Dome

Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Street Fighter IV (PS3, 360)

23.4.2009
Petteri

Street Fighter 4, Street Fighter, Capcom

Aihealueet: PlayStation 3, Xbox 360, Kamppailupelit, Toimintapelit, Galleria, Moninpelit

Jotkut pelisarjat kestävät ajan kulutusta enemmän kuin toiset. Yksi pitkäikäisemmistä pelisarjoista on Street Fighter, joka on säilyttänyt asemansa yhtenä pidetyimmistä tappelupeleistä 80-luvun loppupuolelta tähän päivään asti. Erikoisesti sarja yltää vasta nyt neljänteen osaan.

Tappelupeleistä ei ole silti ollut puutetta, sillä sarjan toista osaa on lämmitelty enemmän kuin tarpeeksi kaikenlaisten uusina peleinä myytyjen pikkupäivitysten muodossa. Sivujulkaisujakin on nähty enemmän kuin tarpeeksi. Street Fighter IV yrittää vedota hieman yksinkertaistetulla pelimekaniikalla etenkin Street Fighter II:n faneihin.

Uuden ja vanhan välimuoto

Street Fighter IV tuntuu alusta asti tutulta, jos on pelannut aiemmin Street Fighter II:sta tai jotain sen myöhempää versiota. Grafiikat ovat vaihtuneet 3D:ksi, mutta taistelut käydään edelleen 2D-tasolla. Kaikki liikkeet tehdään samalla tavalla kuin ennenkin ja vanhoilla hahmoilla on vain vähän uusia temppuja. Ryulta löytyy tutut tulipallot, Dhalsim venyttelee raajojaan ja Chun-Li rankaisee potkuillaan. Tarjolla on neljä uutta hahmoa, joiden joukkoon kuuluu muun muassa naisvakooja Crimson Viper ja – allekirjoittaneen mielestä paras uusi tuttavuus – meksikolainen painija El Fuerte.

Pelattavuudeltaan SFIV on sekoitus uutta ja vanhaa. Pelimekaniikka juontaa juurensa pääosin yksinkertaisempaan Street Fighter II:en, mutta mallia on otettu jonkin verran myös Street Fighter III:sta. Uutuutena ovat focus-hyökkäykset. Painamalla keskivoimaiset potku- ja lyöntinapit pohjaan hahmo alkaa ladata tehokasta lyöntiä, jota ei voi pahimmillaan torjua ollenkaan. Sen voi myös peruuttaa oikea-aikaisella syöksyllä eteen- tai taaksepäin. Tämän lisäksi kaikki hahmot osaavat tehdä näyttävän ja tehokkaan ultra-kombon, jotka tosin olisi voitu tasapainottaa hieman paremmin..

Yksin pelaaville on tarjolla ne vanhat tutut harjoittelu- ja arcade-pelitilat sekä haasteita niitä kaipaaville. Harjoittelu tulee tarpeen pelin saloja opetellessa ja sitä kannattaisikin käyttää ennen varsinaisen pelaamisen aloittamista, ellei halua saada turpaan jo alkupään vastustajilta vähän helpommillakin vaikeusasteilla.

Arcade-moodissa käydään läpi joukko taisteluja ja seurataan eri hahmojen asianmukaisen huonosti kirjoitettuja tarinoita. Haastetila antaa pelaajalle suoritettavaksi toinen toistaan vaikeampia liikesarjoja, joista osa vaatii jopa epäinhimillisen tarkkaa ajoitusta ja nopeita sormia. Menestyksekkäällä pelaamisella ansaitsee uusia hahmoja ja erilaisia pieniä ikoneita oman taisteluprofiilin koristeluun.

Vaikka kaikkien ekstrojen avaamiseen ja haasteiden läpäisemiseen kuluu aikansa, moninpeli on se tärkein peli-iän pidentäjä. Tällä kertaa mukana on näet myös nettimoninpeli, joka toimii parhaimmillaan ilahduttavan lagittomasti, muttei valitettavasti ole aina täysin toimiva. Sen rakenne voisi olla parempi, sillä nykyinen hakusysteemi näyttää vain viisi potentiaalista vastustajaa kerralla. Nettipelin hohtoa vähentää etenkin sattumanvaraisia vastustajia vastaan taistellessa se, että suurin osa pelaajista pelaa samoilla muutamilla hahmoilla. Suosituimpia ovat ehdottomasti Ryu ja Ken. Kunhan heidän iskujaan oppii väistämään ja iskemään takaisin, satunnaiset nettitaistelut muuttuvat varsin tylsiksi. Siksi moninpeli onkin yleensä parhaimmillaan kavereita vastaan.

Super Street Fighter II Turbo Mega 3D?

Alun perin Capcomin päätös siirtyä 3D:hen oli pettymys. Street Fighter III ja monet muut Capcomin 2D-taistelupelit ovat ällistyttävän kauniita katsoa. Nykyään hyvin tehtyä sprite-grafiikkaa pääsee ihailemaan aivan liian harvoin. Capcom on kuitenkin tehnyt niin hyvää työtä Street Fighter IV:n 3D-grafiikan kanssa, että päätös ei pelatessa harmita enää niinkään paljoa. Hahmojen liikkeet on animoitu rakkaudella ja muutenkin kaikki näyttää ällistyttävän hyvältä. Musiikki ei ole aivan yhtä laadukasta, mutta pelissä voi soittaa omia kappaleitaan, mikä korvaa tämän puutteen.

Pohjimmiltaan Street Fighter IV tuntuukin lähinnä Street Fighter II:lta, joka on höystetty hienolla 3D-grafiikalla. Taistelusysteemissä on otettu pari askelta yksinkertaisempaan suuntaan Street Fighter III:sta, jotta aloittelijoidenkin olisi helpompi päästä sisään peliin. Tästä syystä siitä saattavat pitää erityisen paljon vasta-alkajien lisäksi ne nostalgikot, joiden mielestä Street Fighter II on edelleen parasta, mitä tappelupeligenrellä on tarjolla. Muille Street Fighter IV tarjoaa todella viihdyttävän ja hiotun, mutta siltikin pelattavuudeltaan hieman vanhahtavan taistelupelin.

 

Tekijä: Capcom
Julkaisija: Capcom
Testattu: PlayStation 3
Saatavilla: PlayStation 3, Xbox 360
Tulossa: PC
Pelaajia: 1-2
Pelin kotisivu: http://www.streetfighter.com/
Petteri Kaakinen

 

Toinen mielipide (360)

Street Fighter 4:n Xbox 360 -versio on täysin sama peli kuin Playstation 3:lla, vain yhdellä erotuksella. Oletusohjaimella pelaamisesta nimittäin ei kannata uneksiakaan. Kyseessä ei tosin ole pelin vika, sillä laitteen ohjain on yksinkertaisesti vain sopimaton Street Fighter -pelaamiseen.  Hahmojen ohjaus on pääosin digitaalista, eivätkä boksin analogiset tatit tai kammottava digitaalinen nuoliohjain tunnu kumpikaan oikein suoriutuvan tehtävästään. Paras ratkaisu lieneekin hankkia joko tikku tai eritoten peliin suunniteltu ohjain.

Mitä itse peliin tulee, se yrittää olla kaikkea kaikelle. Tulokset eivät kuitenkaan aina onnistu, sillä aloittelijoilla ja sarjan aiempia puhki pelanneilla veteraaneilla on aivan eri vaatimukset. Kumpiakin on yritetty kuunnella ja lopputulos on sangen mielenkiintoinen. Vai miltä kuulostaa harjoittelumoodi, jonka oppimiskäyrä kahden ensimmäisen session jälkeen muuttuukin tiiliseinäksi?  Kontrollien ajoitusta on helpotettu, mutta liikkeiden linkittäminen toiseen on vaikeampaa kuin missään pelissä aikaisemmin.

Tekoäly tarjoaa näennäisesti useamman valittavan vaikeustason, mutta käytännössä valittavana on vain lapsellisen helppo ja huijaava paskiainen. Suurin osa ajasta kuluukin joko harjoittelumoodissa tai nettiareenoilla; jälkimmäisessä nautinto riippuu tasan peliseurasta.

Street Fighter IV on hölmöyksistään riippumatta Street Fighter, jota voi pelata koska haluaa eikä vain silloin, kun vanhemmat viitsivät antaa kolikoita. Jos on fani, on jo pelin varmaan ostanut ja hyväksi todennut. Muussa tapauksessa kannattaa miettiä, pitääkö genrestä yleensäkään. Uusin Street Fighter kun on niin vanhakantainen tappelupeli kuin vain voi olla.

Eric Hartin

 

Lisää aiheesta

Peliennakkoja Playgroundissa: Sonic Unleashed, Bionic Commando, Street Fighter 4

Street Fighter IV saa tragikoomisen huikean erikoisversion

Street Fighterista kovahintaista pelitaidetta

Lue myös

Eat Lead: The Return of Matt Hazard (PS3, 360)

Mortal Kombat vs. DC Universe (PS3, 360)

Ninja Blade (360)

Onechanbara: Bikini Samurai Squad (360)

Prince of Persia (PC, PS3, 360)

Prince of Persia Epilogue (PS3, 360)

Rise of the Argonauts (PC, PS3, 360)

 

 

Kuvagalleria

Petteri Kaakinen

1.

uusia hahmoja on kylläkin 6 kpl

2.

Eikö muka tule ”suosittelee” leimaa? Mikä tappelupeli muka on tätä parempi?

3.

>> Mikä tappelupeli muka on tätä parempi? <<

IK+

4.

>> Mikä tappelupeli muka on tätä parempi? <<

IK+

Tekken 6.

5.

”tuntuu tulta jos on pelannut 2 tai uudempaa” siis 3sta. Koska tämä paska on nor4. (päivityksiä ei lasketa)

6.

Paska peli mutta kumpi on paskempi? Ps3 vai xbox versio?

7.

^ Liekö versioiden välillä mutua kummempia eroja. Paitsi jos perinteitä kunnioitetaan tälläkin kertaa, niin luultavasti Xbox 360:llä nettipeli toimii sulavammin. Katsotaan josko Ericiltä saataisiin puristettu mielipide 360-versiosta.

8.

öö, noi kommentit pelattavuutta kohtaa o naurettavia.. peli on nimenomaan rakennettu niin että pelattavuus on parhaimmillaan ja taito ratkaisee taistelut satunnaisen rämpyttelyn sijaan..

9.

Oliko tämä jonkun taksvärkki harjoittelijan eka arvostelu?

10.

Tekken on oikeasti parempi tappelu peli. On oisi minakaan antanut talle peukkua.

11.

@10 Itse hän ajattelen että tekken un erittäin huono tappelu peli. Tämä taistelu peli on erittäin viihdyt tävä.

12.

Eihän nämä mättöpelit ole kuin mättöpeli faneille suunnattu muutenkaan, joten jos ei oikeasti halua oppia pelaamaan peliä turha natista liian kovasta vaikeusasteesta. arvostelussa on ilmeisesti viitattu trial osion harjoituksiin, totta kyllä että parin liikkeen jälkeen ajoitukset täytyy osata kohdilleen, sehän se erottaakin sen paremman pelaajan. Ei kaikki tartte onnistua täydellisesti välittömästi, voi lolasdasd ja jne. Arcade tikku on must, alustasta rippumatta.

13.

Millä perusteella x360 nettipeli toimisi paremmin? Itsellä ei mitään ongelmia ilmennyt psn:n kanssa, ei lagia. Huonot yhteydet on asia erikseen

14.

Tekkenithän on hirveetä kuraa SF rinnalla. SF II nyt on melko kauhee peli, mutta SF III ja SF IV rokkaakin sit ihan kunnolla.

15.

@12

”Ei kaikki tartte onnistua täydellisesti välittömästi, voi lolasdasd ja jne. Arcade tikku on must, alustasta rippumatta.”

Ei tietenkään, muttei se oppimiskäyrän loiventaminen peliä haittaisikaan. Varsinaiseen peliinhän ei tarvitsisi edes koskea, mutta trial-moodi huutaa lihaa luiden päälle. Se ei edes kerro, miten Street Fighterin järjestelmä oikeasti toimii (liikkeiden bufferointi, jne), joten moisten hienousten kohdalla on joko aivan pihalla tai sitten moista tietoa joutuu kaivamaan kaikenlaisilta fanisaiteilta.

Toisekseen nykyaikana jo toivoisi, että tekoäly kannustaisi oppimaan sitä oikeaa peliä eikä etsimään sitä yhtä ainoata liikettä, joka menee siihen läpi. Tekoälyyn tottunut kun on oikean ihmisen kanssa hätää kärsimässä.

Mitä tikkuun tulee, FightPad on aivan kelvollinen tapa pelata peliä. Tikku on toki ideaali, mutta aika vain tosifani pistää yli pelin hinnan lisää päästäkseen pelaamaan ns. puristityyliin.

16.

Onkos tämä nyt sitten muka hienon näköinen? Törkeen näköisiä päälle liimattuja hahmoja mitkä on kuin mustalla tussilla rajattuja , on siinä hienojen superkonsolien tehot tosiaan hyötykäytössä. Siis oikeesti karmeen näköistä grafiikkaa , mutta kai se sitten sopii peliin joka muutenkin on kuin suoraan 90-luvulta .

17.

@ 14 nyt ei verrattukkaan vanhempia Street fightereitä. street fighter hahmot osaavat paljon samanlaisia liikkeitä, yksitoikkoista,tylsää.

pelin olen läpäissyt (ps3) ja totesin että ei kyllä ole hintansa arvoinen.
kannattaa tosiaan odottaa tekken 6:
+enemmän hahmoja
+enemmän liikkeitä
+parempi pelattavuus

18.

On se kumma kun Snesin ohjain aikoinaan riitti pelille oikein hyvin ja nyt pitäisi olla joku über-tikku. Piupau. Sama ohjain joka pelaajalle niin ei voi moittia välineurheiluksi.

19.

@17
Et ole tosissasi. Jos sf4 ei ole muuttunut niin ei kyllä ole Tekkenikään. Liikkeet samoja,hahmot samoja, kaikki nähty jo tekken 2:ssa, hieman menty eteenpäin, ihan kuin sf4:kin.

20.

tekken: hakkaa nappeja satunnaisesti mahdollisimman nopeasti ja voita

sfIV saattaa jopa mennä ostoon, näyttää sen verran kauniilta

21.

Eric Hartin ei tainnut edes hirveästi yrittää, sillä oikeasti 360:n tattiohjain soveltuu peliin vallan mainiosti. Tatti on koverasti muotoiltu, joten se pysyy peukalossa hurjempienkin vääntöjen aikana. Combot ja specialit sujuvat kohtuullisen harjoittelun jälkeen _huomattavasti_ helpommin tatilla, oli sitten käytössä pleikkarin tai boxin ohjain.
Esimerkkinä voi käyttää käyttää Ryu:n Hadouken liikettä, missä Ryu:n käsistä lähtee sininen ”tulipallo” (liikesarja: ”alaspäin, alaviisto, oikealle, lyönti”). Tatin käyttöönoton jälkeen aiemmin mahdottomalta tuntunut liikesarja ei enää olekaan niin mahdoton suorittaa.
Täten haastankin Ericin kokeilemaan peliä uudestaan!

22.

@21 Näin on: ennakkoluuloista huolimatta, ainakin 360:n tatti toimii ainakin ok ohjaimena.

kuitenkin, mistä niitä fight padeja saa hankittua? :)

23.

16@ Pelin tyyli poikkeaa kyllä edukseen valtavirrasta ja tuon kaltainen huutelu kyllä kertoo, ettet ole pahemmin asiaan perehtynyt.

Omasta mielestäni on tosiaan kokeilemisen arvoinen paketti. Xboxin analogin kanssa on kyllä aluksi hieman hankaluuksia, mutta pienen harjoittelun jälkeen se kyllä luonnistuu jo todella mukavasti. Tämä peli tosiaankin elää moninpelillä, jos kavereita löytyy niin kyllä tämän parissa helpostikkin vierähtää ilta jos toinenkin.

24.

itsellä ei ole ongelmia ps3 dpadin kanssa, ainoastaan ultrat lipsuu joskus ja missaa kriittisen paikan. fight padeja eikä virallisia tikkujaan saa hankittua vielä mistään, ovat loppu kaikkialta. verkki lupailee toukokuulle saapuvaksi, hope so.

25.

verkkokauppa.com *

26.

X0:n d-padin saa korjattua kun laittaa ristiohjaimen alle pringlespurkin kannesta leikatun n.50 centin kolikon kokoisen lätkän (google tietää tarkemmat ohjeet). Sen jälkeen ohjaustuntuma on tiukempi kuin pieni mustalaispoika.
Tatilla pelatessa ristiohjainta käyttävää ihmisvastustajaa vastaan tulee turpaan, koska tatissa on isompi liikerata ja liikkeet lähtee sekunnin murto-osan myöhemmin kuin d-padilla.

27.

Itseä vähän risoo tämä, että lähdetään pelibalanssia kommentoimaan jonkun about 10-20h pelaamisen perusteella. Vai mitenkä paljon pelejä pääsääntöisesti pelataan ennen revikan kirjottamista?

28.

Tekken on aivan kuraa, mutta sen sijaan SFIV rulaa (ja kovaa). Mortal kombat taas on varmaan maailman kamalin mättöpelisarja… ja kyllä se Xboxin padi on aikamoisen surkea tässä pelissä… Zangiefin spinning piledriver-heittoyrityksistä onnistuu n. kolme kymmenestä.

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös