Dome

Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

LittleBigPlanet 2 (PS3)

17.1.2011
Miikka

LittleBigPlanet 2, Media Molecule, Sony, LittleBigPlanet

Aihealueet: PlayStation 3, Muut, Tasohyppelyt, Toimintapelit, Galleria, Moninpelit

Tekijä: Mediamolecule
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Testattu: PlayStation 3
Saatavilla: PlayStation 3
Pelaajia: 1, 2-4 (internetissä)
Pelin kotisivu: http://www.littlebigplanet.com/fi-fi/2/
Arvostelija: Miikka Lehtonen

Parin vuoden takainen LittleBigPlanet oli todella erikoinen ilmestys. Se ei ollut niinkään tasohyppelypeli, kuin uskomattoman sympaattisiin kuoriin kääritty pelinkehitystyökalu. Ihmiset saivat sillä aikaan mitä ihmeellisempiä asioita.

Kaiken tämän huikeuden alla muutamat tasohyppelypelien perusmekaniikat olivat kuitenkin rosoisempia kuin niiden olisi pitänyt olla. Mutta hei, ensimmäinen yritys! Jatko-osa on nyt saapunut, mutta onko mikään muuttunut?

Heti alusta saakka on selvää, ettei brittiläisen Mediamoleculen tyyli ole hukkunut parin vuoden aikana. Britti-ikoni Stephen Fry on kertoja tarinassa, jossa veikeä Sackboy joutuu keskelle vallankumousta. Mystinen pahuus yrittää imeä maailmasta kaiken hauskuuden ja vain salamyhkäinen LIITTOUMA – kirjoitetaan ja lausutaan ISOILLA kirjaimilla – voi pelastaa maailman.

Matkaan mahtuu monta mutkaa ja yllätystä jo pelkästään sillä välin, kun pelaaja tasohyppelee tiensä läpi Mediamoleculen oman tarinatilan. Samaan syssyyn kerätään myös tarroja ja muuta roipetta, joilla voi paitsi kustomoida omaa kotikoloaan, myös suunnitella kepposia muiden päänmenoksi. Mutta siitä lisää vähän myöhemmin.

Tarjolla on myös uudenlaisia leluja. Muistanet vielä ykkösosan lentorepun? Se on nyt saanut kaverikseen esimerkiksi grappling hookin ja lisäksi ”Creatinatorin”. Se on ihmeellinen pyssy, joka ampuu mitä esineitä kentän suunnittelija sitten haluaakaan. Paintballeja ykkösosan Metal Gear Solid –pyssyn tyyliin? Miksei! Ninjaköysiä Worms-pelleilyä varten? Onnistuu! Joku sankari onkin tehnyt peliin jo yllättävän hyvän Capture the Flag –pelitilan, jossa hyödynnetään Creatinatoria mainiosti.

Alkuperäisen pelin tavoin LittleBigPlanet 2 ei ole puhdas yksinpeli, sillä kenttiin voi kutsua mukaan kaverinsa tai kavereitaan. Monet kentistä onkin suunniteltu puhtaiksi moninpelihaasteiksi, joihin ei pääse edes sisään ilman posseaan.

Hieman valitettavammin on todettava, että jos Mediamoleculen mainio huumorintaju ja pelin megasöötti ilme eivät ole historiaa, eivät ole ongelmatkaan. Alkuperäisen pelin aikoihin pystyin vielä irvistellen ohittamaan sen, että se tärkein asia, eli tasohyppely, tuntui kömpelöltä ja kankealta. Mutta hitto vieköön, sen olisi pitänyt jatko-osaa kehitettäessä olla se ykkösprioriteetti.

Näin ei kuitenkaan ollut, joten hyppiminen sujuu yhä vähän miten kuten ja pelin fysiikkamalli saa aikaan paljon turhia kuolemia, kun heiluvasta pallosta hyppäävä Sackboy lässähtääkin veltosti laavaan. Kyllähän tätä edelleen pelaa, mutta kaiken mukavuuden keskellä tökkivät kontrollit iskevät vastaan ikävästi.

Paketilla pääsee alkuun

Niin kiva ja hauska kuin pelin Mediamolecule-osuus onkin, se on vain jäävuoren huippu. Peli sisältää nimittäin alkuperäisen pelin tavoin todella monipuoliset ja toimivat työkalut omien kenttien tekemiseen. Ja työkaluja on vieläpä muokattu ja paranneltu merkittävästi. LittleBigPlanet 2 ei olekaan enää mikään kämäinen kenttäeditori, vaan lähempänä kunnon kehitysympäristöä.

Suurin osa jatko-osan uudistuksista on keskittynyt juuri editorin ympärille, joten teos tarjoaa nyt pelikehittäjille paljon entistä monipuolisemmat työkalut. Sackboyn pystyy helposti kätkemään, perspektiiviä pystyy vaihtelemaan ja peliohjaimen toimintoja voi muokata haluamansa kaltaisiksi. Mikä hienointa, kenttä voi ongelmitta johtaa toiseen kenttään, joka johtaa taas toiseen kenttään ja niin edelleen. Näin voi tehdä mainiosti suurempia kokonaisuuksia, kuten vaikka monista taloista koostuvan kaupungin.

Jo pelin beta-vaiheen aikana nähtiin ylhäältä päin kuvattuja ajopelejä niin Atari 2600 –henkisellä pikseligrafiikalla kuin automalleilla varustettuna, Geometry Wars –tyyppistä twin stick –räiskintää, vuoropohjainen roolipeli ja ties mitä muuta. Ja lisää sisältöä tunkee esiin kymmenien ellei satojen kenttien päivävauhtia. Alkuperäisen pelin tavoin onkin varmaa, että LittleBigPlanet 2:sta ei pelattava lopu ennen kuin jatko-osa tulee – jos sittenkään.

Mediamoleculelle on nostettava hattua siitä, että jo ennestään hyvä, kekseliäs ja oivaltava peli on parantunut mukavasti. Samaan syssyyn on kuitenkin todettava, että LittleBigPlanet 2 ei tunnu niinkään uudelta luomukselta, vaan vanhan hiotummalta versiolta, mitä se tietenkin onkin.

Tämä ei toki ole huono asia. Ei LittleBigPlanet ole syyttä tai suotta PlayStation 3:n rakastetuimpia pelejä, enkä usko, että jatko-osa tulee tätä perintöä pilaamaan. Mutta silti. LittleBigPlanet 2 ei iskenyt minuun yhtä kovaa kuin alkuperäinen, joka anglismia käyttääkseni hurmasi sukat jaloistani.

Niinhän se toki jatko-osien tapauksessa usein menee. Alkuperäisen charmia ei tietenkään voi vangita uudelleen, koska se alkuhuuma on jo mennyt. LittleBigPlanet 2 on yhä hyvä peli ja uskon, että sen fanit tulevat tekemään sen kanssa huikeita asioita, mutta sanotaan vaikka näin: viimeksi jaksoin pelata LittleBigPlanetia useamman viikon ajan sen ilmestyttyä. Nyt en usko, että palaan pelin pariin ihan heti arvostelun kirjoitettuani.

Jos olet itse siinä porukassa, joka jaksoi pelata alkuperäistä peliä pitkään ja hartaasti, saat varmasti jatko-osalta lisää haluamaasi herkkua paranneltuna. Jos kyllästyit alkuperäiseen peliin tai et koskaan pitänytkään siitä, kakkososa ei muuta mieltäsi.

 

Toinen mielipide

Heti alkuun voi todeta, että alkuperäisen tunnelma ja fiilis ei ole mennyt mihinkään. Luvassa on söpöä ja löpöä hömppää liittoumista, pahoista säkkipoikien valtakuntaa uhkaavista voimista ja hulluista tohtoreista. Säkkipoikien maailma pitäisi pelastaa, mutta tehtävä ei tietenkään ole niin yksinkertainen.

Uusi LittleBigPlanet on pitkälti tarinansa ja yksinpelinsä puolesta samasta puusta veistetty kuin aiemmatkin. Mukaan mahtuu toki pari muutakin elementtiä. Heti ensimmäiseksi esitellään heittokoukku, myöhemmin mukaan astuu creatinator-pyssy. Heittokoukun hallinta muodostuu heti alussa suhteellisen isoksi osaksi peliä, sillä jo heti ensimmäisissä kentissä harjoitellaan sen täydellinen hallinta.

Creatinatorilla pääsee leikkimään huomattavan paljon myöhemmin eikä ole aivan yhtä kriittinen loppupuolenkaan kentissä. Se on pyssy, jonka piipusta tuleva esine riippuu täysin kentästä, jossa pelaaja sillä hetkellä on. Hämmentävä idea, mutta toteutuksesta ei oteta yksinpelitarinan aikana aivan kaikkea irti.

Valitettavasti ”lisää samaa parilla uudella jipolla” pätee myös pelin kenttäsuunnitteluun ja eritoten fysiikoihin. Alkuperäisen pelin kenttäsuunnittelu ei ole kokenut kummoisiakaan parannuksia: pelissä ei vieläkään ole aina täysin varmaa, missä seikkaillaan. Jotkut kentät ovat tarpeettoman sokkelomaisia, toisissa taas ei aina ole varmaa, mitä alueiden tulisi esittää.

Huomattavasti suurempi ongelma on pelin fysiikka, joka on säilynyt ennallaan. Fysiikat olivat ensimmäisen pelin ehdottomasti huonoin ja korjausta vaativin osa-alue. Tuntuukin siltä, että ilmaan hypätessään pelaaja menettää täysin tuntuman säkkipoikaansa.

LittleBigPlanet 2 on monella tavalla suhteellisen turvallinen jatko-osa. Se ei tuo pelillisesti pöydälle paljoakaan ensimmäiseen peliin, mutta hyviä puoliaan se korostaa entisestään. Jos halajaa erinomaista tasohyppelyä, ei peli välttämättä sitä pysty tarjoamaan, mutta pelinkehitystyökaluna se on PS3:n paras. Sen sijaan tasohyppelynä se on edeltäjänsä tapaan valitettavan keskinkertainen.

Eric Hartin

 

Lisää aiheesta

LittleBigPlanet (PS3)

MediaMoleculen uutukainen on paketti, johon on kietaistu toimiva tasohyppelypeli, YouTube-henkinen online-osio ja sen verran puhdasta auringonpaistetta ja makeutta, että sen voimalla hymyilee kevääseen saakka.

LittleBigPlanet (PSP)

LittleBigPlanet herätti aikoinaan paljon ihastusta. Se ei tarjonnut vain hauskannäköistä tasoloikintaa, vaan monipuolisen kenttäeditorin, joka johti monenlaisten hienojen kenttien syntymiseen..Nyt LittleBigPlanet on saapunut PSP:lle ilman sen suurempia muutoksia, niin hyvässä kuin pahassakin mielessä.

Lue myös

Cities in Motion –ennakko (PC)

Create (PS3, Wii, Xbox 360)

Golden Sun: Dark Dawn (DS)

ilomilo (Xbox 360)

Sly Trilogy (PS3)

Sonic Colors (Wii)

World of Warcraft: Cataclysm (Mac, PC)

 

 

Kuvagalleria

Miikka Lehtonen

1.

Mihis se peukku jäi? jaa-a, jatkossa jaelkaa vaan niille CODeille automaatti peukkuja niin saletisti natsaa..

2.

@1: kai se varmaan jäi sen takia pois ku arvostelijan mielestä kontrollit ja fyysikat ei oo hiottu tappiin asti. Ja itselleni tulee ainakin tekstistä ilmi, että arvostelijan mielestä LBP2 ei ole aivan niin loistava jatko-osa kuin se olisi voinut olla.

Vai Miikka ymmärsinkö oikein?

3.

Kannattaa tarkistaa ettei ole input lagia TV:ssä. Parin tutun luona olen PS3 kontrollien nähnyt lagaavan melkoisesti, ja aina on auttanut kun TV:n asetuksista on vaihtanut tilaksi ”peli”.

4.

Ikävä kuulla ettei avaruusfysiikoita ole korjattu. Se oli ensimmäisen pelin ainoa huono puoli.

5.

@1: peukut on perseestä. itse arvostelun lukeminen ostopäätöstä tehdessä on paljon hyödyllisempää.

6.

”Mihis se peukku jäi? ”

Se selviää arvostelun lukemalla.
Jutusta kannattaa tarkistaa muutakin kuin vain se, että onko pelille annettu peukku johonkin suuntaan vai ei.

”Jatkossa jaelkaa vaan niille CODeille automaatti peukkuja niin saletisti natsaa..”

Suosittelemme-peukkuja on jaeltu monille muillekin teoksille kuin CODeille. Listan voi tarkistaa täältä:

http://dome.fi/pelit/arkistoholvi/hall-of-fame/hall-of-fame

Tsekkaapa. Saatat yllättyä. Siellä on vuoden 2010 ajalta muutakin kuin Black Ops.

tv,
jok

7.

Sackboy sucks big time

8.

@7. troll sucks more

9.

Mitä sitä nyt peukkua antamaan pelille joka ei juuri tee muuta ku toistaa edellisosaa

10.

9@

Ethän sinä näitä arvosteluja tee, mutta pitää hieman ääneen hymyillä kun tulee CODit tästä mieleen mm..

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös