Dome

Alustat:
3DS
Kolikkopelit
Konsolit
Laitteet
Linux
Mac
Mobiili
PC
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation Vita
Retro
Wii
Wii U
Xbox 360
Xbox One

Warlock: Master of the Arcane –ennakko (PC)

9.2.2012
Miikka

Warlock Master of the Arcane, Ino-Co, Paradox Interactive, digilevitys, ladattavat pelit

Aihealueet: PC, Strategia- ja sotapelit, Ennakot, Galleria, Moninpelit

Kehittäjä: Ino-Co Plus
Julkaisija: Paradox Interactive
Testattu: PC
Tulossa: PC
Julkaisu: kevät 2012
Pelin kotisivu:Warlock: Master of the Arcane
Testaaja: Miikka Lehtonen

Mitä sinä halusit olla nuorena? Poliisi? Lääkäri? Astronautti? Minä halusin vuoroviikoin olla Darth Vader ja velho. Siis sellainen kunnon velho, joka taikoo tarvittaessa Ahvenanmaan kuuhun aamuteetä keittäessään.

No, eihän minusta velhoa tullut, mutta ehkä tämä nuoruuden fantasia selittää sen, miksi legendaarinen Master of Magic kuuluu suosikkipelieni listalle. Sen jälkeen velhomaailmassa on ollut hiljaista, mutta nyt uusi yrittäjä ilmaantuu horisonttiin.

Onhan niitä velhopelejä toki pari ollut Master of Magicin jälkeenkin, Elemental: War of Magic etunenässä. Sen pelaaminen jäi julkaisuversion jäätävän kunnon takia kuitenkin vähälle ja niin velhofantasia sai odottaa toteutumistaan. Paradox Interactiven Warlock: Master of the Arcane näyttää kuitenkin paperilla olevan vihdoin se peli, joka tuo Master of Magicin nykyaikaan. Mutta on niitä hyviä pelejä ennenkin paperilla nähty, se hyvyyden siirto ruudulle onkin vähän toinen asia.

Universumia universumin kyljessä

Warlock on ensisilmäyksellä kovin samanlainen peli kuin Master of Magic aikanaan. Ennen matsin alkua luodaan oma velho RPG-tyyliin. Haluatko olla parrakas wannabe-Gandalf, joka heittelee tulipalloja ja teleporttailee joukkojaan? Onnistuu. Tai miten olisi luurankovelho, joka manailee esiin zombeja ja imee elonvoimaa vastustajiensa luista. Miksipä ei. Tai mitä tahansa siltä väliltä.

Yhteen peliin mahtuu jälleen Master of Magicin tyyliin useita rinnakkaisulottuvuuksia, joista jokaisessa meuhkaa velho tai pari, sekä pino passiivisempia hirviöitä ja ei-maagisia sivilisaatioita. Tavoitteena olisi valloittaa oma ulottuuvutensa ja sitten lähteä loikkimaan todellisuudesta toiseen ja potkimaan peilimaailman velhoja peilipalloille niin että morkoonit soivat.

Pelin alettua käy hyvin nopeasti selväksi, että kehitystiimi on varsinaisen pelisuunnittelun sijaan pelannut Civilization V:tä henkinen CTRL-C/CTRL-V laulaen. Heksapohjainen maailma, sitä täplittävät kaupungit, kokemuspisteitä keräävät joukot, maastosta löytyvät ja aarteita sisältävät rauniot, sekä jopa pelin yleinen tuntu kun on kopioitu suoraan Firaxiksen eepoksesta.

Omiakin mausteita on toki mukana. Kaupunginrakennuksen ohella velhot tutkivat uusia loitsuja, joita voi sitten tykitellä vihollisten niskaan. Nappia painamalla maan alta nousee zombiarmeija, jonka toinen velho kuitenkin käristää täsmäsalamallaan. Mitään suuria velhojen kaksintaisteluita on turha odotella, mutta kyllähän se maaginen mylläys peliä parantaa.

Harmittavasti Master of Magicin kiinnostavin osa-alue, eli vuoropohjaiset ja taktiset taistelut sankareineen ja roolipelielementteineen puuttuvat. Sotaa ratkotaan prikulleen kuin Civilization V:ssä, eikä ratkaisu ole mielestäni lainkaan yhtä hauska.

Niinpä peruspelaamisen jälkeen fiilis onkin vahvasti sellainen, kuin pelaisi Civilization V:n fanimodia tai B-luokan kopiota. Voi olla, että pinnan alla olisi piillyt syvempiäkin saloja, mutta niistä en päässyt koskaan perille. Peli kun on nykykunnossaan pääasiassa pelikelvoton.

Ei vielä valmis julkaistavaksi

Previkasta kun on kyse, osasin tietenkin odottaa, että Warlock olisi vielä vähän vaiheessa. Lehdistölle jaettavat ennakkoversiot kun yleensä ovat. Mutta Warlockia pelatessaan olo ei ole sellainen, kuin pelaisi miltei valmista betaa. Ehei, tämä tuntuu enemmänkin tiimin sisäiseltä alfa-versiolta.

Pelistä kun on vuoron perään rikki vähän kaikki. Tuorein versio vaikutti jo muuten sisältönsä puolesta ihan lupaavalta, mutta käyttöliittymä ei toimi. Elementit piirtyvät ruudun ulkopuolelle, kaupunkinäkymässä ei voi rakentaa kaupunkiinsa uusia rakennuksia, koska käyttöliittymän elementit estävät heksojen klikkailun ja niin edelleen.

Uusimmassa versiossa kaupunkia ei voi kehittää, sillä UI-laatikko peittää heksat, joihin parannuksia pitäisi sijoitella. Ruudun voi kätkeä, mutta klikkaukset eivät silti mene läpi kuin laatikon ulkopuolella.

Lopullinen versio tuskin tulee olemaan läheskään yhtä rikki. Toivottavasti ainakaan. Mutta olen silti hieman huolestunut siitä, että peli on vielä nyt, julkaisuhetken lähestyessä, tämän näköinen. Vielä huolestuneempi olen siitä, että kehitystiimi puskee näin selvästi rikkinäisiä versioita pelistään pelitoimittajien ennakkopelattavaksi. Missä sisäinen laadunvalvonta? Miten homma toimii, kun maksavien asiakkaiden pitäisi saada peli käsiinsä?

Tämä ei valitettavasti ole se ainoa kysymysmerkki, sillä kuten jo aiemmin vihjailin, Warlockista tuntuu puuttuvan se omaperäinen idea, jonka ansiosta se olisi muutakin kuin Civilization V uudella magianapilla. No, ehkä se idea sieltä löytyy, kun peliä pystyy pelaamaan yli puolen tunnin sessioissa. Palaamme toki asiaan vielä lopullisen version myötä, jolloin hymyni toivottavasti on jo leveämpi, sillä haluan yhä – piru vieköön – olla velho!

Venäläisen Ino-Co-studion (Fantasy Wars, Elven Legacy, Majesty 2) peli julkaistaan keväällä latausversiona noin parinkymmenen euron hintaan.

 

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta http://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lisää aiheesta

Elven Legacy (PC)

Elven Legacy halusi olla Fantasy Generalsin jatko-osa

Fantasy Wars (PC)

Majesty 2 -ennakko (PC)

Lue myös

I Am Alive -ennakko (PS3, Xbox 360)

Kingdoms of Amalur: Reckoning (PC, PS3, Xbox 360)

Soulcalibur V (PS3, Xbox 360)

The Hunter 2012 (PC)

Unstoppable Gorg (Mac, PC)

 

 

Kuvagalleria

Miikka Lehtonen

1.

Huhuu.. toivottavasti toimii!! :)

Kirjaudu sisään

Kommentointi tässä osiossa on sallittu vain rekisteröityneille käyttäjille. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, rekisteröidy käyttäjäksi. Salasana hukassa?

Takaisin ylös