Dome

Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Time of Fury (PC)

28.11.2012
Leevi

Time of Fury, Wastelands Interactive, Matrix Games, toinen maailmansota

Aihealueet: PC, Strategia- ja sotapelit, Galleria, Moninpelit

Tekijä: Wastelands Interactive
Julkaisija: Matrix Games
Testattu: PC Windows 7, AMD V-Series V160 2.4 Ghz, 2 Gt muistia, ATI Mobility Radeon HD 4250
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: PC Windows XP/Vista/7, 1,5 GHz prosessori, 1 Gt muistia
Pelaajia: 1-2
Muuta: Ladattava peli, hinta 33,99 euroa
Pelin kotisivu: Time of Fury
Arvostelija: Leevi Rantala

Time of Fury keskittyy koko maailmaa ravisuttaneisiin toisen maailmansodan raivokkaisiin vuosiin. Tällöin sodittiin historian viimeisin suuri konflikti, josta on riittänyt tarinoita kerrottavaksi kirjojen, elokuvien ja pelien avulla. Tällä kertaa pelaaja ottaa luotsattavakseen jonkin kyseiseen sotaan osallistuneen maan ja pyrkii ohjaamaan sen kuuden sotaisan vuoden läpi.

Aihe on sotapelaajille varmasti tuttu, mutta Furyssä soppaa maustetaan sotimisen lisäksi myös asevoimien kehittämisratkaisuilla, muiden maiden painostamisella ja reilulla määrällä historiallisia tapahtumia, jotka on mahdollista ratkaista joko menneisyyden osoittamalla tavalla tai sitten oman mielen mukaan.

Laaja leikkikenttä ja runsaasti valinnanvaraa

Mittakaavaltaan Time of Fury on valtava. Heksoista koostuva kartta käsittää koko Euroopan sekä osia Pohjois-Afrikasta ja Lähi-idästä. Leikkikentällä on siis reilusti kokoa. Koska yhden kuusikulmion halkaisija on 45 kilometriä, myös erilaiset strategiset liikkeet ovat mahdollisia. Aika etenee skenaariosta riippuen vaihtelevalla tahdilla ja esimerkiksi pelin 450 vuoron mittainen pääkampanja soditaan viikon mittaisilla vuoroilla.

Peli tarjoaa mahdollisuuden sotia toinen maailmansota alusta loppuun millä tahansa Euroopan maalla. Tosin tämä mahdollisuus on käytännössä vain teoreettinen, sillä pienimmät maat eivät saa lainkaan tärkeitä tuotanto- tai diplomatiapisteitä. Myös Suomi kuuluu tähän kategoriaan, joten haaveet Ruotsin valloittamisesta saa heittää heti mielestään. Näitä maita ohjastaessa voi vain käytännössä painella vuoron lopettavaa nappia niin kauan, että lopulta joku sotavoimia omistava maa antaa armollisen tappoiskun. Valinnanvapaus on hyvä asia niin kauan, kun kaikki mahdolliset vaihtoehdot ovat mielekkäitä. Tässä tapauksessa näin ei kuitenkaan ole. Käytännössä ”järkevimmät” valinnat pelattaviksi maiksi ovat Saksa, Neuvostoliitto, Iso-Britannia ja Yhdysvallat. Niillä on tarpeeksi tuotantokapasiteettia ja diplomatiapisteitä, joiden avulla sotiminen onnistuu ja pelaaminen on kivaa.

Diplomaattisia neuvotteluja ja jatkeeksi salamasotaa

Diplomaattiset mahdollisuudet rajoittuvat luonnollisesti sotaisiin toimenpiteisiin. Muita maita voi patistaa liittymään omaan liittoumaan, tai vaihtoehtoisesti vastustajan leipiin pyrkivien maiden liittymistä voi hidastaa uhkailemalla. Diplomatia jää kokonaisuutena hieman valjuksi, sillä diplomatiapisteitä karttuu todella hitaasti ja toimintojen onnistumisprosentit liikkuvat normaalisti 30-40 prosentin tietämillä.

Neuvottelujen luonnollinen jatke, sotiminen, on simppeliä ja hauskaa. Monimutkaisia näppäinkomentoja ei tarvitse opetella, sillä kaikki onnistuu parilla hiiren napsautuksella. Yksinkertaisen käyttöliittymän ansiosta niksit oppii nopeasti. Kymmenen minuutin opettelun jälkeen siirtelin jo jalkaväkeä rautateitä pitkin parempiin asemiin, suoritin panssarijoukkojen yhteishyökkäyksiä piiritettyjä vihollisia vastaan ja pommitin lentokoneilla vihollismaiden tärkeimpiä tuotantokeskuksia. Yksinkertainen käyttöliittymä takaa sen, että myös strategiapelejä pelaamattomat pääsevät peliin nopeasti sisälle.

Sotatoimia suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon myös lisäjoukkojen värväämiseen kuluva aika. Kunnon panssariarmeijaa joutuu odottamaan 18 vuoroa, joten olemassa olevia joukkoja ei kannata marssittaa teuraaksi. Jalkaväen värvääminen onnistuu huomattavasti joutuisammin, mutta kintuilla eteneminen on tuhottoman hidasta. Parhaat tulokset saadaan kuitenkin panssarivaunuja ja janttereita yhdistelemällä.

Vaihtoehtoista historiankirjoitusta

Time of Furyn ehkä mielenkiintoisin ominaisuus on sen tapa esittää historiallisesti merkittäviä tapahtumia. Ne esitetään infolaatikoina ja jokaisessa on tarjolla ainakin kaksi vaihtoehtoa asian hoitamiseksi. Esimerkiksi Ranskan valloituksen jälkeen saksalaisten täytyy päättää, mitä Maginot-linjan linnoituksille tehdään. Ne voi jättää koskemattomaksi, purkaa yleisiksi materiaaleiksi tai siirtää Atlantin muurin rakennustarpeiksi. Jokaisessa vaihtoehdossa on omat hyvät puolensa, tosin historiankirjojen mukaan menevässä valinnassa on usein mukana jokin lisäbonus. Niinpä Puolan valloituksen jälkeen Saksan kannattaa Molotov-Ribbentropin sopimuksen mukaisesti luovuttaa maan itäosat Neuvostoliiton haltuun, koska se tuo saksalaisille reilusti diplomatiapisteitä eikä idän iso jättiläinen saa syytä sodanjulistukseen.

Time of Fury on pätevä peli, jota voi suositella kaikille jättiläismäistä, runsaasti valintoja sisältävää ja helposti omaksuttavaa strategiapeliä kaipaaville. Kuukauden päivät vierähtävät mukavasti koko toisen maailmansodan saattamisessa alusta loppuun ja sen jälkeen samaa maratonia voi yrittää jollain toisella maalla.

 

Lue myös

Call of Duty: Black Ops II (PC, PS3, Xbox 360)

Close Combat: Panthers in the Fog -ennakko (PC)

Far Cry 3 (PC, PS3, Xbox 360)

Natural Selection 2 (PC)

Silent Hill: Book of Memories (PS Vita)

The Walking Dead Episode 5: No Time Left (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

Towns (alfa) (Linux, Mac, PC)

XCOM: Enemy Unknown (PC, PS3, Xbox 360)

 

 

Kuvagalleria

Leevi Rantala

1.

Muistuttaa HOI sarjaa, täytyy kenties siis tsekata

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös