Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Risen (PC, Xbox 360)

9.11.2009
Petteri

Risen, Piranha Bytes, Deep Silver, Fantasia

Aihealueet: PC, Xbox 360, Seikkailu- ja roolipelit, Toimintapelit, Galleria

Piranha Bytes on ikävässä asemassa siinä mielessä, että he menettivät vastoin omaa tahtoaan oikeudet omaan pelisarjaansa Gothiciin, jota he olivat kehittäneet 2000-luvun alusta asti.

Studion viimeiseksi jääneen Gothic 3:n jälkeen kului muutama vuosi uuden teoksen parissa, joka on nyt valmistunut. Risen ei kanna Gothicin nimeä, mutta tuntuu muuten monella tapaa niiden henkiseltä jatko-osalta.

Vaivannäkö palkitaan

Juoni alkaa kliseisesti nimettömän ja muistinsa menettäneen sankarin haaksirikolla. Laivamatka päättyy  massiivisen merihirviön takia saarelle, joka on poistumisen estävien myrskyjen ympäröimä. Pelaajalle käy vähitellen selväksi, että saarella on kaksi kilpailevaa osapuolta. Nykyisin pääkaupunkia  hallitseva inkvisitio sekä kaupungin entisen hallitsijan johtama joukkio metsästäjiä ja maantierosvoja, jotka ovat paenneet suolle. Pelaaja voi itse päättää kumman osapuolen leiriin liittyy, olettaen ettei vaella vahingossa liian lähelle inkvisition leirejä pelin alkupuolella. Tämä vaikuttaa niin juonen kulkuun kuin tarjolle tuleviin tehtäviinkin. Päällekkäisyyksiäkin on, mutta ei niin paljoa etteikö toinenkin pelikerta pysyisi mielenkiintoisena pelistä pitäville.

Pääjuoni käsittelee syitä, joiden takia saari on myrskyjen ja merihirviöiden ympäröimä ja miksi saarella on alkanut putkahdella muinaisia raunioita maasta kuin sieniä sateella. Pääjuoni on perusfantasiahuttua, mutta vuorovaikutus eri ihmisten kanssa ja juonen erilaisten pienempien sivujuonten seuraaminen antaa Farangan saarelle persoonallisuutta, jonka takia sen ja sen asukkaiden kohtalosta jaksaa kiinnostua.

Risen heittää pelaajan pelin maailmaan ilman sen kummempaa kädestä pitelyä. Etenkin alkupuolella toivoisi hieman selvempää ohjeistusta siitä, miten Risenin maailma pyörii ja mikä kaikki on mahdollista, vaikka kaikki käykin selväksi kunhan peliä jaksaa pelata eteenpäin muutaman tunnin. Jonkinlainen lyhyt opastuspätkä ennen pääseikkailun alkua olisi kuitenkin ollut hyvä lisäys, jotta seikkailu imaisisi paremmin mukaansa heti alusta asti.

Maailma ei ole aivan yhtä massiivinen ja vapaasti kuljettavissa kuin esimerkiksi Elder Scrolls -sarjan peleissä, mutta pelaajalla on silti paljon valinnanvapautta kulkemisissaan ja tekemisissään. Pelaajan yhdestä iskusta tappavat hirviöt rajoittavat kuljeskelua enemmän kuin minkäänlaiset keinotekoiset esteet. Alkupään tehtävät ovat täynnä tylsiä noutotehtäviä, mutta kunhan peli pääsee kunnolla käyntiin, myös tehtävänannot muuttuvat mielenkiintoisemmiksi ja vaihtoehtoiset ratkaisutavat monipuolisemmiksi. Maailmassa on myös runsaasti piilotettuja reittejä, luolastoja ja muuta löydettävää.

Kaupunkien ulkopuolella aika kuluu hyvin pitkälti ympäristöjä tutkiskellen ja erilaisia vihollisia vastaan taistellen. Taistelut vaativat alusta asti paljon keskittymistä. Hyökkäykset pitää ajoittaa oikein ja kilven käyttö sekä väistöliikahdukset ovat oleellisia voiton kannalta. Kokemuspisteiden karttuessa ja pelaajan asekykyjen parantuessa hahmo voi myös oppia vastaiskujen ja muiden kehittyneempien taitojen käytön. Pelaajalle tarjottujen keinojen avulla voi voittaa ylivoimaisenkin vihollisen, kunhan ei hötkyile. Haastetta löytyykin mukavasti. Maagi on ehkä hieman liiankin tehokas tappaja pelin loppupuolella, mutta lähitaistelijalla haaste pysyy yllä loppuun asti.

Kontrollien lievä kömpelyys vaikeuttaa taisteluja pelaajan taidoista riippumatta, mutta ongelma ei ole niin suuri, että taisteluista tulisi epämiellyttäviä. Temppuileva automaattinen vihollisiin lukittautumissysteemi aiheuttaa kontrolleja enemmän päänvaivaa, etenkin kun vastassa on useita pieniä vihollisia, jotka liikkuvat nopeasti. Peli ei oikein tiedä keneen lukittuisi, joten tähtäin hyppii koko ajan vihollisten välillä. Näiden kahden ongelman takia Risenin taistelut eivät ole aivan sitä mitä niillä olisi ollut potentiaalia olla. Taistelut ovat kuitenkin palkitsevia, koska ne nojaavat enemmän taitoon kuin parannusjuomien määrään.

Taistelemisen lisäksi pelaaja voi opetella pelin edetessä monia erilaisia taitoja. Alkemian avulla luonnosta löytyvät yrtit muuttuvat mitä erilaisimmiksi juomiksi. Seppä voi opettaa pelaajalle aseiden ja muiden esineiden tekemistä. Arkut aukeavat lyhyen tiirikointiminipelin päätteeksi. Voipa pelissä myös kokkailla nuotiotulen äärellä, jos varusteiden joukosta löytyy paistinpannu ja mukaan on tarttunut raakaa lihaa. Lisäksi pelaaja voi opetella erilaisia taikoja, kuten levitaation ja telekinesian jalot taidot, joiden avulla pääsee muutoin mahdottomiin paikkoihin.

Kauniista epätarkaksi mössöksi

Risen näyttää PC:llä erittäin hyvältä, Xbox 360:llä ei niinkään. Tekstuurit ovat suttuisia, suurin osa aluskasvillisuudesta sekä pensaista on poistettu ja eikä piirtoetäisyyskään ole järin suuri. Xbox 360 -version pelastukseksi jäävät pelin erinomaiset valaisuefektit ja välimerellisen kasvillisuuden tuoma värikkyys. Vaikka yksityiskohdissa on karsittu paljon, varjojen leikittely tiheän metsän uumenissa on nättiä katseltavaa. Ääninäyttely on sentään laadukasta ja musiikkikin on sävelletty sopimaan hyvin pelin tunnelmaan.

Risenin vahvuutena on salaisuuksia pursuava maailma, jonka tutkiminen pitää otteessaan hahmonkehittelyn ohella. Geneerinen pääjuoni, kömpelöhköt kontrollit ja huono konsolikäännös estävät kuitenkin nousun genren kärkikastiin, ainakin konsoleilla.

Risen on perustoiltaan pätevä roolipeli, jolle genren ja Gothic-fanien kannattaa antaa mahdollisuus, vaikka tarjolla on myös Dragon Age: Originsin kaltaisia roolipelijättejä. Konsolikäännös ei ole läheskään niin hyvä kuin se voisi olla, mutta kokemuksesta pystyy kyllä nauttimaan tällaisenaankin.

 

Tekijä: Piranha Bytes
Julkaisija: Deep Silver
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: Xbox 360, PC
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://risen.deepsilver.com
Petteri Kaakinen

 

Lue myös

Brütal Legend (PS3, Xbox 360)

Fallout 3 Game of the Year Edition (PC, PS3, Xbox 360)

God of War III -ennakko (PS3)

Magna Carta 2 (Xbox 360)

Ninja Gaiden Sigma 2 (PS3)

Order of War (PC)

Tales of Monkey Island Episode 4: The Trial and Execution of Guybrush Threepwood (PC, Wii)

 

 

Kuvagalleria

Petteri Kaakinen

1.

Peli on aivan liian suora kopio Gothic 2:sta, mutta IMHO parempi ku Dragon Age.

2.

Tämä peli oli kyllä positiviinen yllätys.. ainoa huono puoli oli, että peli loppu liian lyhyeen ja pelialue oli todella pieni :< Toivottavasti jossain vaiheessa tulisi lisää sisältöä tai jatko-osa.. ainakin peli loppu sillä tavalla, että sopii odottaa jotain jatkoa.. Ja kyllä tämä parempi oli kuin DAO jos tykkää enemmän perus ropeista..

3.

seuraavaksi tahdot varmaan yhden riseneistäni

4.

Ei vielä Witcherin voittanutta.

5.

1. ja 2.
Mun mielestä tämä taas on huonompi kuin DAO. Toki ihan hyvä rope, mutta liian vähän pelattavaa.

6.

Wow luinko oikein… siis kerrankin peli joka on sittemmin käännetty konsoleille ei toisinpäin. Uskomatonta, voisi melkein ostaa jo tuosta syystä.

7.

@6

Luit aivan oikein, Piranha Bytes on PC pelifirma :)

Mahtava peli ja jos sattuu RPG peleistä pitämään (Varsinkin Gothic ja Gothic 2) niin kannattaa ehdottomasti ostaa pelihyllyyn. Pelattavaa riittää hyvinkin paljon jos on kuin minä että jokainen paikka pitää nuohota läpi harvinaisten yrttien ja uniikkien aseiden toivossa (Löytyi sitä pari ns. ”pääsiäismunaakin” :) ). Jos pelkät pakolliset tehtävät suorittaa niin kyllä tuon varmaan parissa kolmessa päivässä tahkoaa läpi. Tosin silloin ainakin melee taistelijalla on varmasti ongelmia pahempien vihollisten kanssa..

8.

Hmm… DAO vasta julkaistu ja nyt porukat pelannu sen läpi ja arvostelee sitä ropena?

9.

@8

Hyvä pointti. En usko että pari ekaa postaajaa on pelannut Dragon age: Originsiä sen kummemmin.
Itse olen molempia pelannut. Risenin läpi ja Dragon age:a nyt reilu 50 pelituntia takana ja vasta 32% pelistä mennyt läpi. Kyllä se DAO on huomattavasti parempi niin pelillisesti että tarinallisesti kuin Risen kokonaisuutena. Ero on kuin yöllä ja päivällä

10.

No mä olen vasta alotellu DOA kun mun CE tuli sen verran myöhään(eilen maanantaina), vähä kyllä poltteli torrentti ku viikonloppuna kuunteli juttuu.. onneks oli muuta tekemista. Ja eilisestä päivästä meni suurin osa DLC:n donaamiseen peliin :D.

Joo, oon xboxilla tota Riseniä pelannu… pitkään oli hyvä meininki mutta taisin vähän sortua maximointilinjalle ja unohtaa ropettamisen, eli kaikki alueet tyhjäks mombeista aina ennen kuin menee seuraavaan chapteriin.. mistä seuras sitten äärettömän hidas tarinan kulku ja siinäh sitten kyllästyy :) Doassa pelkästään alkutarinoita käyny läpi mikä on ollut hauskaa… tänää ajattelin lähteä rollaa mun haltia maagia oikee urakalla… taitaa Risenit kyl nyt jäädä hyllyyn odottamaan parempia aikoja :)

11.

@3

Haluan. Saisinko myös ne urheilusivut?

12.

@9 jokaisella on oma maku.. ja ite tykkäsin Risenistä enemmän, koska tykkään ropeista joissa voi ropeilla kunnolla yhdellä tyypillä, toisin kuin DAO:ssa, jossa pitää ohjata useampaa tyyppiä, jos aikoo selvitä kovemmista taisteluista jne..

13.

@12 ööh… siis, tarinahan rakentuu yhden hahmon ympärille DOAssa, se, että tappeluksissa joutuu ohjaamaa useempaa niin ei vaikuta roolipelimääritelmään kyl pahasti, jos ollenkaan. Roolipelaaminen kun on jotain enemmän kuin pelkän hahmoluokan simuloimista. Sitähän voisi sanoa sitten, että gothic tyyppiset pelit on fps pelejä roolipelielementillä… mutta se ja samat, molemmat on ropeja, lähestymistapa vain erillainen.

14.

@11
Ei se niin menny!

15.

Hyvältä ja mukavan 'perinteiseltä' vaikutti demon perusteella.

Ongelmana vain on, ettei tätä ole saatavilla missään tällä hetkellä.

16.

DAO Ainakin on sellanen joka jumittaa pahasti tietokoneen ääreen. Ite on ihan alkua kokeillut, (ihmis-susia niistämään seuraavaksi!)ja täytyy sanoa että Mass Effectin jälkeen odotukset oli törkeän korkealla, vaikkei tämä tuotos täysin samaa genreä olekkaan niin onnistuttu on juuri niissä elementeissä mitkä omasta mielestä tekee pelistä astetta ”henkilökohtaisempaa” eli siis viihdyttävämpää sekä 'hyvä minä meininkiä' luovaa.
Josko Risen on jonkinlaista ”jatkoa” gothikille… Niin jaa-a, saattaa mennä 'ehkä' harkintalistalle. Bioware on kuitenkin aikasta paljon kovempi nimi ja uskoisin että ton DOA:n parissa saa suhattua pidempäänkin. Ja MassEffect 2 tulossa…
Sanotaan jotta puhtaasti arvostelun peusteella…voipi jäädä hankkimatta, ellei ihan vallan pelit lopahda kesken ja käsistä ja jää.. vapaa-aikaa(joskus kuullut sellaisesta ajasta, harvoin tosin kävelee vastaan).

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös