Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Tribes: Ascend (PC)

3.5.2012
Janne

Tribes Ascend, Hi-Rez Studios, fps, Tribes, f2p

Aihealueet: PC, Räiskintäpelit, Toimintapelit, Galleria, Moninpelit

Tekijä: Hi-Rez Studios
Julkaisija: Hi-Rez Studios
Testattu: PC Windows 7 64-bittiä, Intel Core 2 Q9450, 4 Gt muistia, AMD Radeon HD6870
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Minimi: Windows XP SP2, Intel Core 2 Duo 2,4 Ghz tai parempi, 2 Gt muistia (3 Gt Vistalla/7:lla), NVIDIA 8800GT 512Mt tai Radeon HD3870 512 Mt tai parempi, 10 Gt kiintolevytilaa
Pelaajia: 2-64 (internetissä)
Pelin kotisivu:Tribes: Ascend
Arvostelija: Janne Mikola

Electronic Arts on kova nimi urheilupelien saralla. Yksi urheilulaji kuitenkin on olemassa, jota EA ei ole uskaltanut vielä lähestyä. Tämän urheilulajin saralla Hi-Rez Studios nauttii melkeinpä epävirallista yksinoikeutta. Urheilulajin nimi on ampumahiihto.

Tribes -pelisarja on pelattavuudeltaan FPS-markkinoiden kenties omaperäisin veto. Sarjan ykkösosan fysiikkabugista syntynyt tapa hiihtää rakettikengillä pitkin pelikenttien pinnanmuotoja muutettiin sarjan seuraaviin osiin viralliseksi ominaisuudeksi ja liikkumiskeinoksi. Kun pelihahmot on lisäksi varustettu rakettirepuilla, tuhovoimaisella arsenaalilla ja patoutuneella, väärän väriseen lippuun kohdistuvalla vihalla, on lopputulos aika… Vauhdikas.

 Golf-kentiksi maisemoitujen ruohokukkuloiden pintaliitämistä kutsutaan aina pelin virallisia lähteitä myöden hiihtämiseksi. Tämän puhtaan internet-moninpelin liikkumistyyli on alkuun varmasti vaikea oppia, mutta eteenpäin vievän liikemomentin ylläpito on Tribesin taistelutilanteissa kaiken A ja O. Pelkällä rakettirepulla ei pitkälle pötkitä.

 Ampumahiihto on jalo laji, jossa vastustajan suoritusta kunnioitetaan

Jos Quake 1 on raketinheitin ja Quake 2 on yhtä kuin railgun, vastaavasti voidaan sanoa, että Tribes-pelisarja on spinfusor. Sinisiä, painovoimaa uhmaavia kiekkoja sylkevä ase on (kaikkine variantteineen) pelin käytetyin ase, ja samalla se on Tribesin identiteetille yhtä merkittävä juttu kuin punainen sorkkarauta Half-Life -sarjalle.

Tribes-pelaajien keskuudessa mikään ei ole jalompi tai arvokkaampi tapa saavuttaa tappoa, kuin toisen pelaajan listiminen kiekolla tämän ollessa keskellä ilmalentoa. Blue plate specialiksi kutsutusta uroteosta saa Tribes: Ascendissa kanssapelaajien kunnioituksen lisäksi myös mitaleja Battlefield-tyyliin.

 Kiekko naamaan ja lippu kainaloon 300 km/h

Ei Tribesin sielu kuitenkaan ihan pelkässä teknokiekkoammunnassa ja murtsikkahiihdossa ole. Kun mukaan otetaan vielä vanha kunnon lipunryöstö ja kuvitellaan tilannetta, jossa taitava, kevytrakenteisella pathfinder-hahmoluokalla pelaava klaanisankari kiihdyttää täydellisellä pelihahmon hallinnalla nopeutensa oman ja vihollisen tukikohtien välillä yli kolmeensataan kilometriin tunnissa, saapuu tukikohtaasi takavasemmalta ja poistuu etuoikealta nopeammin kuin ehdit kääntää katseesi, koet ns. Tribes-hetken. Mitä. Juuri. Tapahtui.

Kyllä – pelissä on pelihahmoja varten näytillä nopeusmittari. Tämä on tosiaan sellainen peli. Tulevaisuuden ampumahiihtoa, johon on yhdistetty kiekkopelien tärkeimmät piirteet.

 Yksi pay-to-win lisää?

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Free-to-play. Freemium. Pay-to-win. Tribes: Ascend on jokin näistä. Vaikka kuinka sarjan tosifanit (tietenkin itselleen VIP-statukset ja kokemuspisteiden kertymistä nopeuttavat lisäkilkkeet hankkineet sellaiset) toista väittäisivät, totta kai pelissä saa etua ostamalla 40 eurolla varustusta ja painumalla sillä uunituoreella ensimmäisen tason soturilla taistelukentille. Tietysti pelitalolla on oikeus tienata tuotteellaan, mutta kyllä se täydellinen F2P-implementaatio kuitenkin yhä jää odottamaan itseään. Kilpailullisesti toimivissa FPS-peleissä itseäni ovat aina häirinneet kaikki sellaiset tekijät, jotka muuttavat voimasuhteita ja odotusarvoja yhtään mihinkään suuntaan, ennen kuin peli on ehtinyt alkaakaan.

Totta tietysti on, että Tribes: Ascend on ilmainen peli pelata. Pelissä ei ole mitään, mitä ei voisi saada pelaamalla kerrytettävillä kokemuspisteillä voisi hankkia. Lukuun ottamatta tietysti jo edellä mainittuja kokemuspisteiden kertymistä kiihdyttäviä lisiä. Kyseessä on siis hyvin rehti free-to-play, jolla ei kuitenkaan näytä olevan mitään intressiä koittaa kehittää vielä vauvaiässä olevaa bisnesmallia eteenpäin millään tavalla.

Tribes on Tribes

Tribes: Ascend laittaa ensimmäisen persoonan räiskintäpelien pelaajien voimasuhteet aika ronskilla kädellä uusiksi. Se, että olet hyvä Battlefieldissä tai Team Fortress 2:ssa ei merkitse oikeastaan yhtään mitään, kun selässä on jetpack, jaloissa näkymättömät sukset ja kädessä ase, jolla on lähes toivotonta osua ilmassa lentävään kohteeseen.

Silmää hitaampia projektiileja jossain Quaken sukulaisissa ammuskelemaan tottuneet tulevat tuntemaan olonsa oudoksi, koska ahtaissa huoneissa tapahtuva rakettihyppyjen sinfonia on vaihtunut pitkien etäisyyksien ja arvaamattomien, rakettirepuilla kontrolloitujen ilmalentojen tanssiksi. Hitscan-tyyppisiä sarjatuliaseita semirealistisissa Call of Dutyissa ja Counter-Strikeissa räiskimään tottuneet eivät voi tuoda oikein mitään mukaansa peliin, jossa sarjatuliaseilla otetaan ennakkoa ja pääosumista ei jaeta bonuksia.

Jos olet hyvä Tribesissä, olet hyvä Tribesissä.

Laadukas F2P, mutta ei asiaa rautavaltaistuimelle

Teknisesti pelissä ei ihmeemmin ole valittamista. Unreal Engine 3 ajaa pieniä nyanssiasioita lukuun ottamatta asiansa niin nettikoodin, kontrollien kuin näyttävyydenkin osalta. Vain hiiritähtäyksen käyttäytymisessä on vakiona jonkinlaista pientä tuskaa, jonka korjaamiseen vaaditaan konfiguraatiotiedoston muokkailua.

Taidetyylissä sen sijaan on menty siellä täällä turhan pitkälle eksoottisuudentavoittelussa. Jos kokonaisen taistelukentän väripaletti koostuu tiilenpunaisen eri sävyistä tai jos aavikkokentän hiekka palaa värien osalta täysin puhki, ollaan asiaa lähestytty väärältä kantilta. Toisaalta, parhaimmillaan kentät ovat todella kauniitakin. Ehkä juuri tämä kontrasti on se, joka saa inhoamaan tiettyjä maisemia enemmän kuin olisi soveliasta vain seitsemän lipunryöstökartan karttakierrossa.

Aika usein omaperäisyys on puhtaasti hyvä asia ja meriitti. Tribes: Ascendin kohdalla sitä on tarjolla roppakaupalla. F2P-pelin tapauksessa peliä on helppo suositella kokeilemaan, mutta on hyvä sisäistää myös se, että pelissä on muutama niin erikoinen perusidea, että kaikille se ei voi millään sopia.

Täydellisestä pelistä ei ole kyse. Vaikka lipunryöstö on oleellinen osa Tribesin perintöä, hyötyisi Ascend varteenotettavista vaihtoehtoisista pelimuodoista, tai jopa lipunryöstön reseptin rohkeasta uudistamisesta. Pelimuotojen evoluutio on edennyt viimeisen vuosikymmenen aikana mm. Battlefield-sarjan siivittämänä sen verran, että vähän toisenlaisten pelien parista Tribesiin tulevalle CTF tuntuu hieman kuin… leikiltä.

Jostain syystä, joka saattaa liittyä mahdollisesti kenttäsuunnitteluun tai siihen, että WH40K-tyyppistä munakkuusnappia olisi voinut vääntää vielä vähän kovemmalle plasma-aseiden ilotulituksen osalta, Tribes: Ascendilla on ajoittain myös ongelmia tarjota pelaajalle sellaista intensiivistä mähinän tunnetta, mihin kilpailijat Battlefieldistä Unreal Tournamentiin pystyvät tyylilajista riippumatta.

 

Toinen mielipide

Muistan Tribesin etäisesti muinaisilta vuosilta. Luultavasti viihdyin sen parissa muutaman satunnaisen pelikerran verran, mutta peli on tutumpi enemmänkin Emperorin ja muiden heimosotureiden tarinoiden kautta. Ascend päätyikin koneelleni enemmänkin tylsistyneen viikonlopun täytteeksi, kun kerran ilmainenkin oli.

Ja sehän osoittautui verrattain lystiksi puuhaksi. Olen ollut aina surkea nopeatempoisissa FPS-peleissä, mutta Tribesin hiihtely, taivasloikinta ja ennakon ottaminen kolmiulotteisesti liikkuviin maaleihin kutitteli jonkin verran lentosimulaattoreissa kouliintuneita refleksejäni. Toiminnassa olikin kivaa erilaisuutta tavanomaisiin nettiräiskeisiin, eikä krediittien grindaaminen uusia varusteita varten tuntunut lainkaan hullummalta.

Mitään faniutumista tai Tribesiin bondaamista kohdallani ei tapahtunut, mutta kyllä matsi aina silloin tällöin tuntuu mukavalta. Erilaisuus ja vauhdikkuus yhdistyvät Ascendissa kivalla tavalla laaturäiskintään, joskin pelimuotoja ja karttoja saisi olla enemmänkin. Team deathmatch oli  nähty jo parissa ottelussa, mutta lipunryöstö jaksaa sentään innostaa, ainakin toistaiseksi.

Jukka O. Kauppinen

 

Lisää aiheesta

Tribes 2 - heimosoturien paluu

Tribes 2 - kauanko hyvää kannattaa odottaa?

Tribes 2 (PC)

Tribes: Vengeance (pc)

Lue myös

Binary Domain (PS3, Xbox 360)

Gears of War 3: Forces of Nature DLC (Xbox 360)

NeverDead (PS3, Xbox 360)

Resident Evil: Operation Raccoon City (PC, PS3, Xbox 360)

The Witcher 2: Assassins of Kings Enhanced Edition (PC, Xbox 360)

Twisted Metal (PS3)

Walking Dead episode 1: A New Day (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

 

 

Kuvagalleria

Janne Mikola

1.

Lähti koneelta noin kahdessa tunnissa. pelin taktinen aspekti on tasan nolla. typerää juoksemista typerillä ”areenoilla”. typerillä aseilla, typerien ihmisten kanssa.

EI KIITOS!

Kyllä se oikea pvp on lolissa, wowissa, evessä, wotissa ja quake livessä.

2.

Taktinen aspekti on pitkälti juuri niin taktista, kuin se CTF-pelimoodissa voi vaan olla. Itse pistän tuon enimmäkseen nimenomaan pelimoodin piikkiin. Toki high speed grabit, niiden blokkiminen force fieldeillä ja heavyilla, generaattorihuoneen olemassaolo jne. lisäävät taktista aspektia jonkin verran aivan ”paljaaseen” lipunryöstöön nähden, mutta onhan se tavallaan totta, että ei tässä kyllä mihinkään CS:n de_-pelimoodiin tai BF:n Rushiin verrattavaa taktikointia voida nähdä.

3.

Tullu ihan huolella väännettyy tota, lipun deffausta ja takaisin hakua doombringeril tai jugilla. NAM! :D

Jos sattuu tasaväkinen jengi kohille niin ei oo parempaaa ja tiukempaa menoo!! :)

Taktinen aspekti? Toi pelihän on täynnä niitä, pitää olla aika umpiuuno, jos niihin ei pääse käsiks.

4.

Ihan ok peli oli, mutta betassa törmäsi jo autoaimereihin sen verran usein, että päätin olla tuhlaamatta aikaa. Perseessä kiitävä joka kudilla osuva machinegunner 96:lla tapolla oli aika yleinen nähtävyys.

WOT on siinä mielessä ylivoimainen f2p peli, koska pelissä ei varsinaisesti ole järkeä käyttää autoaimia tai minkäänlaista huijaus ohjelmaa muutenkaan.

5.

VaN sekoittaa todennäköisesti paremman pelaajan huijaamiseen ja Strixi taas ei ole ehtinyt törmätä joko oikeaan pelimuotoon tai oikeaan peliseuraan. En osaa nimetä peliä, joka olisi taktisempi kuin Tribesin ctf eri inkarnaatioissaan.

6.

VaN.. WOTin ongelma onkin siinä, että jos et ole premium pelaaja niin olet periaatteessa rajoitettu max tier6 rähinöihin.

En minkäkää tribussa ole autoaimehin törmänny, tosin hemmetin taitaviin pelaajiin, muistan alkuperäsen tribun ajoilta kun jotkut pelaajat olivat vain käsittämättömän hyviä ja ihan livenäkin pääs todistamaan.. ei ollu autoaimeja ei.

7.

Saisi muutenkin olla aika kehittyneet aimbottialgoritmit kun miettii, että melkein kaikissa aseissa on silmää hitaammat projektiilit (plasma mortareista spinfusoreihin) ja että sarjatuliaseillakin pitää ottaa ennakkoa.

En usko, että Tribes: Ascendissa huijarit ovat ainakaan tuolla saralla kovin iso ongelma. Mielenkiintoista on kyllä se, että missään ei ole mainittu, millaista anti-cheat -ratkaisua Hi-Rez Studios tässä käyttää. Tarkoittaako se, ettei mitään?

8.

56h alla Tribes: Ascendia, enkä ole yhteenkään huijariin törmänny. Parasta mätkettä sitten quakejen (en ole pelannu aikaisempia tribesejä.
Itse peli ei minusta ole pay-to-win, unlockattavat aseet on vain erilaisia perusaseisiin verrattuna. Kaikki aseet saa ilmaiseksi unlockattua, mutta aikaahan siinä menee (ehkä 2vko 3-4h päivässä pelaten 100k unlockkiin).

@1: Pelissä on muitakin pelimoodeja kuin areena. Itse pelailen vain CTF:ää (se oikea tapa pelata tribesiä), tai päivän voitot äkkiä napsimassa Team Deathmatchissa tai Capture and Hellissä. Areenaan en koske tikullakaan…

9.

Kyllä nuo seuraavan tason unlockattavat aseet (100k kipale) tuntuvat kovin saavuttamattomilta näin kasuaalipelaajan silmistä vaikka sen tunnin päivässä mätkisikin. Ja jos esim Technicianin peruspyssyä joka vaatii noin 20 osumaa per tappo ja kakkospyssyä joka on oneshot kunhan sinnepäin huitaisee vertailee keskenään niin… kyllähän tässä alkaa vähän ärsyttää ettei ole vielä peliin rahaa pistänyt.

10.

100000 ei oo mikään paha ja ilman niitä unlockattaviakin aseita pystyy elämää varsin hyvin… ei toi grindaus oo mitää verrattunua perus MMO high end grindaukseen.. ainoo ero että tässä tapellaa ihmisii vastaa.

11.

Onhan tuo peliyhteisössä jo ihan yleisesti tiedostettu että enemmän tämä on pay-to-win kuin play-for-free. Esim. ilman doombringerin ja pathfinderin maksimointeja on kys. luokilla turha yrittää kunnon HOFia/capperia, olettaen että toinen puoli osaa asiansa. Mutta mitäpä tuosta, sijoittamalla saman summan peliin kuin sijoittaisit normaaliin hyllypeliin, saat jo unlockattua itsellesi pitkäksi aikaa pelattavaa…

Kaikkia pelimuotoja tulee pelattua ja kyllähän tässä on ihan sama tribes-fiilis kuin vanhoina hyvinä aikoina. Vähän on vielä asetasapainossa viilaamista ja kaipaisi ehkä pari isompaa karttaa. Päivityksiä tulee kuitenkin mukavaa tahtia, joten peli varmasti vain paranee ajan kuluessa.

12.

Pay-to-Win itku concepti kyllä nii perseestä. 60€ saat melkee kaikki roippeet itsellesi + buusterin.

Missä lajissa ei maailmassa varusteilla ole väliä lopputulemaan ja missäköhän lajissa nämä kaikki varusteet saa ilmaiseksi?

Peli on ehdottomasti 85% arvoinen. Kuhan saisivat klaani-elementit, health regenit poistettua niin alettaisiin puhumaan 90% pelistä.

Suosittelen kaikille.

13.

Tripes on erittäin hyvä ja vakavasti otettava nettiräiskintä. Kannattaa kokeilla ainakin ja vähän paneutua niin kyllä se siitä aukeaa vähän tyhmemmällekkin ;-)

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös