Dome

Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Making History II: The War of the World (PC)

25.8.2010
Henri

Aihealueet: PC, Strategia- ja sotapelit, Moninpelit

Making History 2 The War of the World, Muzzy Lane, Lace Mamba, Toinen maailmansota

Making History II: The War of the World on jatko-osa pelille, josta en ole koskaan kuullutkaan. Yleensä sen voi tulkita hieman varoittavaksi signaaliksi, mutta harvoinpa muut pelimediat ovatkaan ymmärtäneet mitään vuoropohjaisten strategiapelien päälle.

Toiveikkaasti odotin kyseessä olevan kauan odottamani puuttuvan lenkin Panzer Generalien ja Steel Panthersien vuoropohjaisen taktikoinnin ja Hearts of Ironin isomman skaalan strategian väliin.

Making History II mukaan on pakattu nykypeliksi runsaasti tavaraa. Kotelosta löytyy hieno juliste, englanninkielinen dokumentti-DVD ja jonkinnäköinen paperinen manuaalikin. Dokumentissa ei vaikuttanut olevan minkäänlaisia tekstityksiä, mutta alkuperäistä Hitleriä senkin edestä.

Asennus kestää ikuisuuden ja vetää erikoisesti koneen täysin kyykkyyn. Pitkän odottelun jälkeen ruudulle läjähtää ikkunaan valikko, joka näyttää jollain ”my first flash menu creatorilla” tehdyltä ja antaa välittömän halpavaikutelman. No, kukapa nykyään investoisi suuria summia vuoropohjaiseen strategiaan.

Suomesta Suureksi?

Pelissä on kolme kampanjaa, tai oikeammin aloituskohtaa. Sotaa voi pohjustaa vuosina 1933, 1936 tai hypätä suoraan syyskuun -39 alkuun. Pelimuotoja on kaksi: free play ja conquest. Ensin mainitussa voittajaksi selviää maa, jolla on eniten valtapisteitä, jälkimmäisessä voittaa vallattuaan tietyt kohteet aikarajassa.

Pelattavana ovat kutakuinkin kaikki aikansa valtiot Afghanistanista Venezuelaan, mutta ainoastaan pääpukareilla on varsinainen tavoitteellinen kampanja. Suomellakin voi siis yrittää tehdä historiaa. Tässä pelissä Neuvostoliitto ei kuitenkaan ole Hollannin kokoinen, eikä talvisodan ihmettä mallinnettu, joten tiukkaa tulee tekemään.

Kartta on jaettu eri maihin ja niiden sisällä maakuntiin. Ruudulla on kaupunkeja, sotilasyksiköitä ja työmiehiä indikoimassa, että maakuntaan rakennetaan jotain. Huvittavana, ehkä hieman tahattomana yksityiskohtana kaikki työmiehet, myös Suomessa näyttävät olevan tummaihoisia.

Making History on graafisesti ehkä rumin peli, jonka olen nähnyt pitkään aikaan. Vuoropohjaiselta strategialta harvoin mitään odottaa, mutta samalla vaivalla siitä olisi voinut tehdä vähemmänkin luotaantyöntävän näköisen. Kartta on kuin Google Earthin Windows 3.11 –versiosta, josta on poistettu kaikki yksityiskohdat. Yksiköistä ei päällepäin tiedä onko kyseessä yksi divisioona vai kokonainen armeijaryhmä. Käyttöliittymäkin on parhaimmillaankin sekava.

Pelin ydin on oikeastaan valtion taloudenhallinta. Maakunnista kaivetaan raaka-aineita ja viljellään ruokaa, niitä jalostetaan tehtaissa, jonka jälkeen käydään kauppaa muiden maiden kanssa. Tässä vaiheessa lukija tuskin yllättyy, kun sekä diplomatia, että kaupankäynti ovat sekavaa ja kankeaa taulukkolaskentaa.

Saan aivan riittämiin käyttää exceliä töissä, eikä Making History jaksanut sytyttää millään tasolla. Harmi sinänsä, sillä tilausta hyvälle vuoropohjaisella sotastrategialle olisi. Voi toki olla, että joku masokisti tähänkin ihastuu, olen nähnyt netissä oudompiakin kiinnostuksen kohteita.

Pelinkehittäjillä tuntuu olevan rakkaus aiheeseen, muttei rahaa ja osaamista toteuttaa visioitaan. Tällaisenaan tätä ei viitsi suositella kenellekään. Mikäli strategiahammasta kolottaa on sekä Panzer Generalista, että Steel Panthersista saatavilla ilmaisversiot.

Ai niin, myös moninpeli löytyy mutten saanut ketään kokeilemaan sitä kanssani. Epäilemättä tiedossa olisi tuntikaupalla kiihkeää jännitystä.

 

Tekijä: Muzzy Lane Software
Julkaisija: Lace Mamba Global
Testattu: PC
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows XP tai parempi, Pentium IV tai vastaava, Direct X 9 -näytönohjain, jossa 256 Mt muistia, 1 Gt muistia, 1 Gt kiintolevytilaa
Pelaajia: 1, 2-32 samalla koneella
Pelin kotisivu: http://making-history.com
Henri Heikkinen

 

Lisää aiheesta

Gary Grigsby’s Eagle Day to Bombing The Reich (PC)

Theatre of War 2: Kursk 1943 (PC)

Winter War: Squad Battles (PC)

Lue myös

Commander: Conquest of the Americas (PC)

Dragon Quest: Sentinels of Starry Skies (DS)

Kane & Lynch 2: Dog Days (PC, PS3, Xbox 360)

Metroid: Other M -ennakko (Wii)

Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge Special Edition (PC, PS3, Xbox 360)

Napoleon: Total War (PC)

Starcraft 2 (Mac, PC)

 

Henri Heikkinen

1.

Olipas tuota, hmm, syvääluotaava arvostelu B)
Ja SP ja PG ovat hieman eri skaalan pelejä. Hyviä, mutta vähän eri päässä allasta.

Itseäni lähinnä häiritsi pelin bugisuus, ei epäselvyys, mutta kaippa meitä on moneen junaan, eh.

2.

Kiitos tuosta Panzer General linkistä. Mukava päivitys ja pääsi pelaamaan 15 vuoteen vaihteeksi klassikkoa. :)

3.

#1

”Toiveikkaasti odotin kyseessä olevan kauan odottamani puuttuvan lenkin Panzer Generalien ja Steel Panthersien vuoropohjaisen taktikoinnin ja Hearts of Ironin isomman skaalan strategian väliin.”

Pelien eri skaala oli kyllä tiedossa, mutta kuitenkin sotastrategiasta kyse, niin tarjosin tilalle ilmaisversiot noista peleistä.

Mielestäni kyseessä oli niin mitäänsanomaton esitys, etten katsonut tarpeelliseksi alkaa tuon tarkemmin sitä ruotimaan.

Varmasti joku tuostakin pitää, mutta tosiasia on, että paljon paremminkin aikansa voi käyttää. Päivitysten jälkeen peli ei mielestäni ollut mahdottoman buginen, en testannut päivittämätöntä (tai wareversiota).

Raskaankin strategian pelaaminen voi olla viihdyttävää, mielestäni tämän pelaaminen ei ollut viihdyttävää.

-Henri

4.

”Varmasti joku tuostakin pitää, mutta tosiasia on, että paljon paremminkin aikansa voi käyttää.”

Ai mihin?

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös