Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Napoleon’s Campaigns (PC)

7.6.2013
Leevi

Napoleons Campaigns, AGEOD, Matrix Games, ladattavat pelit, digilevitys, Napoleon

Aihealueet: PC, Strategia- ja sotapelit, Galleria, Moninpelit

Tekijä: AGEOD
Julkaisija: Matrix Games
Testattu: PC Windows 7, AMD V-Series V160 2.4 Ghz, 2 Gt muistia, ATI Mobility Radeon HD 4250
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: PC Windows XP/Vista/7/8, Pentium 4 prosessori, 128 Mt näytönohjain, 2 Gt muistia
Pelaajia: 1, 2 (samalla koneella, PBEM)
Muuta: Ladattava peli, hinta 16,99 €
Pelin kotisivu: Napoleon’s Campaigns
Arvostelija: Leevi Rantala


Napoleonin sotaretkistä on kirjoitettu lukuisia kirjoja, eikä aiheen käsittely ole jäänyt vähäiselle huomiolle pelirintamallakaan. Esimerkiksi Total War -sarjan Napoleoniin keskittyvä osa tarjosi hyvän kuvan sen ajan taistelujen taktisesta luonteesta.

Ageod-sarjan Napoleon’s Campaigns lähtee tyystin eri suuntaan. Nyt ei näperretä pikkuasioita, vaan suunnitellaan ja tehdään suuria tekoja. Esimerkiksi Venäjän valloittaminen on oikein mukava pieni iltapuhde, jonka parissa vierähtää helposti ilta jos toinenkin.

”Historia on yksi versio menneistä tapahtumista, joista ihmiset ovat päättäneet olla keskenään yhtä mieltä” – Napoleon Bonaparte

Napoleon’s Campaigns keskittyy nimensä mukaisesti ranskalaisen sotaherran sotaretkiin. Tuhdista paketista löytyy 11 kampanjaa, joista tosin pari toimii lyhyinä johdatuksina pitempiin kampanjoihin.

Eri kampanjat antavat mahdollisuuden kokea Napoleonin sotaretkien muuttuvan luonteen. 1805 alkavassa Austerlitzin kampanjassa Ranskan armeijat ovat voimiensa tunnossa, kun taas 1812 starttaava Venäjän valloitus tuntuu jo alusta alkaen hyvin haastavalta tehtävältä. Toisaalta nykyajan sohvakenraaleilla on runsaasti jälkiviisautta, joten historian voi kovalla työllä ja pienellä tuurilla kirjoittaa uusiksi. Esimerkiksi Venäjän sotaretki saa täysin erilaisen ilmeen, kun armeijoidensa taakse muistaa rakentaa toimivan huoltoverkoston.

Pelin mittakaava on suuri. Yksi kierros kuvaa viikon ajanjaksoa, yksittäiset maa-alueet kattavat satoja neliökilometrejä ja liikuteltavat yksiköt ovat yleensä armeijakuntia tai armeijoita. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei pelissä olisi yksityiskohtia. Joukkoja pääsee tarkastelemaan rykmenttien tasolla, jossa voi halutessaan tarkastella yksittäisten miesten tai hevosten määrää. Tällaiselle näpräykselle ei ole kuitenkaan tarvetta, sillä peli hoitaa täydennykset, varusteiden jaot ja muut vastaavat asiat automaattisesti.

”Sotilaat voittavat taistelut, mutta kenraalit saavat niistä kunnian” – Napoleon Bonaparte

Kuten jo johdannossani mainitsin, Napoleonin kampanjoissa on tarkoituksena suunnitella pitkän aikavälin tavoitteita, omien joukkojen koordinoituja liikkeitä ja samalla täytyy myös ennakoida vihollisen tulevia siirtoja. Kaikkien hallitseminen on tärkeää, sillä muuten tappio kolkuttelee nopeasti ovella. Oman mausteensa tähän soppaan tuo vielä pelin WEGO -luonne, eli molempien osapuolien liikkeet / taistelut / jne. suoritetaan yhtä aikaa.

Pelin tärkeimpiä asioita onkin juuri joukkojen liikkeiden suunnittelu etukäteen. Suurimpiin hyökkäyksiin täytyy varautua siirtämällä tarpeeksi joukkoja nopeasti lähtökuoppiin yhteistä rynnistystä varten. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettei yksittäisiä armeijakuntia voi käyttää mihinkään muuhun. Ovelimmat sotapäälliköt käyttävät joukkojaan esimerkiksi pienempien asutuskeskusten valtaamiseen samalla kun ne siirtyvät asemiin suurta taistelua varten. Ison kahakan jälkeen osa joukoista jahtaa pakosalle ajettua vihollista, kun taas loput valtaavat läheisiä tärkeitä alueita samalla kun ne siirtyvät kohti seuraavaa suuremman taistelun ryhmityspaikkaa.

Sotaretket täytyy suunnitella niin, että tärkeimpiin taisteluihin on aina käytettävissä useita armeijakuntia. Yksittäisten joukkojen hyökkäykset tapaavat epäonnistua tai ainakin ne kärsivät mittavat tappiot. Mikäli joukkojen organisointi onnistuu, niin useiden armeijakuntien yhteistyö tuottaa yleensä menestystä. Samalta maa-alueelta hyökkäävät joukot voivat nimittäin suorittaa organisoituja ja erittäin tehokkaita yhteishyökkäyksiä, joita viereisillä alueilla olevat joukot tukevat.

Sotajoukkojen komentajilla on myös suuri rooli taistelujen kulkuun. Jokaisella on omat ominaisuutensa, jotka vaikuttavat joukkojen toimintaan. Lisäksi kaikilla on omat erikoisominaisuutensa, jotka vaikuttavat suuresti pelin kulkuun. Joku kenraaleista saattaa olla karismaattinen strategi, joka on lisäksi hyvä piirittämään vihollisen linnoja. Toinen saattaa puolestaan olla varomaton tuittupää, joka antaa miestensä polttaa valtaamansa kylät maan tasalle. Erikoisominaisuuksia on kymmenittäin ja ne erottavat kenraalit hyvin toisistaan.

Armeija marssii vatsallaan.” – Napoleon Bonaparte

Peli mallintaa hyvin tämän Napoleonin kuuluisan sitaatin. Niin kauan kuin joukoilla riittää apetta ja ammuksia, sotiminen on jouhevaa. Mutta ruokavarojen loppuessa miehiä ja hevosia alkaa tipahdella suorastaan hälyttävällä vauhdilla. Huollon katkeaminen tappaakin miehiä huomattavasti taisteluja tehokkaammin.

Huoltoreittien suunnittelun ja pystyttämisen tärkeys nousee esiin etenkin pitkissä kampanjoissa. Mikäli sen suunnittelee kapeaksi ja helposti haavoittuvaksi, vihollinen tulee katkaisemaan sen jossain vaiheessa. Yleensä tällaisen tapahtuman jälkeen tulee kiire korjata tilanne, sillä ennen niin mahtavien sotajoukkojen voima kutistuu jo muutamassa kierroksessa vain murto-osaan alkuperäisestä.

”Yleinen mielipide on se lämpömittari, jota hallitsijan tulisi jatkuvasti seurata” – Napoleon Bonaparte

Napoleonin sotaretkin ainoaksi puutteeksi nousevat lukuisat pikkuviat. Peliä ovat vaivanneet lukuisat bugit, joista aktiiviset pelaajat ovat raportoineet Ageodin foorumeilla. Kehittäjät ovat olleet kuulolla, sillä peliä on päivitetty aktiivisesti, mutta valitettavasti vikoja on edelleen. Silti, Kehittäjät ansaitsevat minusta kyllä hatunnoston aktiivisuudestaan.

Pikkuvikoja tai ei, Napoleon’s Campaigns oli minulle erittäin positiivinen pelikokemus. Ageodin Adaptive Game Engine on toteutukseltaan nerokas. Yhtä aikaa suoritettavat vuorot tarkoittavat, ettei kaikkeen pysty varautumaan ennakkoon. Usein käy niin, että viholliset livahtavat läpi huonosti suunnitellusta rintamalinjasta, jolloin osa joukoista täytyy lähettää ajamaan takaa selustassa riehuvia vihulaisia. Pelin tekoäly osaa hyödyntää hyvin pelaajan virheitä ja tarjoaa jo normaalilla vaikeusasteella hyvän vastuksen.

Lisäpisteitä pelille tulee myös siitä, että se sai minut kiinnostumaan Napoleonin kampanjoista. Aikaisemmin mielenkiintoni on kohdistunut etenkin maailmansotiin ja moderniin sodankäyntiin, mutta nyt olen löytänyt myös Napoleonin ajan. Se tarjoaa sotimiselle aivan erilaiset puitteet ja sohvaperunakenraalilta vaaditaan aivan erilaisia strategioita.

 

Lisää aiheesta

Close Combat: Panthers in the Fog (PC)

Command Ops: Battles from the Bulge (PC)

Commander the Great War (PC)

Napoleon: Total War (PC)

Lue myös

Borderlands 2: Psycho Pack DLC (PC, PS3, Xbox 360)

Eclipse (iOS)

Lego City Undercover: The Chase Begins (3DS)

Sacred Citadel (PC, PS3, Xbox 360)

 

 

Kuvagalleria

Leevi Rantala

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös