Dome

Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Magicka (PC)

21.2.2011
Miikka

Magicka, Arrowhead Studios, Paradox Interactive, Gauntlet, Indiepelit

Aihealueet: PC, Seikkailu- ja roolipelit, Toimintapelit, Galleria, Moninpelit

Tekijä: Arrowhead Studios
Julkaisija: Paradox Interactive
Testattu: Windows 7, Intel Core i5-750, 8 Gt keskusmuistia, Radeon HD 5850
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: vähäiset
Pelaajia: 1-4 (sama kone, LAN, Internet)
Pelin kotisivu: http://www.magickagame.com
Arvostelija: Miikka Lehtonen

Minä pidän velhoista ja huumorista. Kun molemmat yhdistetään samaan pakkaukseen, olen tyytyväinen kuin orava pähkinäpussissa. En nyt puhu mistään Harry Potter –parodioista, vaan Magickasta, tavallista rempseämmästä DLC-pelistä.

Velhojen valtakunnassa kaikki menee päin mäntyä, joten yhdestä neljään rohkeaa velhoa lähtee matkalle läpi ajan ja ulottuvuuden apunaan vain magian rajattomat voimat. Kohta ruumiinpalat jo sinkoilevatkin!

En tiedä teistä, mutta minut Magicka yllätti kuin puskista. Ennakkoon peliä kuvailtiin ”2000-luvun Gauntletiksi”, mikä ei kuulostanut yhtään houkuttelevalta. Onneksi tuli kuitenkin testattua peliä, sillä ensinnäkään Magicka ei muistuta tippaakaan tuota kuvausta ja lisäksi se on pahuksen hauska peli.

Bjork Bjork Bjork

Magicka on kaikin puolin erikoinen peli, mutta ennen kuin pureudumme pelattavuuden erikoisuuksiin, puhutaan hetki pelin maailmasta. Pelin kehitystiimi on kotoisin Ruotsista, mikä myös näkyy positiivisesti, sillä pelin maailma on kuin norjalaista mytologiaa Muppetien ruotsalaisen kokin vinkkelistä tarkasteltuna.

Veikeät norjalaisvelhot puhuvat feikki-norjaa, joka on välillä sen  verran uskottavaa, että useat ulkomaalaiset – siis amerikkalaiset – ovat kuvitelleet sen olevan aitoa kieltä. Mutta kun hetken kuvittelee, huomaa helposti reippaat lainasanat ja hauskat väännökset.

Myös pelin huumori toimii mainiosti. Peli on täynnä viittauksia Star Warsiin ja muihin meidän nörttien arvostamiin asioihin. Esimerkiksi pelin kaikki kuusi ensimmäistä lukua on nimetty Star Wars –elokuvien mukaan. Alussa tulee vastaan huutomerkki pään yläpuolella patsasteleva tyyppi, joka jakaa pelaajalle tehtävän ja toteaa sitten, että antaisi kyllä palkinnonkin, mutta kun peliin ei jaksettu koodata inventorya, niin mihin sen pistäisi? Ja sitten kun vielä pääsisi eroon tästä pään päällä pyörivästä huutomerkistä…

Ei toki mitään huumorin kultaiset klassikot –osastoa, mutta ainakin itse hykertelin pelin parissa vähän väliä. Kunnon huutonaurujakin saatiin aikaan, viimeistään kun velho löytää ”pelin fantasiamaailmaan aivan liian kehittyneen aseen”, eli M60-konekiväärin, johon liittyy myös Rambo-aiheinen achievement.

Ja onpa mukana myös vielä pienemmän porukan huumoria, kuten Diablosta lainattu kaupunki, jonka kaikki talot ovat kallistuneet Diablo-perspektiiviin. Ja 3D-graafikot: kun sähkötätte vihollisia, katsokaapa niiden luurankoja.

Huumoria siis löytyy, mutta entä se pelattavuus?

Lightning Bolt! Lightning Bolt!

Velhojen seikkailu sujuu tietenkin loitsujen tahtiin. Peliin mahtuu kerrallaan yhdestä neljään pelaajaa ja mitä useampi kokki, sitä hektisempi soppa. Jo yksinkin saa usein äheltää hiki hatussa kun vihollisia valuu sisään ovista ja ikkunoista ja loitsuja lentelee pitkin ruutua. Ja kun mukaan heitetään kolme kaveria, joku kuolee varmasti.

Loitsut ovat myös se pelin keskeinen juttu, sillä Magickassa ei heitellä tulipalloja painelemalla nappia. Ehei, sillä pelimaailman velhot hallitsevat magian alkuaineita itseään ja yhdistelevät niistä haluamiaan loitsuja kuin Ultimoissa konsanaan, mutta tietenkin reaaliajassa.

Touhu on kovin loogista. Yhdistä heitettävään kivenlohkareeseen tulta, saat tulipallon. Yhdistä veteen kylmyyttä, saat veitsen lailla viiltäviä jääsiruja. Yhdistä parannus vasamaan ja saat parantavan säteen. Erilaisia alkuaineita on kahdeksan ja ne noudattelevat perinteisiä kaavoja: vesi pieksee tulen, sähkö tehoaa hyvin märkiin kohteisiin ja niin edelleen.

Moista kaipaavat huomaavat nopeasti, että vain oma mielikuvitus on rajana, sillä loitsuyhdistelmät repeävät nopeasti täysin älyttömiksi. Yhdistetään vesi ja kuumuus. Saadaan höyryä. Yhdistetään loitsuun sähkö, joka sähköttää höyrypilven kastelemat viholliset. Yhdistetään mukaan vielä puhdasta magiaa, joka muuttaa koko pinon yhdeksi pitkäksi säteeksi, jolla voi pyyhkiä vihollisia kumoon. Ja vot, siinä oli yksi loitsu! Keksi itse loput 5000!

Muistettavaa on paljon, sillä pelaajan löytämiä yhdistelmiä ei saa tallennettua mitenkään muistiin, saati sitten pikavalinnoiksi. Niinpä homma meneekin käytännössä niin, että pelaajat oppivat luonnollisesti tietyn määrän erilaisia yhdistelmiä ja sitten käyttävät pääsääntöisesti niitä. Harmi tavallaan, sillä erilaisia yhdistelmiä on uskomaton määrä, mutta kun 30 goblinia ja pari peikkoa puskee päälle, ei ole aikaa rämpytellä sokkona kahdeksaa elementtinappia ja toivoa, että saa aikaan hyviä tuloksia.

Hankalaa touhua, varsinkin pelin loppua kohti, kun vastaan tulee muita velhoja, jotka tekevät pelaajaan yhtä paljon vahinkoa kuin pelaaja vihollisiinsa – eli kamalasti. Silloin pitäisi lennosta manailla esiin suojakilpiä ja parannusloitsuja, kumota dispel magicin avulla vihollisten loitsuefektejä ja heitellä väliin omia loitsujaankin. Vaikeaa, mutta parhaimmillaan palkitsevaa.

Parhaimmillaan, mutta ei aina, sillä muutamista yksityiskohdista huomaa, että pelin on tehnyt pieni indie-porukka. Moni kohtaus on aivan saatanallisen turhauttava, kun pelaaja putoilee tyhjyyteen, räjähtää kappaleiksi tai muuten vain kuolee karmealla tavalla – ja sitten palaa pahimmillaan vartin ja pari vaikeaa taistelua taaksepäin edelliselle checkpointille.

Ota kaverit mukaan

Magicka on yksinäänkin kiva peli, jonka parissa vierähtää se noin kymmenen tuntia. Mutta kaverit kannattaa silti ottaa mukaan. Kaaoksen määrä kasvaa ja lisäksi peli päättyy game overiin vasta kun kaikki neljä velhoa kuolevat samaan aikaan. Näin ne vaikeammatkin kohtaukset voi juustottaa läpi pitämällä vaikka yhtä tyyppiä nurkassa suojakilpien takana.

Mutta mikäli pelin muuten korkea haaste ei riitä, voi myös hypätä erilliseen areena-tilaan, jossa otetaan pienellä areenalla yhteen 20 vihollisaallon kanssa. Sen arvaa, miten siinä käy!

Kokonaisuutena Magicka on mainio peli, varsinkin nyt, kun peliä on ehditty päivittää digitaalisen version julkaisun jälkeen. Alkuperäinen peli oli bugisempi kuin keskiverto olkisänky – näin viikinkitermein puhuakseni – mutta peliin on julkaistu jo toistakymmentä päivitystä, jotka ovat korjanneet pahimmat ongelmat. Lisääkin on tulossa DLC:n muodossa, osittain ilmaiseksi ja osittain maksua vastaan.

Hyvä ja hauska peli, varsinkin budjettihintaan. Magicka on julkaistu juuri myös fyysisenä yversiona pelikauppojen hyllyille.

Pelin soundtrackin voi muuten kuunnella täältä, oikein luvan kanssa.

 

Lue myös

Cities in Motion (PC)

Floorball League (PC)

Revolution Under Siege (PC)

Total War: Shogun 2 -ennakko (PC)

Zeit2 (PC, Xbox 360)

 

 

Kuvagalleria

Miikka Lehtonen

1.

Semmoisen pienen epäkohdan huomasin että parannus yhdistettäisiin johonkin että saataisiin parannus säde. Parannus elementtihän on säde ihan itsessään

2.

Hauska peli kieltämättä. Ainakin alussa, kun ei vielä tiedä mitään ja alkaa heittelemään satunnaisia loitsuja ja ihmettelee kuinka siinä lopulta käy. Lopulta kuitenkin jää käyttämään vain höyry+sähkö+arcane yhdistelmää, koska se vain on tehokas ja nopea.

3.

Peli on muuten saatavissa myös ihan boxed versiona.

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös