Steam-julkaisupäivät eivät aina ole samoja kuin pelin julkaisu Suomessa, etenkään pienempien julkaisijoiden teosten kohdalla.

jok

3.

(Kansi)kuvan perusteella täytyy jälleen tokaista että mihinkäs se prinsessan haarniska lopulta oikein jäikään…

4.

Julkaisupäiväkeskustelu siivottu ja nivottu yhteen toimituksen blogin puolelle:

http://plaza.fi/edome/toimituksen-blogi/pelialan-kaytantoja-julkaisupaivamaarat-ovat-sotkuinen-juttu

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös